Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že je otevřený možnostem rozšíření jeho skupiny. Spekuluje se, že objektem zájmu je britské duo Jaguar a Land Rover. Představitelé těchto značek však námluvy popírají.
Range Rover Velar

Range Rover Velar | foto: Jaguar Land Rover

„Obvykle nekomentujeme spekulace, které se objevují v médiích. V tomto případě však potvrzujeme, že se tyto dohady nezakládají na pravdě,“ oznámila společnost Tata Motors, majitel automobilky Jaguar Land Rover. Faktem nicméně je, že britské duo čelí ekonomickým těžkostem a Francouzi mají naopak po úspěšné akvizici Opelu hlad po další expanzi, která by jim pomohla zvýšit odbyt a rozložit náklady na vývoj.

Podle neoficiálních informací již existuje analýza možností propojení PSA a Jaguar Land Roveru. Toto spojení z určitých úhlů dává smysl, britská společnost totiž oznámila úsporný program a kromě nutnosti amortizovat investice do nových motorů a elektrifikace svých aut očekává zhoršení ekonomických výsledků v důsledku chystaného brexitu.

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Přitom už loni se britská firma po mnoha úspěšných letech dostala do ztráty, proto po loňském snížení počtu zaměstnanců o 1 500 letos v lednu potvrdila redukci o dalších 4 500 pracovníků, převážně na kancelářských pozicích.

Francouzi naopak po úspěšném pohlcení Opelu potřebují stabilizovat svoji pozici. Jaguar Land Rover je sice s celkovým odbytem obou značek okolo 600 tisíc kusů ročně relativně malá automobilka, má však dobře zaběhnuté zastoupení v Americe i v Číně a potenciál mnohem vyšších prodejních marží než u produkce PSA.

Pro PSA to dává smysl

Pro francouzskou skupinu je jistě velmi atraktivním také technologické portfolio britské automobilky, kterou vlastní indický koncern Tata. Britové disponují moderní řadou benzinových a naftových motorů Ingenium, které z objemu 2,0 litru dávají výkon 110 až 221 kW a mohou být spojeny s mikrohybridním systémem. Letos se do prodeje dostane také zbrusu nový řadový třílitr.

Naproti tomu u francouzských značek PSA je u benzinových motorů maximem objem 1,6 litru a jejich nejsilnější dvoulitrový diesel má 133 kW. Silnější motory používá jen Opel a PSA za ně musí platit licenční poplatky koncernu GM, který je vyvinul ještě v době, kdy vlastnil německou značku.

Land Rover má také bohaté zkušenosti se systémy pohonu všech kol; to je oblast, kde se PSA dlouhodobě nedaří a téměř již tradičně se ji vyhýbá. Land Rover přitom používá hned dvě technicky rozdílná řešení pro auta s příčným uložením motoru a tři další pro podélně orientovanou hnací soustavu.

Britská skupina si také zakládá na moderních funkcích konektivity a unikátních řešeních, které nekonvenčním způsobem využívají možnosti senzorů, kamer a displejů. V nabídce má speciality jako třeba měření hloubky vody při brodění, projekci prostoru pod přídí vozu na centrální displej nebo digitální zpětné zrcátko.

PSA se navíc navzdory desetiletému úsilí nedaří etablovat svoji prémiovou značku DS jinde než na domácím trhu a v Číně. Nejen zkušenosti, ale případně i technika Jaguaru a Land Roveru – nebo alespoň některé zajímavé detaily – by mohly pomoct zvýšit odbyt této divize.

Jaguar a Land Rover by získaly více možností

Britské duo zatím není v existenčním ohrožení. Na pohled se naopak zdá být všechno v pořádku: prodeje Jaguaru rostou, Land Rover se po loňském poklesu může těšit na impuls, který vyvolá nová generace Range Roveru Evoque – nejprodávanějšího modelu skupiny. S elektromobilem I-Pace se Jaguar dobře uvedl na trh a zachytil nejdůležitější trend dneška včas.

