Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. října 2021 Hedvika

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry. Dnešní digitální doba ovšem staví jiné překážky. Koncern VW chce změnit svět i sebe, jenže to drhne. Z mizérie by se chtěl vymanit s pomocí dalších německých značek. Problém jménem ID.3 začíná být závažný.

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu představil svůj nový vůz ID.3, který je symbolem nové éry značky. (9. září 2019) | foto: Reuters

Hlavně VW je pod obrovským tlakem: hrozí, že software nejdůležitějších elektromobilů se promění v totální katastrofu. Do toho se ještě dost neobratně zamotal Daimler, který vyjednává paralelně s BMW i VW o spolupráci na vývoji.

Přísně tajné

To setkání se konalo ve velmi úzkém kruhu, v rovině nejvyššího managementu; přísně tajná záležitost. Bez toho, aby byla předem informována dozorčí rada, odborová rada nebo jakékoli jiné grémium. Členové představenstva Daimleru a Volkswagenu se sešli, aby ozřejmili, zda mohou oba koncerny společně naprogramovat pohonný systém pro automobily. Neboť software je pro auta budoucnosti rozhodující. A Tesla, konkurent ze Spojených států, momentálně Němcům o míle uniká, píše Süddeutsche Zeitung. Pokud by německé koncerny spojily síly, mohly by ušetřit náklady, ale především společně rozložit kompetence: vývoj softwaru je totiž mimořádně namáhavý a zdlouhavý. Zabere hodně času a zaměstná spoustu programátorů, přičemž obojího mají němečtí výrobci nedostatek. Bylo by tedy zcela logické, aby spolupracovali. Nebo ne?

Když bylo v polovině března oznámeno, že Wolfsburg a Stuttgart chtějí pokud možno spolupracovat, vyvolalo to v branži zemětřesení. Nejprve nemohli šéfové především v centrále Daimleru ve Stuttgartu pochopit, že ačkoli byl na jednání přizván jen velmi malý okruh informovaných, našlo se slabé místo, kudy informace unikly. A co je ještě horší: výrobci Mercedesu jsou nyní tváří v tvář kolegům z BMW v nepříjemné pozici. Protože Daimler se pokoušel navázat ve stejné oblasti spolupráci i s Mnichovskými. „Mercedes flirtoval paralelně s oběma konkurenty, to je nyní dosti trapné,“ píše Süddeutsche Zeitung. „Jde o konstelaci jako z mýdlové opery z odpoledního televizního programu: Daimler vede vyjednávání na dvou frontách – a z velkých německých automobilových koncernů činí nyní protagonisty fraškovitého trojúhelníku. Kdo získá nevěstu?“

Jako jisté se zatím jeví jedno: všichni tři se společně sjednotit nemůžou. To by podle kartelového zákona bylo jen stěží možné prosadit. Navíc by byla těžká jednotná dohoda, jelikož ega i vlastní zájmy jsou na všech stranách velmi výrazné. Daimler se tedy bude muset rozhodnout mezi BMW a Volkswagenem jako možným partnerem. A toto rozhodnutí bude mít pro všechny tři mocné německé koncerny strategické následky. Kdo bude na konci stát sám, mohl by se ocitnout v masivní konkurenční nevýhodě.

Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve...

Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve Frankfurtu představil svůj nový vůz ID.3, který je symbolem nové éry značky. (9. září 2019)

Mrtvé elektrovolkswageny čekají na software

V komplikované situaci je nyní především Volkswagen. Neboť koncern slíbil, že ještě letos v létě začne s dodávkami nového elektromobilu ID. 3. Jde o první plně elektrický model koncernu a měl by přivést elektromobilitu v masovém měřítku na trh. Do konce roku chce koncern dodat do ulic 100 000 elektromobilů. Což u ID.3 probíhá zatím velmi špatně. „To už není k smíchu,“ ozývají se hlasy z koncernu. „Auto je na hony vzdálené uvedení na trh.“ Více o desítkách tisíc odstavených elektrovolkswagenů čtěte zde.

