Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektrický brouk ID.3 na začátku cesty VW k blbuvzdornosti

Modernizovaná verze Volkswagenu ID.3 dohání resty a konečně se pomalu blíží tomu, jak toto auto mělo vypadat od počátku. Základní kámen změny zeleného paradigmatu značky opustil pubertální období a více sází na kvalitu. Osahávači plastů budou konečně spokojeni, příznivci tlačítek zatím bohužel nikoliv.

Když byl v roce 2020 první od základu nově vyvinutý elektrický model Volkswagenu uveden na trh, dostalo se mu zaslouženě kritiky za těžko omluvitelnou úroveň materiálů a zpracování v kabině nehodnou této značky, ale i složitou ergonomii a další chyby.

Modernizovaný Volkswagen ID.3.

Volkswagen v případě ID.3 sešel ze své konzervativní cesty výrobce poctivě zpracovaných aut s „blbuvzdornou“ obsluhou a nechal se omámit blýskavým světem Tesly. Co bylo z hlediska kvality provedení Američanům prominuto, za to dostávali Němci hodně „za uši“. Model, který měl být jakýsi elektrickým VW Broukem nové doby, jež se měl stejně jako první model wolfsburské automobilky základem mobility, v tomto případě bateriové, schytával od počátku spoustu kritiky; vždyť vychytávání much v softwaru dokonce zbrzdilo náběh výroby a prodeje.

Doba elektrická začíná. Prolezli jsme VW ID.3 skrz naskrz před premiérou

Trakční akumulátor stál celé jmění, a tak se ve Wolfsburgu snažili ušetřit, kde se dalo. Pohříchu tam, kde to bylo nejvíce vidět. Tradiční majitelé volkswagenů se nestačili divit. ID.3 navíc od počátku trápily dětské nemoci včetně výpadků infotainmentu.

Dojede dál a stojí méně

U nové verze je pokrok znát na celé řadě věcí. Nejviditelnější vizuální změna je na kapotě, z níž zmizela černá plocha pod předním oknem ve prospěch laku karoserie. Poupraven byl i tvar předního nárazníku (součinitel odporu klesl z 0,27 na 0,26), a znalci rozeznají i změny na zádi. Volkswagen ID.3 jezdí na nových kolech a do vínku navíc dostal nové konzervativnější barvy.

Nechybí samozřejmě ani funkční změny. Aerodynamiku konstruktéři VW optimalizovali svislými štěrbinami v rozích předního nárazníku, které přivádějí vzduch k předním kolům tak, aby vytvářely tzv. vzduchové zástěrky.

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Modernizovaná verze ID.3 má nadále 150kW elektromotor, pohon zadních kol a dojede o trochu dál. S menší baterií s využitelnou kapacitou 58 kWh zvládne na jedno nabití až 426 km, s tou větší 77kWh je to až 556 km, která je ovšem zatím homologována pouze pro čtyři cestující a vzadu má dvoumístnou lavici, uprostřed s vyhloubením. V prvním případě z 0 na 100 km/h za 7,3 s, ve druhém to trvá o šest desetinek déle. Nejvyšší dosažitelná rychlost je v obou případech omezena na 160 km/h.

Maximální nabíjecí výkon střídavým proudem AC je stále na úrovni běžných 11 kW, wallbox zvládne dobití do plna přibližně za 6 hodin. V případě stejnosměrného proudu (DC) je možné v prvním případě nabíjet výkonem až 120 kW a ve druhém oproti 125 kW před modernizací až 170 kW. Je to dáno odlišnou chemií článků. Na rychlodobíječce dobijete z 20 na 80 % kapacity za 35 minut.

První jízda volkswagenem nové éry. ID.3 do zásuvky je příjemný, ale drahý

Zákazníci ocení nové užitečné funkce. Plug & Charge zajistí automatické spuštění nabíjecího procesu po připojení nabíjecího kabelu a chytrý e-plánovač tras zvolí zastávky pro nabíjení s ohledem na co nejrychlejší dojezd do cíle. Rozezná obsazené nabíjecí stojany a při výpočtu je nebere v úvahu.

Zatímco u jiných elektromobilů můžete volit z několika stupňů intenzity rekuperace, u ID.3 máte nadále k dispozici jen režim B zesílené rekuperace v rámci voliče, jinak je řešena automaticky na základě informací z předního radaru.

