Úterý 27. září 2022, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. září 2022 Jonáš

Daň za digitalizaci. Auta sledují polohu a nahrávají vás

Masivní digitalizace dnešních aut s sebou sice nese řadu služeb, ale pozvolná proměna vozů v tablety na kolech přináší i obrovskou potřebu dat, které jsou k tomu potřeba. Auta toho o nás vědí víc, než si myslíte.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ford

O tom, jaká data auta a automobilky sbírají, se začalo víc mluvit v souvislosti s novým nařízením Evropské unie, podle kterého musejí mít od letošního roku všechna nově homologovaná vozidla zabudováno zařízení sledující skutečnou spotřebu a v případě potřeby ji „hlásit“. 

Od 1. ledna 2021 bude tato povinnosti platit pro všechna nově prodávaná vozidla. EU chce rozdíly mezi papírovou a reálnou spotřebou zveřejňovat, není však jasné, co bude dál. Po testovací fázi, která bude běžet do roku 2026, chce přijít s návrhem určitých postihů a případně nějakou formou uhlíkové daně. 

To pravděpodobně dopadne nejvíc na majitele plug-in hybridů, které mají nízkou spotřebu, jen pokud se pravidelně dobíjejí, což velká část majitelů nedělá, přesto čerpá výhody typu bezplatného parkování v modrých zónách. Nechme stranou otázku, proč EU volí pro zavedení uhlíkové daně tak složitou metodu, a místo toho, aby zavedla nějakou daň na litr prodaného paliva, bude využívat tento sledovací systém, který musí někdo navrhnout, vyrobit, zpracovat data a pak daně vymáhat.

Report každé dvě minuty

Tato novinka otevřela otázku, co všechno o nás dnešní auta vědí. Je toho víc, než tušíte. Samotné automobilky o tom příliš mluvit nechtějí. Německý autoklub ADAC počátkem letošního roku podrobil analýze automobily Mercedes-Benz třídy B a Renault Zoe.

ADAC zjistil, že Mercedes vybavený aplikací „me connect“ sleduje:

  • GPS polohu a aktuální stav vozu (počet najetých kilometrů, spotřebu paliva, stav nádrže, tlak v pneumatikách, hladinu chladicí či brzdové kapaliny) – to vše posílá do databáze Mercedesu zhruba každé dvě minuty.
  • Počet napnutí bezpečnostních pásů, z čehož lze odvodit například údaje o prudkém brzdění a agresivní jízdě.
  • Hlášení o nezvykle vysokých otáčkách a teplotě motoru.
  • Kilometry ujeté po dálnicích, okresních silnicích a ve městě.
  • Využití světel – kdy a jak dlouho se používá různý režim světlometů.
  • Posledních 100 cyklů autobaterie včetně přesného času, data a ujetých kilometrů.

Podobně na tom byl Renault Zoe, který údaje odesílá „jen“ každých 30 minut, ale zato může na dálku zabránit nabíjení baterie. 

Mluvčího českého zastoupení Mercedesu Jan Kuhn k tomu IDNES řekl: „Služba Mercedes me connect se objevila už v roce 2011 v nové třídě B a postupně se rozšířila do všech modelů. Umožňuje zákazníkům řadu komfortních funkcí jako vzdálenou kontrolu uzamčení nebo temperování vozidla. Další informace o provozu vozidla zaznamenávají standardně řídicí jednotky a využívají se převážně v autorizovaných servisech při napojení vozidla na diagnostiku při řešení případných problémů.“

Něco do Čech, něco do Německa

Řadu informací, které automobily sbírají, jim lidé poskytují dobrovolně a rádi v rámci služeb konektivity a celkem jasně při tom potvrzují, že jsou si tohoto úkonu vědomi. To platí třeba při spárování infotainmentu s mobilním telefonem nebo používání různých aplikací pro navigaci a měření spotřeby. Různé aplikace přímo od výrobce vozu třeba automaticky upozorňují na plánované servisní prohlídky, končící STK a podobně. Jak jsou však všechna tato data chráněna?

„Ke zpracování a sběru osobních dat dochází u automobilky KIA dvěma způsoby,“ říká PR manažerka českého zastoupení této korejské značky Kateřina Vaňková Jouglíčková. „Tím prvním je poskytnutí údajů samotným majitelem vozidla při jeho registraci do aplikace MojeKIA. Pro využívání této aplikace vyplňuje zákazník své základní údaje, jejichž poskytnutím dává souhlas s Podmínkami užívání. Údaje slouží výhradně a pouze pro účely českého zastoupení značky KIA,“ popisuje. 

„Druhým způsobem je sběr dat pomocí aplikace UVO – Kia Live, která se nachází přímo v automobilu. UVO poskytuje uživateli například dopravní sdělení, parkovací možnosti, upozornění na kamery/nebezpečné zóny, bod zájmu - čerpací, popř. nabíjecí stanice a řadu dalších údajů. V tomto případě se zpracovávají kategorie - GPS (poloha), online identifikátory a identifikátory zařízení (např. IP adresa), geolokační údaje, apod. Správcem výše uvedených osobních údajů je Kia UVO Connected GmbH se sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem.“

Některé vozy Kia však uchovávají i hlasové nahrávky, které umožňují uživateli ovládat vozidlo pomocí slovních pokynů a psát a posílat textové zprávy prostřednictvím připojeného mobilního zařízení. Vzorky hlasu a údaje GPS jsou uchovávány po dobu až 90 dní pro účely poskytování a zlepšování služby online rozpoznávání hlasu.

