Úterý 27. července 2021, svátek má Věroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. července 2021 Věroslav

Nejen pandemie mění způsob, jakým auta navrhujeme, říká šéfdesignér Kie

Exkluzivně
Slavný designér Karim Habib se loni v září rozhodl stát se vedoucím designu značky Kia. Sotva se začal v novém působišti rozkoukávat, udeřila na svět pandemie koronaviru. Habib tak teď u nového zaměstnavatele přemýšlí, jak její dopady změní způsoby navrhování automobilů. Ty podle něj nejspíš nebudou stejné jako doposud.

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu Kia | foto: Kia Motors

Karim Habib, někdejší šéfdesignér BMW a pak šéf designu Infiniti, se rozhodl v závěru loňského roku přejít ke koncernu Hyundai-Kia, který v posledních letech loví (nejen) špičkové designéry po celém světě. Viceprezidenta značky Kia úder pandemie koronaviru přiměl k zamyšlení.

„Pandemie v uplynulých měsících změnila způsob, jakým žijeme, ovlivní ho však i do budoucna,“ nastínil svůj názor. Podle Habiba se během krize stal normou společenský odstup a ten se nejspíš promítne jak do pracovních procesů, tak například i do toho, jak budou designéři navrhovat auta a další dopravní prostředky.

„V uplynulých letech se velkým tématem stala sdílená ekonomika, sdílená mobilita a hromadná doprava. Budeme muset počkat, jak se tyto obory teď vyvinou, společenský odstup je teď normou a z dlouhodobého hlediska ovlivní naše chování,“ domnívá se Habib. Podle něj tak budou muset automobilky například pochopit, jak navrhovat vozy pro různé sdílené služby, bude potřeba nově pochopit psychologii zákazníků těchto služeb. 

„Obecně můžeme přemýšlet o usnadnění dezinfekce interiérů. Můžeme použít antivirový povrch? Můžeme interiér dezinfikovat teplem? UV zářením? Budeme o tom muset přemýšlet a ovlivní to způsob, jakým navrhujeme auta,“ dodává Karim Habib.

Kariéra Karima Habiba

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu Kia

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu Kia

2019–současnost: Viceprezident a vedoucí designu Kia Motors

2017–2019: Výkonný ředitel INFINITI pro design, Nissan Motor Company

2012–2017: Šéfdesignér BMW Automobiles, BMW Group

2011–2012: Vedoucí designu exteriérů, BMW Automobiles, BMW Group

2009–2011: Manažer odpovědný za design, Daimler, Německo,

2007–2009: Šéfdesignér pro pokrokový design, BMW Group

2004–2007: Šéfdesignér (produktový design exteriérů), BMW Group

2002–2003: Návrhář exteriérů/interiérů - pokrokový design, BMW Group

1998–2001: Produktový návrhář exteriérů/interiérů, BMW Group

I bez toho ovšem auta, nebo spíš osobní dopravní prostředky, čekají podle Habiba velké změny. Aktuální doba je podle něj pro designéry vzrušující i proto, že je vlastně obtížné vidět do budoucnosti. „Budoucnost mobility leží před námi. Řešíme, jak bude mobilita v budoucnu vypadat. Naším úkolem je dívat se i za hranice automobilů, řešíme třeba i létající vozidla a nepracujeme s jedním druhem dopravního prostředku,“ popisuje vize více či méně vzdálené budoucnosti s tím, že dívat se i do daleké budoucnosti je jedním z úkolů designéra.

Rychlá Kia

Automobilka Kia má podle Karima Habiba v tomto ohledu tu výhodu, že pracuje velmi rychlým tempem a je schopná poměrně radikálních změn v krátkém čase. „Zatím se v Koreji rozkoukávám, ale je pozoruhodné, jak rychle se dovedla relativně malá země v uplynulých desetiletích změnit. Lidé tu často mají mezinárodní vzdělání, jsou světaznalí a to ovlivňuje korejskou identitu,“ naznačuje důvod, díky kterému se může automobilka měnit pružně. Na tradicích se v Koreji podle něj nelpí za každou cenu zrovna tak, jako nejsou moderní řešení zaváděna jen proto, že jsou prostě nová. „Ta rychlost změn je promyšlená, dospělá,“ říká Habib. To vše se podle něj promítá do filozofie značky Kia.

