Na co zírá mašinfíra: Kraslická dráha nás zaveze do nitra Krušných hor

Seriál
Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nás zavede na západ Čech, do Krušných hor. Vlakem GWTR se projedeme po jednom z posledních úseků historické Buštěhradské dráhy. Po Kraslické dráze se hlubokým údolím řeky Svatavy svezeme ze Sokolova do Kraslic.

Mapa trati 145 ze Sokolova do Kraslic

Buštěhradská dráha byla svého času největší železniční společností v českých zemích. V roce 1876 postavila také trať, po které se dnes projedeme: Kraslickou dráhu mezi Sokolovem (Falkenau) a Kraslicemi (Graslitz). Tento úsek byl také jedním z posledních, které společnost vybudovala.

Za vznikem trati stálo, jak bylo u Buštěhradské dráhy zvykem, uhlí. Konkrétně jeho export do Saska. Společnost chtěla využít příznivých sklonových poměrů údolí říčky Svatavy, aby se dostala k saským hranicím u Klinhenthalu. Zatímco Sasové dovedli svoje vlaky k hranicím už v roce 1876, Češi o rok později. Až do roku 1886 ale zůstaly koleje nepropojeny.

Motorový vůz německé řady 650 společnosti Vogtlandbahn ve stanici Sokolov

Problém byl totiž v tom, že se obě strany nedokázaly dohodnout, které nádraží bude přechodové, Kraslice nebo Klingenthal. Buštěhradská dráha dokonce kvůli sporu ukončila trať ještě před Kraslicemi.

Teprve po  několika letech vznikla dohoda, že se přechodovou stanicí stane saský Klingenthal, a tak se mohly obě dráhy konečně spojit. První vlaky mezi Čechami a Saskem se rozjely 1. října 1886.

Vlaky na kolejích

Za první republiky se trať stala majetkem ČSD, za druhé světové války připadla pod správu Říšských drah. Po roce 1945 byl přeshraniční provoz na dlouhou dobu zastaven. Pravidelné vlaky začaly do Klingenthalu jezdit až v prosinci 2000. 

Provoz na trati v současné době provozuje společnost GW Train Regio ve spolupráci s německou firmou Vogtlandbahn. Osobní vlaky jezdí mezi Sokolovem, Kraslicemi a německým Zwotentalem.

Po Kraslické dráze se můžete projet za pouhé 3 minuty:

Z uhelné pánve do hor

Na 24 kilometrů dlouhou cestu se vydáváme z modernizovaného nádraží Sokolov. Veze nás nízkopodlažní motorový vůz německé řady 650 společnosti Vogtlandbahn, který ovšem v Česku jezdí pod vlajkou GW Train Regio. 

Turistické cíle podél Kraslické dráhy

Sokolov sice není na první pohled typickým turistickým městem, dejte mu ovšem šanci. Můžete navštívit třeba tamní zámek s muzeem, rozhlédnout se z výšky se vyplatí z rozhledny Hard. Pokud jste turisticky založení, můžete se vydat na výlet pěšky podél řeky Ohře až do historického města Loket. V létě doporučujeme koupání v zatopeném velkolomu Michal.

Kousek za nádražím se Kraslická dráha odpojuje od hlavní trati Chomutov–Cheb. Hned první stanice Svatava leží skoro na břehu obřího jezera Medard, které se napouští od roku 2010. Z další zastávky Svatava zastávka se zase  můžete vydat do Habartova, do tamního Muzea ozbrojených sborů, které připomíná události z roku 1938.

Cestou několikrát překonáme tok říčky Svatavy. Za zastávkami Luh nad Svatavou a Hřebeny se na vysokém hřbetu vypíná zřícenina hradu Hartenberg, který se jeho soukromý majitel rozhodl zachránit a památka tak pomalu vstává z popela. Z Luhu nad Svatavou je to k hradu kilometr a půl, z Hřebenů dokonce jen 600 metrů. Samozřejmě s patřičným převýšením.

Také ze stanice Oloví můžeme stoupat do výšek, jsme přece v podhůří Krušných hor. Jen dva a půl kilometru od nádraží nás čekají úchvatné výhledy z rozhledny Cibulka. Zajímavá ocelová věž má 30 metrů. Za Olovím nás pak čeká jediný tunel na trati, 177 metrů dlouhý Rotavský.

Trať 145 mezi Sokolovem a Kraslicemi vede 177 metrů dlouhým Rotavským tunelem

Další stanice, Rotava. Železniční archeolog si může projít zaniklou vlečku do Dolní Rotavy. Čtyřkilometrová trať spojovala Rotavské železárny s hlavní tratí už od roku 1890. Zrušena byla v roce 2006, snesena před pár lety.

Další tip na výlet jsou nádherné Rotavské varhany. Mohutná čedičová stěna se skládá z dvanácti metrů vysokých, vějířovitě rozložených hranolů, které skutečně připomínají píšťaly varhan. Od nádraží je to něco málo přes pět kilometrů po zelené značce. Jen o pár kilometrů dál, v obci Šindelová, stojí zachráněná historická vysoká pec.

Za zastávkou Kraslice předměstí vlak GWTR projíždí kolem památkově chráněného areálu městských jatek, kterému jeho soukromý majitel vrací bývalý lesk. A po předchozí domluvě se lze podívat na obnovenou technologii výroby ledu.

Stanice Kraslice na dobové pohlednici
Stanice Kraslice na dobové pohlednici

Nádraží v Kraslicích na dobových pohlednicích

Ve stanici Kraslice naše jízda končí, vybrané vlaky ale pokračují dál do Klingenthalu a Zwotentalu. Přímo na nádraží doporučujeme navštívit muzeum Kraslické dráhy. Město je sice centrem výroby dechových nástrojů, expozici ovšem budete bohužel hledat marně. Milovníci zimních a letních sportů se mohou vydat na nedalekou Bublavu. Najdete tam sjezdové, běžkařské i cyklotrasy.    

Přestože se v minulosti několikrát mluvilo o zrušení celé dráhy, dnes snad už nic podobného nehrozí. Z Kraslic je to totiž do okresního Sokolova vlakem rychlejší a vlaky GWTR využívají i turisté z obou stran hranice. Každým rokem na přelomu listopadu a prosince se dokonce po Kraslické dráze prohánějí parní vlaky s Mikulášem a čerty. Letos to bude v sobotu 27. listopadu.  

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

První Angličan v Japonsku. Kniha a seriál Šógun mají historický předobraz

23. května 2024

Román Šógun Jamese Clavella, podle kterého byl nedávno natočen seriál, je jen s trochou nadsázky...

Barcelony s dětmi se nebojte. Na malé zvědavé cestovatele tu myslí

22. května 2024  13:40

Barcelona, to jsou pláže, krásné holky, noční život, pochoutky z tapas barů a sangria popíjená po...

Kdo zkusil elektrokolo, už se ke klasickému nevrátí, říká jejich propagátor

22. května 2024

Premium Osm let už testujeme elektrokola, letos byly v testu elektrické hardtaily – horská kola s pomocným...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...