ZANIKLÉ TRATĚ: Provoz na Staré Tišnovce utichl v Brně před 60 lety

  • 1
S 56. dílem Zaniklých tratí zamíříme do Brna. Konkrétně na trať, která od roku 1885 vedla na sever moravské metropole, aby po 77 letech skončila kvůli nové přeložce. Podíváme se na Starou Tišnovku mezi brněnským hlavním nádražím a stanicí Královo Pole.

Mapa Staré Tišnovky mezi brněnským hlavním nádražím a stanicí Královo Pole

Dráha do Tišnova se v roce 1885 stala pátou tratí, která z Brna vycházela. Původně se mělo stavět už na přelomu 30. a 40. let 19. století, nakonec se ovšem čekalo až na vydání lokálkového zákona. Koncesi nakonec získala po velkých bojích společnost StEG.

V roce 1884 začala se stavbou, první pravidelné vlaky vyjely na trať 2. července 1885. Celá trať měla 28 kilometrů, my se dnes zaměříme jen na 6,5kilometrový úsek na území Brna.

Jednokolejná trať s úrovňovým křížení ulice Cejl a náročným stoupáním v oblasti Husovic se záhy ukázala jako málo kapacitní. Už za první republiky se začalo mluvit o stavbě přeložky přes Maloměřice a Obřany do Králova Pole. Stavět se však začalo až po druhé světové válce.

Přestože Nová Tišnovka začala fungovat už v roce 1953, po staré trati přestaly jezdit vlaky teprve koncem května 1962. Konec byl ovšem rychlý. Během dvou let byly na většině úseku vytrhány koleje, ocelový most byl snesen přes Vranovskou ulici a zářez na nejvyšším místě trati byl zasypán.

Odbočení trati z třebovské trati. Pohled z komína brněnské teplárny v září 1945. Zcela v popředí plynojem, za ním vlečka teplárny. Ve stoupání Tišnovky s opěrnou zdí je patrná předvěst vjezdového návěstidla brněnského hlavního nádraží. Většina budov v okolí nese známky poškození po bombardování a osvobozovacích bojích.
GPS: 49.2068456N, 16.6268789E

Ikonická trať brněnským severem

Ačkoli vlaky po původní trati nejezdí už 60 let, dochovalo se v Brně poměrně hodně památek na Starou Tišnovku. Začneme v odbočce Posvitavská, v místech, kde se tišnovská trať napojovala na Svitavskou pobřežní dráhu. Tady objevujeme třeba kolej v původní stopě.

Řadu památek nacházíme také na břehu řeky Svitavy, například základy vjezdového návěstidla do stanice Zábrdovice nebo patku drátovodu. Dochovala se i staniční budova zábrdovického nádraží, dnes už samozřejmě slouží jinému účelu.

Staniční budova zábrdovického nádraží GPS: 49.2035008N, 16.6284253E

Od organizátorů vzpomínkové akce 60 let od zániku Staré Tišnovky jsme získali i unikátní záběry z dronu. Z nich je jasně vidět, že stopa dráhy ani po více než půl století nezanikla.

Nedávno se fanouškům této brněnské tratě podařilo vyčistit a na jedno odpoledne zpřístupnit i pilíř mostu přes Vranovskou ulici. Účastníci vzpomínkového pochodu se mohli podívat, jaký měli výhled cestující z vlaků mezi Brnem a Tišnovem.

Účastníci vzponínkové akce na 60 let od konce provozu na Staré Tišnovce na...
Účastníci vzponínkové akce na 60 let od konce provozu na Staré Tišnovce u...

Vzpomínková akce 60 let od konce provozu na Staré Tišnovce, 28. 5. 2022

V naší reportáži uvidíte také, kde byla za druhé světové války postavena výhybna Husovice, ukážeme vám i místo ve Venhudově ulici, kterou rozdělovala takzvaná Myší díra, tedy pěší tunýlek pod tratí.

Prodereme se také křovím u Královopolské strojírny, abychom našli kolej v původní stopě, vydáme se ke starému nádraží Královo Pole, které zaniklo výstavbou brněnského průtahu. Uvidíte také, kde se v padesátých letech napojila Stará Tišnovka na novou trať.

Nové nádraží v Králově Poli bude ostatně zanedlouho také minulostí. Správa železnic hodlá stavbu ze začátku 50. let 20. století zbourat a na jejím místě postavit moderní budovu.

Nová stanice Královo Pole vzniklo s výstavbou Nové Tišnovky v padesátých letech...
Budoucí podoba stanice Královo Pole GPS: 49.2305911N, 16.5963758E

Současná a budoucí podoba nového nádraží Královo Pole

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Vlečka Kájov – Větřní
  • Hranice v Čechách – Adorf
  • Nové Údolí – Haidmühle
  • Bernartice u Javorníka – Otmuchów
  • Vidnava–Nysa
  • Náchod – Kudowa-Zdrój
  • Praha Malešice – Nákladové nádraží Žižkov
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Chuchelná – Racibórz
  • Opava západ – Pilscz
  • Slavíčský tunel
  • Tunel Litoměřice

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Komerční rámeček
Vyhrajte vouchery a procestujte vlakem Česko

Pošlete fotku do fotosoutěže Očima šotouše a vyhrajte 2 x vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Voucher lze využít k nákupu vnitrostátních a mezinárodních jízdenek (kromě jízdenek OneTicket), místenky, lůžka, lehátka, aplikací na In Kartě, jízdenek IDS, k nabití účtu ČD Kredit a v e-shopu ČD také k nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě. Voucher nelze uplatnit k úhradě produktů prodávaných jako zboží. Voucherem nelze platit nákup jiného voucheru. Partnerem fotosoutěže jsou České dráhy, a.s.

 

České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech společnost výrazně omlazuje svůj vozidlový park, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Cílem je zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu. Do nákupu a modernizace vozidel investovala firma v uplynulých letech desítky miliard korun a významné investice plánuje dopravce i v dalších letech.