Uvedení nového vozu na trh se často zdržuje, to samo o sobě není ničím neobvyklým. V tomto případě ale nemá Volkswagen žádný prostor pro jednání a rozhodování. Zaprvé proto, že z ID.3 učinil šéf koncernu Herbert Diess prestižní projekt VW. Úspěchem tohoto vozu by mohl ospravedlnit razantní přechod společnosti k e-mobilitě. Pokud projekt ID.3 ztroskotá, bude v ohrožení i Diessova pozice v čele VW. A zadruhé: Volkswagen potřebuje ID.3 v ulicích, aby dokázal dodržet emisní limity CO2 stanovené Evropskou unií. Jen když VW skutečně přivede do ulic do konce roku 100 000 elektromobilů, vyhne se koncern vysokým platbám za hrozící pokuty.

Pokud VW neuvede elektromobily do provozu, nesplní cíle ochrany životního prostředí. Bude to debakl. A jeho tváří bude taky Diess.

Šéf automobilky Volkswagen Herbert Diess
Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve...

Herbert Diess

„Časový plán dodržíme,“ řekl šéf koncernu Diess na výroční tiskové konferenci v polovině března. Dle interních informací je ovšem situace naprosto jiná: „Je to absolutní katastrofa. Nemáme lidi.“ VW skutečně dělá všechno možné pro to, aby oslnil mladé softwarové specialisty. Programátoři jsou nyní akutně potřeba ve všech odvětvích, mnoho z těchto mladých žádaných lidí ovšem do autoprůmyslu nechce. A kromě toho dochází k zásadní změně v managementu společnosti: šéf IT Martin Hofmann, který byl za oblast IT zodpovědný v celém koncernu, a tudíž zaujímal klíčovou pozici ve vývoji elektromobilů, VW opouští.

Jak tedy má VW při všech těchto nepříjemnostech (korunovaných totální paralýzou světa koronavirovou pandemii) zrealizovat ambiciozní plány šéfa koncernu a začít v létě prodávat ID.3? Jasné je jedno: pokud VW vůbec uvede ID.3 na trh, pak v radikálně okleštěné verzi. To koncern připouští už nyní.

„Neběží to skvěle,“ cituje Süddeutsche Zeitung zdroj z automobilky. Některé funkce bude nutné nejprve vypustit a dodány budou až později v rámci aktualizace. Ta má probíhat na dálku po internetu, to je jedna ze stěžejních funkcí, kterou má nová elektronická architektura VW dostat. Inspirací v tom německému koncernu byla Tesla, pro níž má Diess slabost. 

Jeden ze zdrojů z německého koncernu zachází ale ještě dál a říká, že v případě ID.3 se Volkswagen ještě ani zdaleka neblíží finále výrobního procesu: „Diess bude mít v létě zcela jistě pár aut, která bude moci ukazovat, ta ale vyrobíme ručně, aby bylo aspoň něco hotové. Se sériovou výrobou to nemá nic společného.“ 

Jisté triky se plánují, i co se týče celkové flotily a cílů emisí CO2: interně údajně probíhají úvahy, že by se například elektromobil Porsche Taycan uvedl na trh ve větším počtu v EU než v USA, aby se zlepšila celková bilance emisí celého koncernu.

V rámci automobilky je ovšem už nyní Taycan při rozdělování bateriových článků upřednostňován: jelikož je počet dodaných bateriových článků od jihokorejského výrobce LG Chem v současnosti velmi těsný, dostává elektro-porsche přednost před Audi e-tron (analýzu čtěte zde).

Pokud se ovšem nepodaří uvést do provozu ve velkém stylu ID.3, stačit to rozhodně nebude. Bude-li muset Volkswagen zaplatit pokuty kvůli nedodrženým klimatickým cílům, bude to pro koncern dvojnásobně hořké: zaprvé finančně, ale ještě horší bude stín vržený na image značky. Pět let po vypuknutí aféry Dieselgate by byl koncern VW opět vnímán jako zamořovatel životního prostředí. Další debakl?

Fotogalerie

Momentálně tedy Volkswagen vyrábí ID.3 na sklad, ovšem pouze jako „mrtvé“ plechové schránky, které se hromadí na obrovském parkovišti v Sasku, kde čekají, až do nich bude nahrán software – až bude hotová alespoň nějaká vhodná a použitelná základní verze.  Před pár týdny jich bylo podle informací iDNES.cz třicet tisíc.

