Neděle 27. listopadu 2022, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 27. listopadu 2022 Xenie

Nejen pandemie mění způsob, jakým auta navrhujeme, říká šéfdesignér Kie

Exkluzivně
Slavný designér Karim Habib se loni v září rozhodl stát se vedoucím designu značky Kia. Sotva se začal v novém působišti rozkoukávat, udeřila na svět pandemie koronaviru. Habib tak teď u nového zaměstnavatele přemýšlí, jak její dopady změní způsoby navrhování automobilů. Ty podle něj nejspíš nebudou stejné jako doposud.

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu Kia | foto: Kia Motors

Karim Habib, někdejší šéfdesignér BMW a pak šéf designu Infiniti, se rozhodl v závěru loňského roku přejít ke koncernu Hyundai-Kia, který v posledních letech loví (nejen) špičkové designéry po celém světě. Viceprezidenta značky Kia úder pandemie koronaviru přiměl k zamyšlení.

„Pandemie v uplynulých měsících změnila způsob, jakým žijeme, ovlivní ho však i do budoucna,“ nastínil svůj názor. Podle Habiba se během krize stal normou společenský odstup a ten se nejspíš promítne jak do pracovních procesů, tak například i do toho, jak budou designéři navrhovat auta a další dopravní prostředky.

„V uplynulých letech se velkým tématem stala sdílená ekonomika, sdílená mobilita a hromadná doprava. Budeme muset počkat, jak se tyto obory teď vyvinou, společenský odstup je teď normou a z dlouhodobého hlediska ovlivní naše chování,“ domnívá se Habib. Podle něj tak budou muset automobilky například pochopit, jak navrhovat vozy pro různé sdílené služby, bude potřeba nově pochopit psychologii zákazníků těchto služeb. 

„Obecně můžeme přemýšlet o usnadnění dezinfekce interiérů. Můžeme použít antivirový povrch? Můžeme interiér dezinfikovat teplem? UV zářením? Budeme o tom muset přemýšlet a ovlivní to způsob, jakým navrhujeme auta,“ dodává Karim Habib.

Kariéra Karima Habiba

Karim Habib, viceprezident a vedoucí designu Kia

2019–současnost: Viceprezident a vedoucí designu Kia Motors

2017–2019: Výkonný ředitel INFINITI pro design, Nissan Motor Company

2012–2017: Šéfdesignér BMW Automobiles, BMW Group

2011–2012: Vedoucí designu exteriérů, BMW Automobiles, BMW Group

2009–2011: Manažer odpovědný za design, Daimler, Německo,

2007–2009: Šéfdesignér pro pokrokový design, BMW Group

2004–2007: Šéfdesignér (produktový design exteriérů), BMW Group

2002–2003: Návrhář exteriérů/interiérů - pokrokový design, BMW Group

1998–2001: Produktový návrhář exteriérů/interiérů, BMW Group

I bez toho ovšem auta, nebo spíš osobní dopravní prostředky, čekají podle Habiba velké změny. Aktuální doba je podle něj pro designéry vzrušující i proto, že je vlastně obtížné vidět do budoucnosti. „Budoucnost mobility leží před námi. Řešíme, jak bude mobilita v budoucnu vypadat. Naším úkolem je dívat se i za hranice automobilů, řešíme třeba i létající vozidla a nepracujeme s jedním druhem dopravního prostředku,“ popisuje vize více či méně vzdálené budoucnosti s tím, že dívat se i do daleké budoucnosti je jedním z úkolů designéra.

Rychlá Kia

Automobilka Kia má podle Karima Habiba v tomto ohledu tu výhodu, že pracuje velmi rychlým tempem a je schopná poměrně radikálních změn v krátkém čase. „Zatím se v Koreji rozkoukávám, ale je pozoruhodné, jak rychle se dovedla relativně malá země v uplynulých desetiletích změnit. Lidé tu často mají mezinárodní vzdělání, jsou světaznalí a to ovlivňuje korejskou identitu,“ naznačuje důvod, díky kterému se může automobilka měnit pružně. Na tradicích se v Koreji podle něj nelpí za každou cenu zrovna tak, jako nejsou moderní řešení zaváděna jen proto, že jsou prostě nová. „Ta rychlost změn je promyšlená, dospělá,“ říká Habib. To vše se podle něj promítá do filozofie značky Kia.

Zároveň přiznává, že k automobilce přišel v době, kdy už si zvládla definovat většinu svých hodnot, a tak se teď může věnovat jejich konkrétnímu přenesení do praxe. Kia má například podle Habiba velké plány ohledně elektrifikace, která se má stát hlavní hybnou silou značky. Přesto mají všechna auta Kie, elektrická i ta se spalovacími motory, podle šéfdesignéra komunikovat stejné základní hodnoty.

„Budou tu odlišnosti, ale nedomnívám se, že je důležité vytvářet jakési dvě Kie. Potřebujeme jednu identitu značky orientovanou na budoucnost. Určitě to není tak, že by některé auta měla mít oldschool design a některá moderní,“ říká. I auta se spalovacími motory budou dostávat špičkovou techniku a mají se hrdě hlásit k hodnotám Kie. „Odlišná technologie pohonu u nich ale bude nejspíš jasně rozpoznatelná. Elektromobily nám z hlediska uspořádání vozu dávají zcela nové možnosti. Jejich interiér může být více obytným prostorem než prostorem přepravním, takže tu budou odlišnosti dané koncepcí,“ vysvětluje.

