Na někoho může nový typ kolekcí působit fádně. Po letech, během kterých jsme si zvykli vídat nespočet bizarních modelů, jsou tak trochu zjevením.

Na někoho může nový typ kolekcí působit fádně. Po letech, během kterých jsme si zvykli vídat nespočet bizarních modelů, jsou tak trochu zjevením. | foto: AP

Bizáru zvoní hrana. Do módy se opět dostává nositelné oblečení

  • 7
Jednou z velkých novinek letošních fashion weeků bylo zjištění, že do módy se opět dostává nositelné oblečení. V kolekcích na podzim a zimu tohoto roku nepřevládá žádná silueta, žádné téma, návrháři nediktují nový žhavý hit. Znamená to tedy, že módním přehlídkám a trendům odzvonilo?

Poctivé vlněné kabáty, midi sukně v kombinaci s košilemi, sportovní saka a cigaretové kalhoty. Takové modely byly k vidění na letošních týdnech módy. Dokonale řemeslně zpracované kousky v klasickém duchu, snad jen s několika detaily, které jim dodávaly punc originality. Nositelná móda je zpět, vykřičely do světa módní metropole v čele s New Yorkem.

Koně, odhalená prsa a ruská trikolora. Co přinesl pařížský týden módy

Možná si kladete otázku: o čem jiném by měly být módní přehlídky než o oblečení, které se – zcela logicky – dá nosit? Zdá se, že v posledních letech zastávala řada návrhářů jiný pohled. Jejich tvorba víc než cokoliv jiného připomínala sochy, patřící spíše do galerie než na ulici.

Neradujme se však předčasně – průsvitné materiály, předimenzované střihy i všelijaké umělecké prapodivnosti se rozhodně neloučí. Schiaparelli hrdě představilo modely s obrovskými plyšovými hlavami zvířat, Viktor & Rolf zase šaty ve všech možných nezvyklých úhlech. Area, pověstná svou psychedelickou tvorbou, se zase vytasila s kráčejícími ananasy a banány.

Většina nových modelů návrhářského dua Viktor & Rolf je… Nu, zkrátka obráceně.

Oblečení, které bychom si dokázali představit sami na sobě, jim však nově zdatně sekunduje. „Všechno to fantasy a instagramové oblečení už je unavující,“ vysvětlil Lazaro Hernandez, návrhář značky Proenza Schouler, proč je jeho kolekce najednou překvapivě minimalistická.

Trend potvrdilo i návrhářské duo Miuccia Prada a Raf Simons, kteří stojí za kreacemi značky Prada. Také jejich aktuální kolekce je nebývale skromná a praktická. „Mnoho lidí má stále představu, že důležité je jenom pozlátko. Ale já jsem proti tomu vždy bojovala,“ tvrdí Miuccia a dodává: „Naše tvorba je o hledání krásy ve všech různých podobách a v čemkoliv.“

Zoo, nůše, punk a vyplazené jazyky. To nejlepší, co přinesly týdny módy

Řadu nositelných modelů představily také módní domy Fendi, Bottega Veneta či Yves Saint Laurent. Paradoxně nejvíce pozornosti tak na první pohled přitahovali hosté, kteří se – jak už to na přehlídkách bývá – předháněli, kdo vynese kreativnější model.

Nositelný rovná se nudný?

Nositelné oblečení z nových kolekcí je podle tvůrců atributem emancipované ženy, která kromě práce stihne několik pochůzek a odpoledne vyrazí do galerie či na kávu s kamarádkami.

Mělo by tedy být především praktické a pohodlné, rozhodně však ne fádní. O to se postarají drobné detaily: výrazné prošití, schválně nezačištěné švy, zipy po celé délce šatů, kontrastní podšívky či oversize vlněná pletenina provokativně oblečená na holé tělo.

Tento model z poslední přehlídky Yves Saint Laurent si na sobě umíme živě představit, co vy?

Boom nositelného oblečení je jen dalším potvrzením faktu, že se velmi pomalu ale jistě posouváme směrem k udržitelnému oblékání. Klasické a zejména kvalitní kousky s dlouhou životností jsou základem ekologického přístupu k módě, stačí jich vlastnit jenom pár a kombinovat mezi sebou.

Tak ostatně působily i samotné přehlídky zmíněných značek – jako by nešlo o kolekce, ale spíš šatníky, ve kterých se dá řada kousků mixovat podle nálady. Nálady žen, které neprahnou po tisících sledujících na Instagramu a TikToku, ale po modelu, v němž ve zdraví přežijí pondělí.

Znamená tento ústup od trendů, že budoucnost přehlídek je nejistá? Možná, ale to se již pohybujeme v daleké budoucnosti. V nejbližších letech tady nejspíš budou souběžně existovat dva proudy: jeden klasicky šokující, ten druhý praktický a sofistikovaný. Aby si manažerka i influencerka našly každá to svoje.

Na přehlídkách vídám raději…

, pro iDNES.cz