Ten smutný obrázek nejlépe ilustruje, čeho se němečtí autovýrobci nejvíce obávají: Pokud si ve věci softwaru nepospíší, hrozí jim ve světě nové mobility status pouhých ohýbačů plechu: dodávali by pak obal, zatímco pohonný systém by musely zajistit velké americké koncerny jako Google nebo Apple. 

Odborníci se nicméně shodují: Jen ten, kdo bude mít v budoucnu přístup k datům o kupujících a řidičích, dokáže skutečně dobře vydělávat. Pokud tedy Němci zůstanou bez konkurenceschopného softwaru, ustrnou v pozici pouhých dodavatelů. Což je pro hrdou německou automobilovou branži naprosto hororový scénář.

Tesla je o pět let napřed

Že to není jen vyplašenecké přehánění potvrzuje japonský ekonomický deník Nikkei Business. Ten nechal nejmenovaného inženýra jedné z japonských automobilek prozkoumat rozebranou Teslu 3. Což je základní model této americké elektroautomobilky. Závěr je jednoznačný: Tesla je o pět až šest let napřed.

Nejvýrazněji vyniká integrovaná centrální řídicí jednotka. Ta je zlatým grálem Tesly. Modul, uvedený loni na jaře a montovaný ve všech nových vozidel značky, obsahuje dva čipy, které Tesla vyvinula sama pro sebe spolu se speciálním softwarem. Vodou chlazený výkonný počítač „pohání“ systémy autonomních funkcí vozu i propracovaný infotainment.

Přesně taková elektronická platforma ostatním automobilkám chybí. Právě ta lákala Volkswagen, když se loni mluvilo o tom, že by chtěl do Tesly majetkově vstoupit (více čtěte zde). Podle odborníků totiž bude trvat ostatním značkám alespoň do roku 2025, než v této disciplíně značku Elona Muska doběhnou.

„Tesla vybudovala toto digitální nervové centrum prostřednictvím řady upgradů svého původního systému představeného v roce 2014,“ připomíná Nikkei Business.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Prodej aut je téměř o pětinu nižší než před covidem. Kvůli nedostatku dílů

Dealerství Lexus v Ostravě

Prodej nových aut v Česku letos stoupne o jedno až tři procenta na 205 000 až 210 000 vozů. Je to o...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Jižní Korea je na prahu bateriové krize. Nejsou lidi, chybí hlavně experti

Výroba baterií ve Škoda Auto. Základní moduly s články jsou spojovány do párů.

Jihokorejští výrobci autobaterií jsou v problémech. Chybí jim experti, kteří se vývoji baterií do...

Potřebujeme bratrství. Papež František na Slovensku vyzval k solidaritě

Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová přivítala na nádvoří prezidentského...

VIDEO Papež František, který je od neděle na návštěvě Slovenska, vyzval Evropu k „solidaritě, jež...

Škodě klesají v Číně prodeje, změní strategii. Novou octavii zbrzdil covid

Škoda Octavia Pro

Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto na jejím největším trhu v Číně klesají v posledních letech...

  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Automobilové perly z českých sbírek se v technickém muzeu chlubí vavříny

Národní technické muzeum v Praze otevírá výstavu dvaceti čtyř sportovních aut z meziválečných let. Návštěvníci si mohou...

Prodej aut v EU v září klesl nejníž od roku 1995, Škodě o minus 40 procent

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718 598 vozů. Jsou to...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

Carevna slaví pětašedesátiny. Sovětská amerika okouzluje pohodlím

První exemplář majestátní sovětské limuzíny GAZ-21 Volha byl vyroben 15. října 1956. Elegantní a majestátně působící...

Vyhrajte luxusní diář a ještě mnohem více od Gnotes
Vyhrajte luxusní diář a ještě mnohem více od Gnotes

Pro 3 šťastlivce tu máme krásnou plánovací sadu, se kterou už rozhodně na nic nezapomenete. Naplánujte si vlastní program do nejmenšího detailu....

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...