Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Expert: Budou banky klientům kompenzovat ztráty způsobené podvodníky?

Podle statistik České bankovní asociace došlo jen za letošní první pololetí k více než 31 tisícům kyberútoků na klienty bank, průměrná škoda v případě úspěchu útočníků pak činí 22 tisíc korun. Kdo škodu zaplatí? V drtivé většině podvedení klienti. Proč tomu tak je, rozebírá bankovní analytik skupiny Partners František Nonnemann.

František Nonnemann, bankovní analytik skupiny Partners | foto: Partners

Trendem doby je rychlé a snadné odbavení všech požadavků a potřeb, včetně placení. Proto také roste využívání mobilní bankovnictví a dalších aplikací, které umožní platit „na klik“. Řada klientů si založí a používá bankovní účet nebo jiné platební nástroje bez toho, aby viděli živého zaměstnance banky nebo aby do banky třeba i jen telefonovali.

Online placení má velké výhody. Z pohledu klienta jsou to úspora času a zlepšení uživatelského zážitku. Za pohledu banky je to především úspora nákladů, už jen proto, že nemusí udržovat tolik poboček..

František Nonnemann

  • Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze.
  • Několik let pracoval na Úřadu pro ochranu osobních údajů, mimo jiné i jako ředitel analytického odboru a vedoucí právního oddělení.
  • Od roku 2016 působí v soukromém sektoru, kde se zabývá především pravidly pro zpracování a ochranu informací, ochranou spotřebitele a compliance systémy.
  • Na tato témata také publikuje a školí.
  • V projektu založení Partners banky má na starosti nastavení compliance systému a pravidel pro řízení nefinančních rizik.

Jak se však jejich vztah s bankou odosobňuje, jsou klienti také o něco náchylnější na některé typy podvodů. Trendem je zejména tzv. phishing, kdy se podvodník snaží klienta přimět, aby mu zpřístupnil své internetové či mobilní bankovnictví. Typicky útočníci získají přihlašovací údaje k účtu tak, že oběť nalákají, aby své přihlašovací údaje vyplnila do podvržené přihlašovací stránky do svého internetového nebo mobilního bankovnictví.

Vzestup zažívá také tzv. vishing. Tím se označují případy, při kterých podvodník klientovi přímo volá a vydává se za pracovníka banky nebo policistu. A klienta se snaží zmanipulovat, třeba pod záminkou ochrany účtu, posílení zabezpečení, řešení reklamace a podobně, aby mu předal přístup k účtu.

Právní předpisy mají více chránit podvedené

Podle současného právní úpravy i podmínek většiny bank platí, že když klient umožní přístup do svého internetového nebo mobilního bankovnictví komukoli dalšímu, je odpovědný za veškeré škody, které mu mohou nastat. Obdobně pokud autorizuje platbu, banka ji provede a tím její odpovědnost končí. Skutečnost, že se klient nechal zmanipulovat nebo přímo podvést, není rozhodující, respektive není důvodem pro to, aby mu banka platbu vracela.

To se ovšem možná už brzy změní. Na úrovni Evropské unie se připravují nové právní předpisy pro oblast platebních služeb. A jeden z nich, konkrétně návrh nařízení o platebních službách na vnitřním trhu, posiluje ochranu klientů, kteří se stanou oběťmi „kvalitně provedeného“ phishingového či vishingového útoku.

Nalákala ho nabídka výhodné investice. Jedním kliknutím přišel o půl milionu

Podle nového nařízení, jehož návrh Komise zveřejnila v červnu tohoto roku, by klient nesl škodu způsobenou podvodem jen tehdy, pokud by z jeho strany došlo k hrubé nedbalosti. To znamená, že mu z okolností komunikace, volání falešného pracovníka banky, podvržených webových stránek atd., objektivně mělo být jasné, že jde o podvod. Pokud bude ovšem útok proveden „kvalitně“ a po průměrném spotřebiteli nebude možné spravedlivě požadovat, aby zjistil, že mu nevolá nebo nepíše jeho banka, ale podvodník, tak bude mít podvedený klient nárok na vrácení vylákané částky. A vracet mu ji bude jeho banka.

Co by tato změna, pokud projde legislativním procesem, znamenala v praxi?
Klienti, spotřebitelé, by měli silnější práva a lepší ochranu před podvody. Když přijdou o peníze v důsledku sofistikované kampaně, jejíž podvodný charakter mohli při běžné opatrnosti odhalit jen stěží, jejich banka jim bude ztráty kompenzovat.

KVÍZ: Falešné zprávy i balíčky. Poznáte phishing a umíte se bránit?

Lze očekávat, že banky se budou snažit hrozícím ztrátám předcházet, ať už technickými opatřeními pro ochranu mobilního či internetového bankovnictví, nebo zvýšenou edukací klientů. Vzdělávání klientů v otázkách kybernetické bezpečnosti a ochrany před podvody ostatně posílí postavení bank i v případě sporu o to, kdo má za podvodníkem způsobenou škodu platit.

Například pokud bude banka klienty pravidelně informovat, že jim do push notifikace nikdy nepošle žádné aktivní linky a že na podezřelé odkazy nemají reagovat, a klient přesto na link v podvržené zprávě kliknul, může banka uspět s tvrzením, že šlo o hrubou nedbalost, za kterou si klient i podle nové regulace zodpovídá plně sám.

Autor:
  • Nejčtenější

Když tělo hovoří za duši. Signály těla vnímejte jako cenné informace o zdraví

20. května 2024

Premium Máte na den naplánováno hodně úkolů a obáváte se, že je nezvládnete? A zrovna vás ještě navíc...

KOMENTÁŘ: Sendvičová generace je v obležení povinností. Jak z toho ven

21. května 2024

Přibližně milion Čechů denně bojuje s náročnou situací, kdy musí pečovat o své stárnoucí rodiče,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

IT nebylo to pravé ořechové. Srdce ho táhlo k práci s kovem a dřevem

18. května 2024

Technická škola ho nebavila, stejně tak ho neoslovil ani víc adrenalinově zaměřený obor. Adrenalin...

Hledám dobrého a levného zubaře na pokladnu. Pomoci může i zdravotní pojišťovna

24. května 2024

Zubního lékaře potřebujeme všichni. Někdo více, někdo méně často. Minimálně na preventivní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KOMENTÁŘ: Jak neprodělat, když úrokové sazby letí dolů

23. května 2024

Oči všech Čechů jsou už nějakou dobu upřeny na Českou národní banku a tlačí ji, aby snížila úrokové...

Nulová inflace? Myšlení bychom museli přeprogramovat, vysvětluje ekonomka

25. května 2024

Premium Inflace byla v posledních třech letech palčivým tématem. Zdražování se dotklo každé domácnosti...

Letní dovolená či tábor pro děti. Jak na ně přispívají zaměstnavatelé?

24. května 2024

Dovolená je věc, kterou si Češi vzít nenechají, potvrzuje se to každý rok. A letos to nebude jinak....

Hledám dobrého a levného zubaře na pokladnu. Pomoci může i zdravotní pojišťovna

24. května 2024

Zubního lékaře potřebujeme všichni. Někdo více, někdo méně často. Minimálně na preventivní...

KOMENTÁŘ: Jak neprodělat, když úrokové sazby letí dolů

23. května 2024

Oči všech Čechů jsou už nějakou dobu upřeny na Českou národní banku a tlačí ji, aby snížila úrokové...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...