„Údaje jsou uchovávány po dobu nezbytnou k naplnění účelů, pro které jsou osobní údaje shromažďovány, a to v souladu s příslušnými právními předpisy na ochranu osobních údajů,“ hájí postup Kateřina Vaňková Jouglíčková. „Jakmile již nebudou zapotřebí, jsou ze systémů vymazány, nebo řádně anonymizovány tak, aby na jejich základě nebylo možné identifikovat uživatelovu osobu. Pokud uživatel vyjádřil svůj souhlas s jakýmikoliv činnostmi zpracování osobních údajů, může tento souhlas kdykoliv s účinností do budoucna odvolat.“

Smazat, pokud chcete

Do velkých podrobností nechtěla ohledně nakládání s daty zabíhat značka BMW. „Při zakoupení nového vozu u autorizovaného dealera je každý zákazník detailně seznámen s uceleným přehledem dat, která vůz shromažďuje – jedná se zejména o údaje o stavu vozidla (počet najetých km, napětí baterie,…), jeho údržbě (stav oleje, příští servisní prohlídka, opotřebování brzd), pohybu (čas, pozice nebo rychlost) o situaci na silnici (dopravní zácpy, překážky, značení, parkovací místa) nebo počasí (teplota, déšť). Zákazník má vždy možnost poskytnutí těchto údajů odmítnout s vědomím, že pak BMW Group není schopna zajistit příslušné služby. Záleží pouze na zákazníkovi, v jakém rozsahu chce služeb, které BMW Group nabízí, využívat. Jakým způsobem jsou data chráněna, bohužel nelze specifikovat, jedná se o interní know-how,  proto tyto informace nelze poskytnout,“ uvedl David Haidinger z českého zastoupení BMW.

Ještě stručnější byla česká Škoda, která se nevyjádřila k tomu, jaké údaje její vozy sbírají, ale k ochraně dat uvedla: „Data senzorů vozu posílaná do Škoda Auto – například údaje pro systém tísňového volání e-Call, povinný v rámci celé EU – jsou uchovávána centrálně a zpravidla uložena v anonymizované formě. Zákazníci se navíc mohou svobodně rozhodnout, zda nám své osobní data zpřístupní. O těchto záležitostech jsou podrobně informováni. K přenosu dat dochází pouze na základě existující smlouvy nebo s výslovným dodatečným souhlasem zákazníka. Zákazníci rovněž mají možnost kdykoliv blokovat přístup k osobním datům. Pokud je to přáním zákazníka, všechna relevantní data jsou smazána, přesně podle platných zákonných ustanovení.“

Problém ve shromažďování dat nevidí ani Radka Matthey z českého Peugeotu: „Je zřejmé, že přijede-li řidič do značkového servisu, může se náš technik dostat k informacím o spotřebě, nebo má-li řidič připojený telefon a spárované kontakty, může technik vidět i to, ale klient vždy může před příjezdem do servisu vymazat palubní počitadlo a vymazat spárované kontakty. Nejedná se o informace, které bychom shromažďovali. U elektromobilů vzniká určitý záznam o tom, jak klient dobíjí vůz, ale jedná se ovšem o poměrně jednoduchou statistiku – počet nabití v rychlodobíjecí stanici, počet nabití ve stanici se standardním dobíjením. Neshromažďujeme informace o tom kde a kdy k nabití vozu došlo, pouze info, které má vliv na kapacitu baterie,“ uvádí.

„Některé vozy mohou shromažďovat informace o poloze vozu - u Peugeotu v ČR zatím jen Peugeot 2008 od úrovně Allure a výš a dále elektromobily Peugeot e-208 a e-2008 a všechny hybridy (3008 i 508 ve všech verzích). Tyto informace jsou zabezpečené a uchovávané v centrále Peugeotu ve Francii. Nedostanou se k nim ani servisy, ani my jakožto dovozce. Získáme je jen na základě žádosti doplněné protokolem od policie, že auto bylo odcizeno, a v tom případě můžeme požádat centrálu ve Francii o informaci o poloze vozu.“

Úřad jednal jen dvakrát

S nasbíranými informacemi automobilky buď skutečně nakládají správně, nebo na problém ještě nikdo neupozornil. „Je pravdou, že dnešní auta sbírají velké množství dat, což však nemusí automaticky znamenat problém,“ řekl IDNES.cz Tomáš Paták, tiskový mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů. 

„Stačí, aby byl kupující o této věci informován, včetně toho, co se s jeho daty (obzvláště těm, které se někam odesílají) děje. I tady jde o obhajitelný účel – ten může být třeba technický, nezbytný pro provoz funkcionality či marketingové účely. Náš úřad do celé věci vstupuje ve chvíli, kdy kupující má vážné podezření, že je s jeho daty nakládáno nad rámec účelu, se kterým byl transparentně seznámen. Toto téma není v naší agendě příliš časté. Za poslední dva roky u něj registrujeme pouhé dva méně závažné podněty.“

Autoři:
  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

VIDEO: Ze starého hasičského auta postavili v Česku expediční speciál

Není obytné auto jako obytné auto. Marcel Hauser si jako základ vybral nákladní auto s pohonem všech čtyř kol....

Autofotka týdne: Ford Cortina přijel před 60 lety, znalo ho i Československo

Před 60 lety, 20. září 1962, představila britská pobočka automobilky Ford nový model Cortina, ze kterého se stal...

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...