Třiašedesátiletý Diess s největší pravděpodobností zůstane v čele koncernu, uvádějí neoficiální zdroje od začátku týdne. Vše se má oznámit ve čtvrtek 9. prosince.
Ovšem Spiegel přinesl přehled změn už nyní.
Už dříve se mluvilo o tom, že v rámci dohody o řešení sporu se stane členem představenstva koncernu šéf hlavní značky Volkswagen Ralf Brandstätter a Diess se bude zaměřovat na strategické otázky.
Diess nasměroval celý koncern Volkswagen k rozšiřování výroby elektromobilů. Jeho cílem je vystřídat v čele globálního trhu s elektromobily amerického konkurenta Tesla. Reformy v podniku však vyvolaly obavy o pracovní místa a vytvořily napětí mezi vedením a závodní radou. Čtěte více.
„Restrukturalizace představenstva Volkswagenu je větší, než se dosud předpokládalo,“ píše Spiegel.
Do představenstva celé skupiny se má posunout obchodní ředitelka Audi Hildegard Wortmannová, která pochází stejně jako Herbert Diess původně z BMW, kde sehrála hlavní roli při budování elektrické značky BMW i. Letos pětapadesátiletá ekonomka začala svou kariéru ve společnosti Unilever, později byla marketingovou ředitelkou módní značky Calvin Klein.
Diess pravděpodobně předá hlavně odpovědnost za podnikání v Číně, kde se Volkswagenu v posledních měsících razantně propadly prodeje. Německý deník Handelsblatt v úterý napsal, že členem představenstva zodpovědným za Čínu se má stát Ralf Brandstätter, Spiegel to nyní potvrzuje. Tato pozice je neobsazená od doby, kdy předchozí top manažer v Číně Jochem Heizmann odešel na začátku roku 2019 do důchodu.
Nástupcem Brandstättera se má stát Thomas Schäfer, dosavadní šéf Škody. Bývalý manažer Daimleru se do Mladé Boleslavi nastěhoval teprve v srpnu 2020. Schäfer je Diessův muž, šéf koncernu si ho vyhlédl v jihoafrickém zastoupení Volkswagenu a přivedl ho do Škody v době, kdy vyvrcholily spory s předchozím šéfem značky Berhnardem Maierem. Schäfer za necelý rok a půl hasil v Mladé Boleslavi velké problémy, nejprve kvůli epidemii covidu, letos zas s nedostatkem komponentů pro výrobu. Rozhovor s Thomasem Schäferem čtěte zde.
Veškeré změny ještě podléhají schválení dozorčí radou, která se sejde ve čtvrtek. „Je však velmi pravděpodobné, že ke kompromisu skutečně dojde,“ komentuje Spiegel. Spory vedení VW trvají už několik týdnů, odstartovala je prohlášení Diesse o propuštění až třiceti tisíc zaměstnanců, aby snížil náklady a zvýšil konkurenceschopnost. I přesto, že svá slova následně mírnil, podniková rada volala po jeho odvolání. „Rodiny majitelů Porsche a Piëch však zůstaly Diessovi věrné,“ uzavírá Spiegel.
Na konci loňského roku měl Volkswagen po celém světě více než 665 tisíc zaměstnanců. Koncern má 124 továren, z toho 72 v Evropě. Jeho součástí je také česká Škoda Auto.
„Herbert Diess má za sebou hlavní akcionáře – rodinu Piëchů a Porschů, ale proti sobě mocnou Podnikovou radu v čele s Danielou Cavallo, na jejíž stranu se přiklání předseda IG Metall Joerg Hofmann a vážné slovo má také zástupce Dolního Saska, kterým je premiér Stephan Weil z SPD. Dolní Sasko má na základě zákona o Volkswagenu blokační 20procentní podíl akcií,“ osvětluje pozadí situace magazín Škodovácký odborář.
„Největším akcionářem Volkswagenu je s 31,4 % Porsche SE, která je z 50 % vlastněna rodinami Porsche a Piëch, zatímco Katar a spolková země Dolní Sasko, kde Volkswagen sídlí, vlastní 14,6 % a 11,8 %. Dohromady mají více než 90 % hlasovacích práv. Jenže v dozorčí radě Volkswagenu, která schvaluje klíčová strategická rozhodnutí, mají zástupci odborů v rámci německého principu spolurozhodování polovinu z 20 křesel. Ve výjimečných případech patové situace rozhoduje předseda, kterým je generální ředitel Porsche SE Hans Dieter Pötsch,“ dodává magazín Autoweek.