Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: Na dvoře faraona a královny Nefertiti. Obřad, jenž bere dech

  18:55
Opera Achnaton od Philipa Glasse byla jedním z nejsilnějších projektů, jaké za dvanáctiletou historii svých kinopřenosů nabídla Metropolitní opera. Divák si mimo jiné s potěšením uvědomil, že opera je nejen hudební, ale i výtvarné umění.
Zleva J'Nai Bridges (Nefertiti), Anthony Roth Costanzo (Achnaton) a Dísella...

Zleva J'Nai Bridges (Nefertiti), Anthony Roth Costanzo (Achnaton) a Dísella Lárusdóttir (královna Tye) v Glassově opeře Achnaton | foto: Karen Almond

Achnaton měl světovou premiéru roku 1984 ve Stuttgartu a Glass v něm ve sledu obrazů a s využitím staroegyptských textů vytvořil jakousi fantazii inspirovanou stejnojmenným egyptským faraonem, jenž žil ve 14. století př. Kr. a během své krátké vlády se pokusil polyteistické náboženství nahradit uctíváním jediného boha – slunce. Navíc byl manželem legendární Nefertiti, jejíž busta je v současnosti vystavena v jednom z berlínských muzeí.

Glassova hudba by se dala se svými nekonečnými repeticemi a melodickými útržky označit jako sofistikovaná triviálnost, kterou ostatně tento skladatel sdílí s nejedním géniem minulosti. Hypnotizuje už sama o sobě, zvlášť když Glass má skvělý cit pro proporce a umí zacházet s nástroji a jejich barvami, třebaže hlavní nápad v tomto případě zapříčinily vnější okolnosti – v době prvního uvedení byla stuttgartská opera v rekonstrukci, hrálo se v náhradním, ovšem menším divadle, a Glass tedy přizpůsobil orchestr tak, že vypustil celou sekci houslí. Hudba tím nabyla zvláštně potemnělého charakteru. Dílo by se svým kontemplativním, přesto efektním charakterem dalo velice volně přirovnat k baroknímu oratoriu.

 Achnaton je součástí trilogie věnované mužům, kteří měnili svět – patří do ní i Satyagraha, již Metropolitní odvysílala roku 2011. Režie se stejně jako tehdy ujal Phelim McDermott, který hypnotický Glassův hudební svět přetvořil do neméně působivého jevištního tvaru. Při sledování aktualizací starých látek, které se v dnešní době podobají jako vejce vejci, si člověk často klade otázku, za co vlastně dostává honorář kostýmní výtvarník, když většinu civilu si sólisté mohou přinést ze svého šatníku. Nuže, při sledování inscenace Glassovy opery byla taková otázka zbytečná. A je trochu paradox, že výtvarnou fantazii si šlo užívat právě v opeře, staré jen pětatřicet let. Ať už to byly kostýmy, především impozantní „korunovační“ roucho Achnatona, inspirované nejen starým Egyptem, ale i evropskou renesancí, anebo líčení, jež samo o sobě připomínalo artefakty.

Kontratenorista v roli faraona

Philip Glass: Achnaton

90 %

Dirigent: Karen Kamensek

Režie: Phelim McDermott

Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Anděl, 23.listopadu 2019

Těžko soudit, jaký dojem měli diváci v hledišti, před kamerou to každopádně vypadalo impozantně, stejně jako pomalé, obřadné pohyby připomínající zpomalený film či snad ožívající hieroglyfy. Gesta všech účinkujících doslova vyrůstala z hudby. A třebaže nad avizovaným zapojením žonglérů člověk mohl povytáhnout obočí, nakonec i ty míčky jakoby létaly přesně podle hudebních motivů. Dílo končí zabitím Achnatona, korunovací Tutanchamóna a kratičkou exkurzí do současnosti, v níž profesor přednáší svým žákům o starém Egyptě, načež se opět zjevují duchové dávných egyptských vládců ve svých skvostných kostýmech –  tady by člověk přece jen intuitivně čekal nějakou ještě výraznější pointu, a to jak v samotném díle, tak v inscenaci.

Nicméně vyloženě slabá místa tato produkce, kterou hudebně nastudovala dirigentka Karen Kamensek, nemá, rozhodně není opulentní výpravou přehlcená. Naopak, díky strohé scéně spíš působí jednoduše a přímočaře. Faraóna Achnatona doslova probudil k životu kontratenorista Anthony Roth Constanzo, postavou i hlasem subtilní, ve své odosobněnosti však neobyčejně intenzivní, a neustále k sobě poutající pozornost. Jeho pomalé, rituální stoupání po schodech vstříc slunci na pozadí Glassovy hudby bylo ve svém napětí dechberoucí.

Neméně výrazné byly dvě dámy po jeho boku – islandská sopranistka Dísella Lárusdóttir jako Achnatonova matka Teje a americká mezzosopranistka J’Nai Bridges jako Nefertiti. Zajímavý kontrast představoval Zachary James, zpěvák a herec mohutné postavy, vystupující v opeře i na Broadwayi, který ztvárnil mluvenou roli Achnatonova otce a předchůdce Amenhotepa, jemuž Glass určil i roli jakéhosi komentátora a který umírajícího syna nakonec odnáší v náručí.

Zachránil Jiřině Bohdalové život, říká Jiří Strach o profesoru Neužilovi

  • Nejčtenější

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

24. května 2024  11:50,  aktualizováno  14:01

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny...

RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou

19. května 2024  21:35

Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach

20. května 2024

Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...

Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback

19. května 2024

Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky

25. května 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

Zlatou palmu získalo v Cannes drama Anora, Coppola předal ocenění Lucasovi

25. května 2024  20:37,  aktualizováno  21:12

Zlatou palmu, hlavní cenu na filmovém festivalu v Cannes, obdržel americký režisér Sean Baker za...

SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky

25. května 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

TELEVIZIONÁŘ: Oscarový Morgan Freeman povznáší Dobrého člověka

25. května 2024  9:05

Jedna malá chyba, z níž se odvine velká tragédie, plus tandem hledající odpuštění ve skvělém...

PORTRÉT: Jan Kačer byl jeden z nejlepších. Velký umělec s nadhledem

25. května 2024

Jako na jednoho z nejlepších, kterého jsme kdy měli, vzpomínají na Jana Kačera kolegové herci a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...