Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvBuštěhradská dráha byla svého času největší železniční společností v českých zemích. V roce 1876 postavila také trať, po které se dnes projedeme: Kraslickou dráhu mezi Sokolovem (Falkenau) a Kraslicemi (Graslitz). Tento úsek byl také jedním z posledních, které společnost vybudovala.
Za vznikem trati stálo, jak bylo u Buštěhradské dráhy zvykem, uhlí. Konkrétně jeho export do Saska. Společnost chtěla využít příznivých sklonových poměrů údolí říčky Svatavy, aby se dostala k saským hranicím u Klinhenthalu. Zatímco Sasové dovedli svoje vlaky k hranicím už v roce 1876, Češi o rok později. Až do roku 1886 ale zůstaly koleje nepropojeny.
Problém byl totiž v tom, že se obě strany nedokázaly dohodnout, které nádraží bude přechodové, Kraslice nebo Klingenthal. Buštěhradská dráha dokonce kvůli sporu ukončila trať ještě před Kraslicemi.
Teprve po několika letech vznikla dohoda, že se přechodovou stanicí stane saský Klingenthal, a tak se mohly obě dráhy konečně spojit. První vlaky mezi Čechami a Saskem se rozjely 1. října 1886.
Za první republiky se trať stala majetkem ČSD, za druhé světové války připadla pod správu Říšských drah. Po roce 1945 byl přeshraniční provoz na dlouhou dobu zastaven. Pravidelné vlaky začaly do Klingenthalu jezdit až v prosinci 2000.
Provoz na trati v současné době provozuje společnost GW Train Regio ve spolupráci s německou firmou Vogtlandbahn. Osobní vlaky jezdí mezi Sokolovem, Kraslicemi a německým Zwotentalem.
Po Kraslické dráze se můžete projet za pouhé 3 minuty:
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvZ uhelné pánve do hor
Na 24 kilometrů dlouhou cestu se vydáváme z modernizovaného nádraží Sokolov. Veze nás nízkopodlažní motorový vůz německé řady 650 společnosti Vogtlandbahn, který ovšem v Česku jezdí pod vlajkou GW Train Regio.
Turistické cíle podél Kraslické dráhyMuzeum bezpečnostních sborů Habartov |
Sokolov sice není na první pohled typickým turistickým městem, dejte mu ovšem šanci. Můžete navštívit třeba tamní zámek s muzeem, rozhlédnout se z výšky se vyplatí z rozhledny Hard. Pokud jste turisticky založení, můžete se vydat na výlet pěšky podél řeky Ohře až do historického města Loket. V létě doporučujeme koupání v zatopeném velkolomu Michal.
Kousek za nádražím se Kraslická dráha odpojuje od hlavní trati Chomutov–Cheb. Hned první stanice Svatava leží skoro na břehu obřího jezera Medard, které se napouští od roku 2010. Z další zastávky Svatava zastávka se zase můžete vydat do Habartova, do tamního Muzea ozbrojených sborů, které připomíná události z roku 1938.
Cestou několikrát překonáme tok říčky Svatavy. Za zastávkami Luh nad Svatavou a Hřebeny se na vysokém hřbetu vypíná zřícenina hradu Hartenberg, který se jeho soukromý majitel rozhodl zachránit a památka tak pomalu vstává z popela. Z Luhu nad Svatavou je to k hradu kilometr a půl, z Hřebenů dokonce jen 600 metrů. Samozřejmě s patřičným převýšením.
Také ze stanice Oloví můžeme stoupat do výšek, jsme přece v podhůří Krušných hor. Jen dva a půl kilometru od nádraží nás čekají úchvatné výhledy z rozhledny Cibulka. Zajímavá ocelová věž má 30 metrů. Za Olovím nás pak čeká jediný tunel na trati, 177 metrů dlouhý Rotavský.
Další stanice, Rotava. Železniční archeolog si může projít zaniklou vlečku do Dolní Rotavy. Čtyřkilometrová trať spojovala Rotavské železárny s hlavní tratí už od roku 1890. Zrušena byla v roce 2006, snesena před pár lety.
Další tip na výlet jsou nádherné Rotavské varhany. Mohutná čedičová stěna se skládá z dvanácti metrů vysokých, vějířovitě rozložených hranolů, které skutečně připomínají píšťaly varhan. Od nádraží je to něco málo přes pět kilometrů po zelené značce. Jen o pár kilometrů dál, v obci Šindelová, stojí zachráněná historická vysoká pec.
Za zastávkou Kraslice předměstí vlak GWTR projíždí kolem památkově chráněného areálu městských jatek, kterému jeho soukromý majitel vrací bývalý lesk. A po předchozí domluvě se lze podívat na obnovenou technologii výroby ledu.
Nádraží v Kraslicích na dobových pohlednicích
Ve stanici Kraslice naše jízda končí, vybrané vlaky ale pokračují dál do Klingenthalu a Zwotentalu. Přímo na nádraží doporučujeme navštívit muzeum Kraslické dráhy. Město je sice centrem výroby dechových nástrojů, expozici ovšem budete bohužel hledat marně. Milovníci zimních a letních sportů se mohou vydat na nedalekou Bublavu. Najdete tam sjezdové, běžkařské i cyklotrasy.
Přestože se v minulosti několikrát mluvilo o zrušení celé dráhy, dnes snad už nic podobného nehrozí. Z Kraslic je to totiž do okresního Sokolova vlakem rychlejší a vlaky GWTR využívají i turisté z obou stran hranice. Každým rokem na přelomu listopadu a prosince se dokonce po Kraslické dráze prohánějí parní vlaky s Mikulášem a čerty. Letos to bude v sobotu 27. listopadu.