Zároveň přiznává, že k automobilce přišel v době, kdy už si zvládla definovat většinu svých hodnot, a tak se teď může věnovat jejich konkrétnímu přenesení do praxe. Kia má například podle Habiba velké plány ohledně elektrifikace, která se má stát hlavní hybnou silou značky. Přesto mají všechna auta Kie, elektrická i ta se spalovacími motory, podle šéfdesignéra komunikovat stejné základní hodnoty.

„Budou tu odlišnosti, ale nedomnívám se, že je důležité vytvářet jakési dvě Kie. Potřebujeme jednu identitu značky orientovanou na budoucnost. Určitě to není tak, že by některé auta měla mít oldschool design a některá moderní,“ říká. I auta se spalovacími motory budou dostávat špičkovou techniku a mají se hrdě hlásit k hodnotám Kie. „Odlišná technologie pohonu u nich ale bude nejspíš jasně rozpoznatelná. Elektromobily nám z hlediska uspořádání vozu dávají zcela nové možnosti. Jejich interiér může být více obytným prostorem než prostorem přepravním, takže tu budou odlišnosti dané koncepcí,“ vysvětluje.

A jaká by měla Kia budoucnosti podle něj být? Rozhodně prý dynamická a moderní, to má být vždy základ značky. „Chceme dát také najevo rodinný charakter našich vozů,“ říká Habib. Podle něj budou vozy Kia vždy snadno identifikovatelné jako auta této značky, k tomu však nutně nemusí mít všechny stejnou masku chladiče nebo konfiguraci světlometů.

Různorodá auta

Auta tak podle něj budou v budoucnosti různorodější. Podle Habiba dnes lidé i v pohybu neustále komunikují a tomu se budou muset vozidla budoucnosti přizpůsobit. Nebude to ovšem tak, že všechna auta se stanou jakýmsi pojízdným digitálním domovem. Někdy bude komunikace ve voze pokračovat a auto (hlavně to samořiditelné) ji vlastně ještě podpoří, v jiných případech se ale mohou stát automobily jakýmsi úkrytem před světem tohoto neustálého spojení. „Zavřou se za vámi dveře a komunikace skončí, vy budete jen řídit,“ nastiňuje. Zdá se však, že převládajícím trendem bude ten nový směr, ve kterém auta čím dál méně počítají s rolí samotného řidiče.

Z toho důvodu podle šéfdesignéra korejské značky zůstanou velmi populární různé crossovery a vozy SUV. „Mají vlastnosti, kterých se nebudeme chtít jen tak vzdát,“ vysvětluje. Vyšší pozice sedadel, snadné nastupování a vystupování a pocit bezpečí, který s tím souvisí, jsou něco, co zákazníky neomrzí. Elektromobily s bateriemi v podlaze tento trend vlastně jen umocní. Ploché podlahové plošiny podle Karima Habiba v následujících letech nastartují ohromnou proměnu interiérů aut.

Zároveň ale tvrdí, že nepřijde konec sportovních a individualistických aut, jako je současný model Stinger. Ten mimochodem právě čeká na příchod faceliftu. „Bude tu brzy. Chceme posílit pár detailů, například oblast světlometů. Chceme u nich nabídnout tu nejlepší technologii a ještě zdůraznit sportovní a efektní charakter toho auta,“ popisuje Habib práci, kterou tým, jemuž teď šéfuje, odvedl ještě před jeho příchodem.

Auto typu Stinger pak podle něj bude mít místo v nabídce značky Kia vždy. „Koncept auta se možná vyvine s tím, jak se bude měnit chuť zákazníků po elektromobilech, ale princip dostupného sportovního a stylového auta, které bude tak trochu sochou na kolech, musí být u značky zachován,“ naznačuje Habib budoucnost nejvýraznějšího modelu automobilek z Korejského poloostrova.

  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

Hybridní ferrari bez zpátečky. Prohnali jsem tisíckoňové monstrum

Exkluzivně Plug-in hybridy jsou pevnou součástí automobilismu dneška. Jejich hlavním úkolem je dostát tlaku na snižování emisí. A...

Robotické řízení Tesly je v prodeji, úřady zkoumají, zda není nebezpečné

Americká Tesla trhá prodejní rekordy, nedávno oznámila, že ještě letos zpřístupní své superchargery pro nabíjení...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?
LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Kam vyrazit tento týden? Navštivte třeba Archeopark Chotěbuz.

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Představujeme Amouranth, sexuální ikonu hráčů počítačových her

Sedmadvacetiletá Amouranth je jednou z nejpopulárnějších streamerek na světě. Od vysílání průchodů počítačovými hrami...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...