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Nejlevnější modernizovaný Volkswagen ID.3 lze na českém trhu nově pořídit bez stokoruny za milion korun. Na Slovensku ale dokázali jeho cenu stlačit ještě téměř o 10 % níže, ale má tam chudší standardní výbavu, postrádá mj. tepelné čerpadlo. Na českém trhu se mu nepříjemně přiblížila Tesla Model 3 a nově musí německý model poměřit síly s MG4, které má větší baterii a je o 115 000 Kč levnější.

Elektrické MG4 na startu, mohlo by rozpoutat cenovou válku

K dispozici je u ID.3 i leasing s měsíční splátkou 13 416 Kč bez DPH. Pro firemní zákazníky má Volkswagen program cenově zajímavých dvouměsíčních zápůjček na zkušenou, aby neměli pocit, že kupují „zajíce v pytli“. Pro běžné zákazníky ale zatím nic takového neexistuje.

Konečně vylepšený interiér

Kromě nejnovějšího softwaru, který v rámci aktualizace dostaly i starší verze, má Volkswagen ID.3 především vylepšený interiér. Plasty jsou kvalitní, dosti často měkčené. Měkčí povrchy a větší plochy potažené textilem jsou i ve dveřích. Pocit vnímané kvality je oproti minulosti výrazně lepší a konečně se blíží tradiční úrovni Volkswagenu.

Na obložení dveří a potahy sedadel bylo použito mikrovlákno, vyrobené ze 71 % procent z recyklátu. Kromě toho nikde v interiéru nejsou použité materiály živočišného původu. Milovníci pravé kůže mají smůlu, ale to je trend šířící se rychle autoprůmyslem. Kromě toho, že je to nyní trendy, tak je to i nákladově příznivější.

Funkční věci, jako např. způsob volby jízdních režimů jakýmsi pahýlem od kapličky přístrojů, jsou vesměs stejné. Polodotykové klávesy na volantu s „haptickou odezvou“, které polovinu času nedělají to, co chcete, v ID.3 bohužel také zůstaly. Jiný volant si u něj na rozdíl od golfu objednat nelze. Zatím bohužel neuspěla myšlenka zbavit se přepínáním dvou tlačítek ve dveřích řidiče pro stahování předních i zadních oken. Výborná je naopak komunikační světelná linka napříč palubní desku a také příplatkový head-up displej s rozšířenou realitou, který zobrazuje informaci o rychlosti a dynamické instrukce pro navigaci na čelní sklo.

Infotainment nyní u všech verzí ID.3 disponuje 12“ displejem a doznal vylepšení. Pracuje lépe, rychleji a má přehledněji uspořádanou strukturu se snadněji přístupným menu nabíjení. Stále ale působí poněkud komplikovaně a ovládací lišta hlasitosti audia nadále postrádá podsvícení. Větší pokrok lze očekávat až poté, co ID.3 dostane silnější a úspornější elektromotor a především novou verzi operačního systému z velkého modelu ID.7. Pokud se jedná o software, tak Volkswagen musí konečně rychle vyřešit dlouhodobé problémy, kvůli kterým musel odejít bývalý koncernový šéf Herbert Diess.

V případě palubních desek, infotainmentu a provedení volantů, se mají u Volkswagenu vrátit k větší racionalitě. Modernizovaný model ID.3 to již nestihl, ale v novém tiguanu již má v lecčems dojít k nápravě.

Bývalý šéf Diess to dnes schytává za příliš revoluční uspořádání interiéru. Má dojít ke zjednodušení ovládání a návratu k tomu v čem byly Volkswageny vždy skvělé, tedy snadnému, intuitivnímu ovládání, které se již nemá s každým novým modelem měnit. Volkswagen konečně osvětlí dotykové plošky pod displejem infotainmentu, sloužící k nastavení teploty či hlasitosti, a řidiči ji tak již nebudou muset poslepu nahmatávat.

„Zákazníci jsou frustrováni tam, kde by frustrováni býti neměli,“ uvedl nynější šéf VW Thomas Schäfer pro britský magazín Autocar s tím, že předchozí strategie „rozhodně způsobila nemalé škody“. Německá automobilka tak musela nově začít opět od nuly a systematicky zkoumala, jaké funkce lidé běžně ve voze užívají. Byla to prý excelová tabulka velká jako místnost. „Následně jsme řešili, které jsou nejdůležitější. U jakých je třeba tlačítko? Které mohou být součástí dotykového displeje? Či kam intuitivně sáhnete, když chcete rozsvítit světla?“, rozpovídal se Schäfer. Tak se snad se brzy dočkáme toho, že volkswageny již budou opět „blbuvzdorné“.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...