Evropským autem roku je elektrický Jaguar, zvítězil nejtěsněji v historii

aktualizováno  4. března 18:23
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - V prestižní anketě Vůz roku 2019 zvítězil Jaguar I-Pace, na paty mu šlapal sporťák Alpine A110. Odborníci vyhlásili vítěze před zahájením ženevského autosalonu. V porotě prestižní ankety Car of the Year složené z evropských motoristických novinářů je také zástupce České republiky Jiří Duchoň, šéfredaktor časopisu Automobil a spolupracovník iDNES.cz.

Za vítězným jaguarem a těsně druhým francouzským sporťákem znovuožívající značky Alpine skončila třetí Kia Ceed, čtvrté místo patří Fordu Focus, pátý skončil Citroën C5 Aircross, šestý Peugeot 508 a sedmý Mercedes třídy A.

04.března 2019 v 15:35, příspěvek archivován: 04.března 2019 v 16:25

In the head to head Jaguar won #CaroftheYear https://t.co/cpJfO6gvUG

Volba auta roku byla velmi napínavá. Vozy Jaguar I-Pace i Alpine A110 získaly shodně bodů. Vítězem se nakonec stal vůz, který dalo více porotců na první místo. Vítěze odhalilo až propočítávání výsledků přímo v dějišti vyhlášení na ženevském výstavišti Palexpo, kde zítra otevírá ženevský autosalon. Remízu po prvním sčítání zažila anketa poprvé v historii. Pro určení vítěze tedy museli organizátoři použít pomocné kritérium.

„Vítězství elektrického Jaguaru je možná překvapivé, ovšem spolu s Alpine na druhém místě letošní volba ukazuje, že značnou úlohu sehrály emoce. S oběma těmito vozy se totiž skvěle jezdí,“ komentuje pro iDNES.cz člen poroty za Českou republiku, šéfredaktor magazínu Automobil a spolupracovník iDNES.cz Jiří Duchoň.

Překvapením je podle něj hlavně propad favorizovaného Fordu Focus na čtvrtém a Peugeotu 508 až na šestém místě. „Vítězem „mezi řádky“ je však Kia Ceed, jež dostala jen o tři body méně než Jaguar s Alpine. Kdo by si ještě před deseti lety pomyslel, že Kia postaví vůz, jenž bude patřit k nejlepším konstrukcím evropského segmentu B?“ dodává.

Evropským autem roku je elektromobil Jaguar I-Pace

Evropským autem roku je elektromobil Jaguar I-Pace

„Proces volby Car of the Year - COTY 2019 oficiálně odstartoval loni 20. listopadu, kdy vedení poroty volící vůz roku zveřejnilo definitivní seznam třiceti osmi automobilových novinek, které splnily všechny podmínky pro zařazení do ročníku 2019. Následně každý z šedesáti porotců nominoval sedm z nich (zatím bez bodování) a 26. listopadu bylo zveřejněno sedm novinek, jež se o titul utkaly,“ popisuje Duchoň.

Auta, která se letos dostala do finálové sedmičky, byla v půlce února tradičně testována na okruhu CERAM v Mortefontaine. „Do 1. března musel každý z porotců rozdělit svých 25 bodů mezi sedm finalistů, přičemž samozřejmostí je povinné slovní zdůvodnění u každého z vozů,“ dodal Duchoň.

Jaguar I-Pace je už třetím elektromobilem, který si titul Evropského auta roku odváží, v roce 2011 byl vůbec prvním bateriovým autem pyšnícím se tímto titulem Nissan Leaf, rok na to vyhrál Opel Ampera. Jak jaguar s elektrickým pohonem jezdí čtěte zde

Odborná anketa Vůz roku (Car of the Year, COTY) má tradici už od roku 1963. Česká republika v ní má jednoho zástupce od roku 1993, vždy se jednalo o šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do roku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 hodnotí vozy Jiří Duchoň.

Fotogalerie

Finalisté ankety o Evropské auto roku 2019. Kdo je váš favorit?

celkem hlasů: 2540

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. března 2019. Anketa je uzavřena.

Alpine A110
Alpine A110 594
Peugeot 508
Peugeot 508 550
Ford Focus
Ford Focus 422
Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace 317
Mercedes-Benz A
Mercedes-Benz A 310
Kia Ceed
Kia Ceed 221
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross 126

Upozornění

Hlasovat v anketě můžete zde.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

Superb omládl. Je z něj hybrid, skaut i sportovec

V Bratislavě byl 23. května 2019 představen vůz Škoda Superb v úpravě Scout.

Superb prošel mírnou změnou, která však není tak radikální, jak to občas u faceliftů bývá. Vlajková loď bude díky...

Najdete na iDNES.cz