Čtvrtek 23. září 2021, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. září 2021 Berta

První jízda volkswagenem nové éry. ID.3 do zásuvky je příjemný, ale drahý

ID.3 startuje novou éru koncernu Volkswagen. První kilometry ukázaly, že umí být příjemným a dobře fungujícím vozem pro komfortní, tiché cestování po městech a venkovských silnicích. Zádrhel je v milionové ceně, za kterou koupíte podobně velký a mnohem ostřejší VW Golf GTI a ještě zbude na benzin.

Mohlo by se říct, že Volkswagen ID.3 je jen dalším novým elektromobilem, který přichází po Nissanu Leaf, Hyundai Kona Electric nebo Mazdě MX-30. Ve skutečnosti je však tento vůz jen začátkem ofenzivy, která bude zahrnovat více než 70 vozů postavených na stejné technice, a to nejen koncernu Volkswagen. Jak jezdí tento pro německou automobilku extrémně důležitý model?

Na rozdíl od jiných automobilek, které se ve svých nejnovějších strategiích snaží elektrifikovat běžné modely, aby je mohly vyrábět společně s ostatními a flexibilně tak reagovat na požadavky trhu, se Volkswagen před lety rozhodl, že pro své elektrické vozy vyvine vlastní platformu. Dostala označení MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten) a automobilka počítá, že do roku 2029 na ni postaví celkem 20 milionů vozidel (více čtěte zde). Jen do roku 2024 do projektu elektromobility Volkswagen investuje 33 miliard eur.

Elektromobilita a zejména pak typ ID.3, který je první z nové rodiny elektrických vozů, má být pro Volkswagen doslova začátkem třetí éry v jeho historii. Druhou bylo představení modelu Golf v roce 1974 a první Volkswagen Brouk, jenž vyjel motorizovat Německo v roce 1938. Mimochodem, ten měl, stejně jako aktuální ID.3, motor uložený vzadu a pohon zadních kol.

Tři verze

Elektrická platforma MEB je navržena kolem jen 14 cm tenké baterie umístěné v podlaze, která může mít kapacitu 58, 77 a později i 45 kWh. Vzadu je uprostřed propracované víceprvkové nápravy elektromotor a vpředu lehká náprava typu McPherson. Zatímco u typu ID.3 se s pohonem obou náprav nepočítá, například příbuzná Škoda Enyaq nebo větší VW ID.4 bude k dispozici i s pohonem všech kol s druhým elektromotorem umístěným vpředu.

První svezení jsme absolvovali s modelem označovaným ID.3 Pro Performance se středním akumulátorem s kapacitou 58 kWh a motorem o maximálním výkonu 150 kW (204 k) a točivém momentu 310 Nm. Dojezd tohoto podle plánu automobilky nejběžnějšího provedení činí podle cyklu WLTP 420 km, což odpovídá normované spotřebě 15,4–16,9 kWh/100 km. My jsme na testovací trati o délce 144 kilometrů vedoucí převážně po rovině kombinací rychlostních a okresních silnic dosáhli při průměrné rychlosti 62 km/h spotřeby 19,1 kWh/100 km. A to odpovídá reálnému dojezdu přesahujícímu 300 kilometrů.

Během testů jsme také absolvovali přibližně stokilometrový úsek po dálnici mezi Wolfsburgem a Hannoverem. Zde automobil s lehkostí dosahoval své elektronicky omezené maximální rychlosti 160 km/h, nicméně při ustálené rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal spotřebu 21,5 kWh/100 km. I to znamená dojezd více než 250 km.

Příjemný zadní pohon

Při jízdách s modelem ID.3 zaujala zejména celková lehkost pohybu tohoto vozu daná nejen značnou setrvačností zásluhou hmotnosti přesahující 1 700 kg. Vítané byly také přirozené reakce motoru a chytrá adaptivně se přizpůsobující rekuperace využívající ke své činnosti informace nejen o vozech vpředu z radaru, ale také od navigace. Když chcete, tak automobil například sám zpomalí před obcí, a to efektivně s využitím rekuperace.

