Středa 27. září 2023, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. září 2023 Jonáš

Německý tisk na stopě zemětřesení ve VW: šéf Škody Schäfer má vést Volkswagen

  15:34aktualizováno  16:05
Další kolo sporů mezi šéfem koncernu Volkswagen Herbertem Diessem a německými odbory, které se na úrovni vedení celé skupiny řeší v těchto dnech, má podle informací německého deníku Spiegel znamenat reorganizaci na vedoucích postech. Diess má funkci udržet, změny ovšem nastanou u ostatních značek, i v Mladé Boleslavi.
Thomas Schäfer, předseda představenstva automobilky Škoda Auto

Thomas Schäfer, předseda představenstva automobilky Škoda Auto | foto: Škoda Auto

Třiašedesátiletý Diess s největší pravděpodobností zůstane v čele koncernu, uvádějí neoficiální zdroje od začátku týdne. Vše se má oznámit ve čtvrtek 9. prosince.

Ovšem Spiegel přinesl přehled změn už nyní.

Už dříve se mluvilo o tom, že v rámci dohody o řešení sporu se stane členem představenstva koncernu šéf hlavní značky Volkswagen Ralf Brandstätter a Diess se bude zaměřovat na strategické otázky.

Diess nasměroval celý koncern Volkswagen k rozšiřování výroby elektromobilů. Jeho cílem je vystřídat v čele globálního trhu s elektromobily amerického konkurenta Tesla. Reformy v podniku však vyvolaly obavy o pracovní místa a vytvořily napětí mezi vedením a závodní radou. Čtěte více.

„Restrukturalizace představenstva Volkswagenu je větší, než se dosud předpokládalo,“ píše Spiegel.

Do představenstva celé skupiny se má posunout obchodní ředitelka Audi Hildegard Wortmannová, která pochází stejně jako Herbert Diess původně z BMW, kde sehrála hlavní roli při budování elektrické značky BMW i. Letos pětapadesátiletá ekonomka začala svou kariéru ve společnosti Unilever, později byla marketingovou ředitelkou módní značky Calvin Klein.

Diess pravděpodobně předá hlavně odpovědnost za podnikání v Číně, kde se Volkswagenu v posledních měsících razantně propadly prodeje. Německý deník Handelsblatt v úterý napsal, že členem představenstva zodpovědným za Čínu se má stát Ralf Brandstätter, Spiegel to nyní potvrzuje. Tato pozice je neobsazená od doby, kdy předchozí top manažer v Číně Jochem Heizmann odešel na začátku roku 2019 do důchodu.

Nástupcem Brandstättera se má stát Thomas Schäfer, dosavadní šéf Škody. Bývalý manažer Daimleru se do Mladé Boleslavi nastěhoval teprve v srpnu 2020. Schäfer je Diessův muž, šéf koncernu si ho vyhlédl v jihoafrickém zastoupení Volkswagenu a přivedl ho do Škody v době, kdy vyvrcholily spory s předchozím šéfem značky Berhnardem Maierem. Schäfer za necelý rok a půl hasil v Mladé Boleslavi velké problémy, nejprve kvůli epidemii covidu, letos zas s nedostatkem komponentů pro výrobu. Rozhovor s Thomasem Schäferem čtěte zde.

Veškeré změny ještě podléhají schválení dozorčí radou, která se sejde ve čtvrtek. „Je však velmi pravděpodobné, že ke kompromisu skutečně dojde,“ komentuje Spiegel. Spory vedení VW trvají už několik týdnů, odstartovala je prohlášení Diesse o propuštění až třiceti tisíc zaměstnanců, aby snížil náklady a zvýšil konkurenceschopnost. I přesto, že svá slova následně mírnil, podniková rada volala po jeho odvolání. „Rodiny majitelů Porsche a Piëch však zůstaly Diessovi věrné,“ uzavírá Spiegel.

Na konci loňského roku měl Volkswagen po celém světě více než 665 tisíc zaměstnanců. Koncern má 124 továren, z toho 72 v Evropě. Jeho součástí je také česká Škoda Auto.

„Herbert Diess má za sebou hlavní akcionáře – rodinu Piëchů a Porschů, ale proti sobě mocnou Podnikovou radu v čele s Danielou Cavallo, na jejíž stranu se přiklání předseda IG Metall Joerg Hofmann a vážné slovo má také zástupce Dolního Saska, kterým je premiér Stephan Weil z SPD. Dolní Sasko má na základě zákona o Volkswagenu blokační 20procentní podíl akcií,“ osvětluje pozadí situace magazín Škodovácký odborář.

„Největším akcionářem Volkswagenu je s 31,4 % Porsche SE, která je z 50 % vlastněna rodinami Porsche a Piëch, zatímco Katar a spolková země Dolní Sasko, kde Volkswagen sídlí, vlastní 14,6 % a 11,8 %. Dohromady mají více než 90 % hlasovacích práv. Jenže v dozorčí radě Volkswagenu, která schvaluje klíčová strategická rozhodnutí, mají zástupci odborů v rámci německého principu spolurozhodování polovinu z 20 křesel. Ve výjimečných případech patové situace rozhoduje předseda, kterým je generální ředitel Porsche SE Hans Dieter Pötsch,“ dodává magazín Autoweek.

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Expedice sámoška. Japonec, se kterým je i cesta pro rohlíky dobrodružstvím

Subaru XV je terénnější variantou imprezy, jakýmsi městským hatchbackem na chůdách pro ty, kdo nemají rádi vozy SUV....

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla vývozu elektromobilů do...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Autovzpomínka: Rozloučení s panem auťákem a jeho kouzelnou veteší

V tomto týdnu proběhlo rozloučení s Petrem Uhrem. Veteránistou, kamarádem, úžasným člověkem, automobilovým nadšencem...

Kojenecké lahvičky, které šetří přírodu? Vyzkoušejte je s námi zdrama!
Kojenecké lahvičky, které šetří přírodu? Vyzkoušejte je s námi zdrama!

Jestli máte doma malé miminko a zároveň je pro vás důležitá starost o naši planetu, pak rozhodně otestujte nové kojenecké lahve NUK For Nature s...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...