Sdílení nákladů na budoucí vývoj elektrických pohonů s někým dalším by ale jistě přišlo vhod. Navíc si ani jedna z britských značek nemůže dovolit přijít na trh s cenově dostupným modelem. Minimem je v současnosti kategorie kompaktních SUV, kde mají Land Rover s Jaguarem hned tři zástupce – Discovery Sport s cenou do 940 170 Kč, E-Pace, který stojí od 952 270 Kč, a Range Rover Evoque startující nad milionem korun. Bez přístupu k opravdu masově vyráběné platformě je pro tyto automobilky nemyslitelné, že by někdy mohly přijít s něčím levnějším.

Evropským autem roku je elektrický Jaguar, zvítězil nejtěsněji v historii

Agentura Bloomberg navíc už v březnu informovala o tom, že pro Tata Motors, indického majitele Jaguar Land Rover, je případný prodej jednou ze zvažovaných variant, jak naložit s budoucností této divize – se zbytkem indické automobilky nijak výrazně provázané. To je výhodou pro případný prodej, odkázanost na vlastní technické prostředky však současně svazuje britské automobilce ruce možná i víc než hrozba brexitu.

Mnoho alternativních partnerů nezbývá

PSA podle neoficiálních informací diskutuje o partnerství i se skupinou Fiat Chrysler Automobiles a opakovaně se zmiňuje možnost partnerství s GM. Poté, co se nedávno na spolupráci dohodly Volkswagen a Ford, pro PSA další dostupní partneři nezbývají. BMW kooperuje s Toyotou a nově i Daimlerem, který má zároveň společné technologie s aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi.

Globální automobilové hřiště je tedy poměrně jednoznačně vykolíkované. A Jaguar Land Rover má v této strategické hře jednu z nejslabších pozic. Představa, že PSA a britské duo budou společně silnější než samostatně, v celkovém kontextu tedy nevypadá tak moc přitažená za vlasy.

8. září 2017

PSA a Jaguar mají společného více, než se zdá

Ačkoliv PSA nebylo ani s jednou součástí automobilek Jaguar a Land Rover nikdy majetkově provázáno, spojitostí se najde hned několik. 

Vývojové centrum Jaguaru sídlí od roku 1987 ve Whitley na jihovýchodním předměstí Coventry. Tento areál původně v roce 1970 vybudovala na místě bývalé letecké továrny společnost Rootes, patřící tehdy pod Chrysler. 

Po převzetí evropských aktivit Chrysleru koncernem PSA v roce 1978 spadalo centrum ve Whitley pod divizi Peugeot-Talbot. V roce 1985 bylo uzavřeno a prodáno Jaguaru, který jej přebudoval pro vlastní účely a používá dodnes.

Jaguar s Land Roverem využívají bývalé nemovitosti PSA i v nedaleké lokalitě Ryton-on-Dunsmore. V někdejší továrně Rootes za vlády PSA vznikaly v letech 1985 až 2006 Peugeoty 309, 405, 306, 406 a 206. Po uzavření byly výrobní haly zbourány a na jejich místě vznikla komerční zóna. V ní mimo jiné sídlí Jaguar Land Rover Classic a divize SVO vyrábějící speciální a zakázkové vozy značek Jaguar a Land Rover.

Nejtěsněji přišly obě automobilky do kontaktu v oblasti dieselových motorů. Motor AJD-V6 o objemu 2,7 a 3,0 litru je technicky spřízněn s francouzskými agregáty HDi o stejném objemu ve velkých peugeotech a citroenech. Jaguar XF, Land Rover Freelander a Range Rover Discovery také v minulosti poháněl čtyřválec 2,2 l vyvinutý ve spolupráci PSA a Fordu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

SUPERGALERIE: Automobilové perly se naparovaly na nóbl akci u jezera Como

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...