Zaujaly také jízdní vlastnosti s pohonem zadních kol. A to především z důvodu absence rušivého „tahání“ za volant při akceleraci a přirozené trakce, kdy se při rozjezdu zatěžuje zadní náprava. Citlivé reakce motoru a účinné elektronické systémy podvozku zajišťují potřebnou bezpečnosti při jízdách na kluzkých površích.

Rychlé i pomalé nabíjení

S elektrickým pohonem souvisí také nabíjení. V tomto ohledu je Volkswagen ID.3 dobrým standardem. Střední verzi lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW, při domácím nabíjení, kdy lze použít některou z nabíječek dodávaných přímo Volkswagenem, se může baterie vozu plnit výkonem až
11 kW. V prvním případě tak lze baterii nabít za přibližně 45 minut, zatímco ve druhém za více než pět hodin. Záruka na baterii je osm let nebo do ujetí
160 000 km. Volkswagen v ní garantuje, že její kapacita neklesne pod 70 % původní hodnoty.

Praktické kompaktní auto

Model ID.3 je navržen jako elektrická alternativa univerzálního Golfu. Na délku měří kompaktních 4 361 mm (o 77 mm více než Golf) a přitom má rozvor náprav, tudíž i délku interiéru, podobnou jako větší Passat. Zavazadlový prostor s objemem 385 l má pravidelný tvar a je o 5 l větší než v Golfu. Silnou stránkou při pobytu uvnitř je vynikající pozice za volantem, značná vzdušnost interiéru a snadná obsluha.

Před volantem je jednoduchý displej poskytující potřebné informace o rychlosti, asistentech a navigaci – zobrazuje vše podstatné. Multimediální systém s navigací odpovídá nejnovějšímu Golfu. ID.3 je stejně jako jeho konvenčně poháněný sourozenec vybaven novou elektronickou architekturou, která účinněji propojuje všechny systémy ve voze do jednoho celku a navíc umožňuje budoucí dálkové aktualizace, jak je známe z mobilních telefonů.

Volkswagen ID.3 ukázal, že je dobře postaveným a praktickým vozem. Má samozřejmě limity dané elektrickým pohonem, mezi něž patří spíše než dojezd především cena začínající na 1 014 900 Kč. Levnější „podmilionová“ varianta s menším akumulátorem teprve dorazí. Když zůstaneme u srovnávání s Golfem: od tohoto týdne je k objednání nový Golf GTI, za jehož 245 koní krocených šestistupňovým manuálem a samosvorným diferenciálem zaplatíte 833 tisíc.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda testuje nový sedan. Slavia se představí ještě letos

Premium Česká značka chystá nový sedan pro indický trh. Testy prototypu ovšem probíhají i v Evropě. Na vývoji pracuje jak...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

VIDEO: Slovensko se na dubajském Expu bude chlubit vodíkovým supersportem

Světová výstava ve Spojených arabských emirátech byla kvůli koronavirové pandemii o rok posunuta a odstartuje 1. října....

VIDEO: Podívejte, jak vyrábějí přístrojovky pro škody. Plánuje se na minuty

Exkluzivně Každou minutu sjede z výrobní linky v mladoboleslavských Plazech jedna přístrojová deska do některé ze škodovek. Pak...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

Ministr Havlíček píše do Bruselu kvůli ekonormě: Euro 7 bude problém

Evropská komise by podle ministra průmyslu a obchodu a dopravy Karla Havlíčka měla zvážit problematické aspekty a...

Kolo štěstí se sebamedem: Vytočte si kosmetiku pro celou rodinu!
Kolo štěstí se sebamedem: Vytočte si kosmetiku pro celou rodinu!

Celý týden hrajeme o 400 hodnotných cen a slevy na kosmetiku značek sebamed, sebamed PRO! a sebamed Baby. Vytočte si i vy na kole štěstí kompletní...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...