„Velkým nešvarem dnešní doby je, v souvislosti s rozmachem technologií, používání mobilních telefonů při řízení. Nejedná se dnes již jen o telefonování, ať již s handsfree, či bez něj. Daleko závažnější může být chatování, čtení zpráv apod. Řada řidičů si z automobilů dělá pojízdné kanceláře, aniž by si uvědomila možné následky takového chování,“ komentuje vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.
„Jen pohled na displej telefonu znamená ztrátu pozornosti na jednu sekundu, což při rychlosti 50 km/h znamená ujetí 14 metrů. Pokud řidič píše zprávu např. na dálnici, ujede při rychlosti 130 km/h vzdálenost 180 metrů, což odpovídá předjíždění 11 nákladních automobilů stojících v řadě za sebou.“
K používání mobilního telefonu za jízdy se podle Centra dopravního výzkumu přiznalo asi 70 procent řidičů, ať už k používání navigace, nebo hudebních aplikací. Podle institutu lze jejich chování vysvětlit omezenou vymahatelností zákazu a tím, že lidé spoléhají na nízkou pravděpodobnost, že budou přistiženi.
Respondenti přitom mají značnou důvěru ve vlastní schopnost používat mobilní telefon při řízení a nepovažují to za příliš rizikové.
„Výsledky hloubkové analýzy dopravních nehod dokládají, že nepozornost je příčinou nebo faktorem spolupůsobícím při vzniku dopravních nehod řidičů přibližně ve třetině případů,“ uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Kromě používání mobilního telefonu za jízdy může jít například o používání navigačního zařízení, pití, jedení a další. „Jak dokládá výzkum nehod, přispěla-li ke vzniku nehody nepozornost, pravděpodobnost, že řidič kritickou situaci zaznamená, se snižuje o dvacet procent.“
SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít
Sledovat další díly na iDNES.tv„Hustota informací ovlivňuje schopnost vyhodnotit dopravní situaci i reakční dobu řidiče. Jednou z možných příčin nehod tak může být vysoká hustota informací, při které může řidič opomenout podstatnou skutečnost pro řešení konkrétní dopravní situace. K přetížení pozornosti může docházet také v důsledku charakteristik vozidla, kdy je vozidlo vybaveno prvky, které řidič nezná nebo jejich ovládání není intuitivní. Provedení infotainmentu ve vozidlech by tak mělo být analyzováno zejména s ohledem na časovou náročnost odpoutání pozornosti při jeho ovládání, “ komentuje Jindřich Frič.
Evropská rada bezpečnosti dopravy také připomíná výstupy studie britské TRL (Transport Research Laboratory). Výzkum ukazuje, že nejnovější informační systémy ve vozidlech, které zobrazují aplikace chytrých telefonů na displeji ve vozidle, zpomalují reakce více než alkohol a konopí. Reakce řidičů na podnět na trase byla pomalejší při výběru hudby prostřednictvím Spotify při používání Android Auto nebo Apple CarPlay pomocí dotykového ovládání než při psaní textové zprávy. Interakce s Android Auto nebo Apple CarPlay vedla obecně k ovlivnění jízdního výkonu, například snížení schopnosti udržení vozidla v jízdním pruhu (a to zejména při dotykovém ovládání). O studii čtěte více zde.
Dle doporučení amerického úřadu pro bezpečnost provozu National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) by doba pohledu na zařízení neměla překročit dvě sekundy. Klíčovou roli v tom, zda je řidič schopný včas zaregistrovat blížící se nebezpečí a učinit kroky ve snaze nebezpečí odvrátit, hraje pozornost. Běžně udávanými chybami lidského faktoru jsou nepozornost nebo nedostatečné zpracování informací.
Ředitel služby dopravní policie Jiří Zlý uvedl, že policie v uplynulém roce v České republice evidovala 17 623 dopravních nehod, při kterých se řidiči plně nevěnovali řízení. „V důsledku těchto nehod bylo usmrceno 60, těžce zraněno 190 a lehce zraněno 2 744 osob. Ke každé páté nehodě došlo právě v důsledku nevěnování se řízení,“ uvedl Zlý.
Loni šlo podle Zlého s podílem 20,4 procenta o nejčastější příčinu nehod. Po nepřizpůsobení rychlosti a přejetí do protisměru šlo také s podílem 11,8 procenta o třetí nejčastější příčinu smrtelných dopravních nehod.
„Nepozornost za volantem je jedna z pěti hlavních priorit, které jsme si pro rok 2020 vytyčili. Realizujeme jak represivní, tak preventivní aktivity zaměřené na problematiku nevěnování se řízení. Využíváme dokumentační techniky, realizujeme a spolupracujeme na preventivních projektech i s ostatními subjekty,“ dodává Zlý.