Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektrická Škoda Enyaq se poodhaluje. Natočili jsme kupé

  8:00aktualizováno  10:42
Enyaq iV se představí prvního září ve světové premiéře v Praze. Škoda zveřejnila další skici novinky. Redaktor iDNES.cz natočil maskovaný prototyp při testech. Všimněte si splývavé zádi, Enyaq totiž dorazí ve dvou karosářských variantách, kromě klasického SUV také ve stylu kupé.

Známými tvářemi automobilek bývají mimo jiných designéři, úkoly šéfdesignéra jsou ovšem často hlavně manažerské. S nadsázkou říkají, že nejvíc toho naskicují v excelu a powerpointu při různých prezentacích a pracích na ekonomických úkolech. V ateliérech automobilek pak působí další desítky a stovky lidí, které auto reálně navrhují, a z jejich skicáků pocházejí nápady, které se pak realizují. Jedním z takových mužů v zákulisí Škody je Karl Neuhold, dlouholetý šéf designérů exteriéru.

Skica elektromobilu Škoda Enyaq

„Tento model představuje pro českou automobilku vstup do nové éry. Právě proto značka udělala další krok vpřed ve vývoji designu,“ komentuje Hermann Prax, mluvčí značky. Na finalizaci designu už dohlížel Oliver Stefani, který šéfdesignérskou tužku přebral v Mladé Boleslavi po Jozefu Kabaňovi v září 2017. Ovšem spojovacím prvkem je složení celého týmu, který pracuje neustále a drží vytyčený směr. Exteriérové designéry vede už dlouho Karl Neuhold, který pracoval v Mladé Boleslavi už na modelu Yeti v polovině minulé dekády. „Pro model Enyaq iV jsou typické výrazné linie, čisté plochy a krystalické prvky vyzdvihující um českých sklářů. Jeho proporce se ovšem liší od těch, které jsou známé u našich dosavadních SUV: Enyaq iV má kratší příď a protaženou linii střechy. Působí tak velmi dynamickým dojmem a proměňuje vůz na prostornou, tiše plující kosmickou loď,“ popisuje. „Design vozu je progresivní, vyvážený a sebevědomý. Nové proporce mu dodávají mimořádnou dynamiku i velkorysou prostornost. Velká kola a velká světlá výška mu dopřávají mohutný vzhled vozu SUV.“ Neuhold zdůrazňuje, že i u elektrických vozů designéři Škody vědomě vsadili na výraznou masku: „Je výrazným identifikačním rysem značky. V případě Enyaqu iV je maska protažená výrazně dopředu a je vzpřímenější, což umocňuje vzhled silného vozu. Pozornost jistě upoutají také Matrix-LED hlavní světlomety a světla pro denní svícení.“

Rakouský designér připomíná rozdílný přístup ke tvarování elektromobilu, který má konstrukční celky rozvržené jinak než auta s konvenčním pohonem. „Rozdíly spočívají ve výšce vozu a v délce předních a zadních převisů. V případě platformy MEB jsou baterie umístěné v podlaze vozu, což ušetří místo. Díky tomu je karoserie o něco vyšší. Celý dojem se však vybalancuje delším rozvorem náprav,“ vysvětluje. „Jednotlivé komponenty elektrického pohonu zabírají ve srovnání s konvenčním spalovacím motorem méně místa, což umožňuje kratší převisy vpředu a vzadu. Karoserie Enyaqu iV je delší,“ dodává. Konstruktéři se zaměřili na šlechtění aerodynamiky, což ovlivňuje dojezd. „Hodnota cx od 0,27 je pro SUV této velikosti působivý výsledek,“ komentuje Neuhold.

Škoda pomalu odhaluje elektrické SUV Enyaq, které se představí 1. září ve...

Karl Neuhold se svým týmem

Enyaq bude první škodovkou na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB), která upřednostňuje pohon zadních kol. Enyaq bude mít také provedení s pohonem všech kol, automobilka slibuje reálný dojezd až 500 kilometrů v konfiguraci s největším balíkem baterií. Vůz nabídne pět různých výkonnostních variant a tři velikosti baterií, které v závislosti na konkrétní verzi pohání zadní, nebo všechna kola. „V základních verzích pohání vzadu umístěný motor zadní kola. Výkonnější verze mají vpředu umístěný druhý elektromotor a poháněná jsou pak všechna kola,“ uvádí mluvčí značky Štěpán Řehák. Vrcholný model zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 s, maximální rychlost činí 180 km/h. V prototypu Škody Enyaq už jsme se svezli (čtěte zde).

Škoda Enyaq iV

Kromě SUV dorazí také provedení se splývavou zádí.

Z běžné domácí 230V zásuvky se střídavým proudem o výkonu 2,3 kW lze vůz přes noc nabíjet i pomocí wallboxu s výkonem až 11 kW. V závislosti na velikosti baterie trvá nabíjení šest až osm hodin. Z rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem o výkonu až 125 kW se za ideálních podmínek nabije za 40 minut z 10 % na 80 % své kapacity.

První elektrické SUV se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě Škody v Mladé Boleslavi společně s Octavií. To je unikum – z jedné linky totiž budou vyjíždět spalovací i bateriová auta zcela odlišné koncepce.

  • Nejčtenější

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Kolínskou Toyotu poprvé povede Čech. Respektovaný odborník, co zná Japonsko

18. května 2024

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane...

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

18. května 2024

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...