Tatra „Hasičák“ vítězství 1994, 1995
V roce 1992 v Kopřivnici začali pracovat na projektu soutěžního vozu, který by na Dakaru dokázal porazit tehdy dominantní kamiony Perlini. Autorem projektu byl opět ing. Jaroslav Krpec. Vůz byl postaven na základě hasičského speciálu, který dokázal pojmout celé družstvo, a proto se mu přezdívá „Hasičák“ (tovární označení je T 815-290R75 4x4.1) a má atypicky velkou kabinu se 4 dveřmi. Technicky zajímavý byl i motor, který vůz poháněl. Vůbec poprvé továrna na soutěžním dvanáctiválci použila mezichladiče stlačeného vzduchu.
„Hasičák“ poprvé startoval v roce 1994. Závod začal pro Tatru špatně, už ve Španělsku havarovala Kahánkova Tatra a nestihla trajekt do Afriky. Avšak zbytek soutěže byl velkou spanilou jízdou Lopraise a jeho posádky, která dojela dokonce na 6. místě celkově, mezi všemi automobily. Vůz se do dnešních dnů nedochoval, na konci divokých devadesátých let byl posádce Bedřicha Sklenovského ukraden bandity.
Lopraisovy tatrovky: sen o kabině s kapotou vypůjčené z ruské dodávky |
V číslech:
- motor: T3A-930.70 (dvanáctiválec vzduchem chlazený Tatra)
- objem: 19 l
- výkon motoru: 400 kW (při 2 400 otáčkách za minutu)
- točivý moment: 1 936 N.m (při 1 600 otáčkách za minutu)