A jaká by měla Kia budoucnosti podle něj být? Rozhodně prý dynamická a moderní, to má být vždy základ značky. „Chceme dát také najevo rodinný charakter našich vozů,“ říká Habib. Podle něj budou vozy Kia vždy snadno identifikovatelné jako auta této značky, k tomu však nutně nemusí mít všechny stejnou masku chladiče nebo konfiguraci světlometů.

Různorodá auta

Auta tak podle něj budou v budoucnosti různorodější. Podle Habiba dnes lidé i v pohybu neustále komunikují a tomu se budou muset vozidla budoucnosti přizpůsobit. Nebude to ovšem tak, že všechna auta se stanou jakýmsi pojízdným digitálním domovem. Někdy bude komunikace ve voze pokračovat a auto (hlavně to samořiditelné) ji vlastně ještě podpoří, v jiných případech se ale mohou stát automobily jakýmsi úkrytem před světem tohoto neustálého spojení. „Zavřou se za vámi dveře a komunikace skončí, vy budete jen řídit,“ nastiňuje. Zdá se však, že převládajícím trendem bude ten nový směr, ve kterém auta čím dál méně počítají s rolí samotného řidiče.

Z toho důvodu podle šéfdesignéra korejské značky zůstanou velmi populární různé crossovery a vozy SUV. „Mají vlastnosti, kterých se nebudeme chtít jen tak vzdát,“ vysvětluje. Vyšší pozice sedadel, snadné nastupování a vystupování a pocit bezpečí, který s tím souvisí, jsou něco, co zákazníky neomrzí. Elektromobily s bateriemi v podlaze tento trend vlastně jen umocní. Ploché podlahové plošiny podle Karima Habiba v následujících letech nastartují ohromnou proměnu interiérů aut.

Zároveň ale tvrdí, že nepřijde konec sportovních a individualistických aut, jako je současný model Stinger. Ten mimochodem právě čeká na příchod faceliftu. „Bude tu brzy. Chceme posílit pár detailů, například oblast světlometů. Chceme u nich nabídnout tu nejlepší technologii a ještě zdůraznit sportovní a efektní charakter toho auta,“ popisuje Habib práci, kterou tým, jemuž teď šéfuje, odvedl ještě před jeho příchodem.

Auto typu Stinger pak podle něj bude mít místo v nabídce značky Kia vždy. „Koncept auta se možná vyvine s tím, jak se bude měnit chuť zákazníků po elektromobilech, ale princip dostupného sportovního a stylového auta, které bude tak trochu sochou na kolech, musí být u značky zachován,“ naznačuje Habib budoucnost nejvýraznějšího modelu automobilek z Korejského poloostrova.

  • Nejčtenější

Moskvič jde po dvacetileté přestávce opět do výroby, auta bere od Číňanů

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábět se budou v bývalém závodě francouzské...

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

Exkluzivně Po celý říjen mohli čtenáři formou ankety vyjádřit, jaká kritéria pro ně hrají roli při volbě nového vozu a zda by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena jako terč. Nehody budou konečně testovat i ženské figuríny

Konečně si to vynutila neúprosná statistika. Při autonehodách totiž dochází častěji ke zranění žen. Svou vinu na tom...

Zubařka Saxana a dvě mrtvoly. Doma pořádala seance, policie ji viní z vraždy

Premium Policie zadržela dvě ženy a prověřuje, zda byly členky sekty. Obvinila je z vraždy. Jednou z žen je úspěšná dentistka,...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

USA byly pro nás symbolem svobody a blahobytu. Teď nám vhánějí slzy do očí

Premium Amerika nás naučila cestovat. Obdivovali jsme ji pro její svobodu, sílu i neomezené možnosti. Se svým manželem jsme do...

Pouliční sporťák je přívětivé žihadlo pro profíky. Zvládne i lehčí terén

Model Vsett 10+ se už nějakou dobu těší popularitě mezi nadšenci do elektrických koloběžek a získal si i naše uznání. V...

Dotaci na elektroauto by podle Jurečky mohly dostat i domácnosti

Čeští motoristé by mohli v budoucnu získat podporu na pořízení ekologických aut na alternativní pohon. Poskytovat by se...

Autofotka týdne: Prius jede do Evropy nabitý ze zásuvky. Proti všem trendům

Prius je jedno z nejslavnějších aktuálních aut světa. Z posla elektrifikace pohonu se stala ikona. Se specifickým – a v...

OBRAZEM: Nové čínské moskviče vyjely z výrobní linky

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, produkce se v tomto týdnu rozběhla v bývalém závodě francouzské automobilky...

Žena vypadá jako divoženka, muži jsou jejím vzhledem fascinováni

Umělkyně, modelka i pornoherečka si říká Annuschkatz a na svém těle má tolik tetování, že už je jen málokde vidět její...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Nelituji toho, že jsem kdysi pila, říká sestra Jiřího Korna. Žila i na ulici

Yvetta Kornová (60) promluvila o alkoholismu a svěřila se, že plánuje svatbu. Známá dětská herečka a sestra zpěváka...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...