Muzea vonící párou: Zlonice sázejí na průmyslové lokomotivy, dvě vás i svezou

  • 0
Seriál Muzea vonící párou nás tentokrát zavede do Zlonic nedaleko Slaného. Muzeum v místní části Lisovice se specializuje na cukrovarské a průmyslové lokomotivy. Leccos se dozvíte také o zabezpečovacím zařízení nebo o provozu Pražsko-duchcovské dráhy.

Historie železničního muzea se začala psát v roce 1997, kdy se Zlonice staly centrem oslav 115. výročí zahájení provozu na nejstarších podřipských lokálkách. Jízdy historických vozidel i provizorní výstavy měly velký úspěch, a tak se začala připravovat stálá expozice.

Sbírka cukrovarských a průmyslových lokomotiv byla do roku 2009 vystavena v budově výtopny na zlonickém nádraží. Tehdejší majitel, České dráhy, ale rozhodl, že se výtopna bude bourat kvůli špatnému stavu. Muzeum se tedy přesunulo o kilometr dál do místní části Lisovice. Našlo útočiště v historickém statku rodiny Vopršalů, kde žil i československý prvorepublikový premiér Jan Malypetr. Mimochodem, zlonická výtopna stále stojí.

Cukrovarské lokomotivy ve venkovní expozici. Zleva: ČKD CS 400 3208, Orentstein & Koppel 10390

Železniční muzeum se specializuje na cukrovarské a průmyslové lokomotivy. Detailně si můžete prohlédnout dvě parní lokomotivy Orentstein & Koppel, dvě lokomotivy z produkce ČKD, parní CS 400 3208 a motorovou BN 60 3559, nebo také stroj firmy Krauss Linz 1172.

Ve venkovní expozici také stojí řada historických vagonů, na úzkokolejné drážce o rozchodu 600 mm se můžete každou sobotu svézt lokomotivami z konce 40. let 20. století.

Úzkorozchodný dvounápravový dieselový stroj typu MD 2 Š s mechanickým přenosem...
Úzkorozchodný dvounápravový dieselový stroj typu MD 2Š s mechanickým přenosem...

Úzkokolejná dráha o rozchodu 600 návštěvníky sveze každou sobotu.

Nesmíme vynechat ani vnitřní expozice. Ve správní budově je k vidění fiktivní dopravní kancelář či skladiště včetně různých vah nebo vozíků. O patro níž je potom velmi zajímavá expozice zabezpečovacího zařízení. Nejstarším kusem je staniční elektromechanické zabezpečovací zařízení Siemens & Halske z roku 1902.

A to není zdaleka vše. Lisovický statek je natolik velký, že se stal útočištěm i pro expozici historických hasičských stříkaček dobrovolných hasičů ze širokého okolí.

V Železničním muzeu Zlonice najdete také depozitář historických hasičských stříkaček

Do muzea jeďte vlakem, dokud to jde

Železniční muzeum Zlonice

Adresa:
Lisovice 7, Zlonice

Otevírací doba:
květen, červen, září, víkendy a svátky, 10:00 – 15:00

červenec – srpen, denně mimo pondělí, 10:00 – 15:00

Cukrovarské lokomotivy ve venkovní expozici. Zleva: Krauss Linz 1172, Orenstein...

Vstupné:
dospělí 120 Kč, děti 60 Kč, rodina 250 Kč

Web:
zmzlonice.draha.net

Není lepší cesty do železničního muzea než vlakem. Zlonice leží na trase historické Pražsko-duchcovské dráhy. Kdysi byste sem dojeli z Prahy přímým rychlíkem, ještě před několika lety se na zdejším nádraží sjížděly vlaky ze tří směrů – od Slaného, od Loun a od Straškova.

Na posledně jmenované trati, která mimochodem letos slaví 140. výročí od zahájení provozu, ale Středočeský kraj neobjednal osobní dopravu, a tak zbývají už jen směry dva.

Zlonické železniční muzeum může být cílem rodinných výletů. Celý areál lisovického statku je zatravněn, takže když si s sebou vezmete deku a uděláte si ve stínu vzrostlých stromů nebo lokomotiv piknik (samozřejmě po zaplacení vstupného), nikdo vás nevyžene.

Komerční rámeček
Vyhrajte vouchery a procestujte vlakem Česko

Pošlete fotku do fotosoutěže Očima šotouše a vyhrajte 2 x vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Voucher lze využít k nákupu vnitrostátních a mezinárodních jízdenek (kromě jízdenek OneTicket), místenky, lůžka, lehátka, aplikací na In Kartě, jízdenek IDS, k nabití účtu ČD Kredit a v e-shopu ČD také k nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě. Voucher nelze uplatnit k úhradě produktů prodávaných jako zboží. Voucherem nelze platit nákup jiného voucheru. Partnerem fotosoutěže jsou České dráhy, a.s.

 

České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech společnost výrazně omlazuje svůj vozidlový park, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Cílem je zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu. Do nákupu a modernizace vozidel investovala firma v uplynulých letech desítky miliard korun a významné investice plánuje dopravce i v dalších letech.