Tatra 815 4x4 VD vítězství v roce 1988
Nenápadným mužem v pozadí závodních speciálů se značkou Tatra byl Jaroslav Krpec. Vysoký šlachovitý konstruktér, který uměl francouzsky a rád chodil po horách.
S Lopraisem před třiceti lety vyhrál Dakar. Co dělá „ztracený“ navigátor? |
Namaloval první šestikolky, které jely v roce 1986, kde seděl v posádce Karla Lopraise. Uvědomil si, že na vítězství může pomýšlet jen čtyřkolka. Na další ročník už továrna vyslala Krpcem zkonstruovanou Tatru 815 4x4.
Tatra jede, dokud má kola, vzpomíná frajer, co dojel Dakar se zmuchlanou 815 |
V Kopřivnici tehdy intenzivně pracovali na nástupci osmsetpatnácky, tedy na Tatře 162. Ta sice nikdy nebyla zavedena do výroby, ale její nově vyvinutý motor T5-925 dovezl čtyřkolku na druhém místě v roce 1987 a pak i k vítězství o rok později. Tatru 815 4x4 VD, první československý vůz, který vyhrál Dakar, dnes najdete v Muzeu nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici.
V číslech:
- motor: T5-925 ( osmiválec vzduchem chlazený Tatra)
- objem: 12,666 l
- výkon motoru: 298 kW (při 2 000 otáčkách za minutu)
- točivý moment: 1 678 N.m (při 1 200 otáčkách za minutu)