„Došlo k zastavení prodejů, přerušení vyprecizovaných dodavatelských řetězců. V celé Evropě a ve světě se v průběhu jara výroba téměř zastavila,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Dubnová výroba se v českých automobilkách meziročně propadla o 89 procent a následující měsíc se mírně zvýšila na 53procentní meziroční pokles. To pro české výrobce představovalo pokles ve výrobě o 220 tisíc osobních automobilů a výpadku 90 miliard v tržbách pro finální výrobce a dalších 60 miliard pro jejich tuzemské dodavatele.
Zhruba dvacetiprocentní pokles v Česku je stále o pět procentních bodů lepší výsledek, než jaký podle odhadu Auto SAP čeká v průměru automobilový průmysl v Evropě.
Se třicetiprocentním poklesem se pak budou potýkat výrobci na americkém kontinentě, což souvisí i s mnohem delší dobou odstávky tamních výrobních závodů. Zatímco v Česku byly automobilové továrny zavřené šest týdnů, v jižní Americe trvaly odstávky dvojnásobnou dobu. Mírnější propad v rozmezí 10 až 15 procent čeká producenty z Asie.
Ještě leden a únor přitom ukazovaly na obdobně silné výsledky jako v letech 2018 a 2019. Vloni se v Česku vyrobilo přes 1,4 milionu osobních automobilů, což představovalo jen velice mírný pokles proti rekordnímu výsledku z roku 2018. Celosvětová produkce přitom už během minulého roku zaznamenávala pokles poptávky, což se odrazilo v meziročním snížení světové výroby o šest procent a 4,6 procenta v Evropě.
Česku se tak podařilo přeskočit Velkou Británii a vyšplhalo se na příčku čtvrtého největšího výrobce automobilů v Evropě a jedenáctého celosvětově, dodal Wojnar.