Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

  7:01
Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za emisní normy automobilky připočtou k ceně vozů.

Ilustrační snímek | foto: AP

Členské státy EU tento týden potvrdily podobu přísnějších emisních norem pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Podle nařízení mají být od roku 2030 emise oxidu uhličitého u nových osobních aut v průměru o 37,5 procenta a u dodávek o 31 procent nižší, než budou v roce 2021.

V letech 2025 až 2029 se emise CO2 z osobních aut a dodávek musí snížit o patnáct procent. Výrobcům automobilů, jejichž průměrné emise přesáhnou stanovené limity, má být vyměřen poplatek za překročení emisí. Evropská komise do roku 2023 zhodnotí, zda má být výtěžek z pokut využit k financování spravedlivého přechodu k mobilitě s nulovými emisemi a na podporu rozvoje dovedností pracovníků automobilového průmyslu.

Grafy emise

Boj za nižší emise bude drahý

Průměrné emise CO2 musí od roku 2021 klesnout na hodnotu 95 gramů na kilometr, to odpovídá spotřebě 3,54 litrů nafty či 4,06 litrů benzinu na sto kilometrů. K tomu se však většina značek neblíží ani náhodou. Průměrné emise dokonce rostou. Loni byly nejvyšší od roku 2014. Na konci roku 2018 to podle společnosti JATO Dynamics bylo na 23 hlavních evropských trzích 120,5 gramu, podle Evropské agentury pro životní prostředí 118,5 gramu. O rok dříve 118,1 gram.

„Bude to pekelná práce,“ řekl o snižování emisí generální ředitel společnosti Peugeot PSA Carlos Tavares. „Ale splníme je, ať se děje, co se děje.“ Aby také ne. Automobilky, které to nezvládnou, budou platit vysoké pokuty.

Výrobci se svým způsobem chytli do své vlastní pasti, když naskočili na vlnu SUV a začali je masově chrlit na trh. Jenže SUV jsou větší, těžší, mají zpravidla horší aerodynamiku než třeba kombíky, takže mají logicky i vyšší spotřebu a emise CO2. Problémy ještě eskaluje aféra Dieselgate, lidé ztrácejí důvěru v diesely, proti kterým navíc zostra jdou také evropské úřady, a přecházejí ve větší míře na auta s benzinovým motorem. Ty mají vyšší spotřebu a tím opět i s ní související emise CO2. V loňském roce se v EU prodalo o jeden a čtvrt milionu dieselových aut méně v porovnání s rokem 2017 a jejich tržní podíl tak klesl ze 44 na 36 procent.

Grafy emise

Teď se ovšem musí automobilky dostat s emisemi CO2 (a tedy i spotřebou) podstatně níž než dnes. Rozhodující jsou průměrné flotilové emise. Emise zjištěné měřením v homologačním cyklu se přepočítají podle hmotnosti konkrétního vozu, suma všech emisí CO2 na kilometr se pak vydělí počtem aut prodaných za určité období. Za každý gram CO2 nad limit za každé prodané auto se pak platí pokuta. 

Pro každou automobilku budou limity trochu jiné, při konečném výpočtu se totiž bude složitým postupem zohledňovat i průměrná hmotnost aut. Velmi zjednodušeně řečeno: pokud bude mít stejné emise třeba 120 g/km auto vážící tisíc kilogramů, zaplatí větší pokutu než auto vážící 1 500 kilogramů. Limit 95 gramů platí pro auto s hmotností 1 390 kilogramů, pro lehčí i těžší vozy pak nejsou přepočty lineární. 

Za gram nad limit je stanovena pokuta 95 eur. Výrobce, který překročí limit o jeden gram a vyrobí a prodá v Evropě milion aut, zaplatí 95 milionů eur pokuty, při překročení o deset gramů je to desetkrát tolik.

V roce 2020 se do toho limitu bude započítávat 95 % nově vyrobených aut, takže ta nejméně ekologická budou moci jednotlivé značky z propočtů vynechat, od roku 2021 už tento limit bude platit na průměr všech vyrobených aut. 

JATO Dynamics spočítalo, kolik by někteří výrobci zaplatili na pokutách, pokud do roku 2021 nesníží své flotilové emise z dnešní úrovně. Celkem by to za celý automobilový sektor v Evropě mělo být 34 miliard eur. Herbert Diess, šéf koncernu VW, při oznámení hospodářských výsledků firmy za loňský rok mluvil o třiceti miliardách. 

Pro VW by to bylo za následující dva roky 9,19 miliard eur (121,2 g CO2/km v roce 2018, požadovaných 94,6 v roce 2021), u PSA 5,39 miliard eur (dnes 114,2, plán 91,1 g/km) a Renault 3,57 miliardy.

Grafy emise

V roce 2014 koncern Volkswagen uvedl, že snížení emisí CO2 o jeden gram ve flotilovém průměru přijde automobilku na sto milionů eur za vývoj (dvě a tři čtvrtě miliardy korun). To byly ovšem limity nastaveny o něco výš a právě další snižování z už tak extrémně malých hodnot je mnohem dražší. Kromě toho jsou nuceni výrobci investovat do elektromobility, která pomáhá tabulkové emise snižovat. 

Právě Volkswagen se sám postavil do čela tažení za elektrifikaci. A stále navyšuje plány na uvedení elektrických modelů (z původních 50 na 70) a prodaných aut do zásuvky (teď už by jich chtěl prodat 22 milionů) do konce roku 2023. To všechno má stát přes třicet miliard eur. „Propočty říkají, že budu potřebovat prodávat 25 procent aut s nulovými emisemi, abych splnil limity pro rok 2025,“ uvedl letos v březnu Luca de Meo, šéf značky Seat, která do koncernu VW také patří.

Miliardové pokuty

Pokuty budou mít určitě vliv na cenu akcií automobilek, protože ne všechny tyto pokuty si budou moci započítat do ceny vozů. Podle odhadů expertů až 75 procent penále půjde na úkor zisků jednotlivých značek. Banka UBS odhaduje, že v roce 20121 evropský autoprůmysl vydělá o 7,4 miliardy eur méně. U koncernu PSA odhaduje až čtvrtinový propad zisku, u VW třináctiprocentní, u Renaultu desetiprocentní, u Damileru sedmiprocentní a BMW rovněž sedmiprocentní.

Podle JATO Dynamics by největší evropské koncerny PSA a Volkswagen Group v extrémním případě čelily poklesu zisku až na polovinu. „Za normálních okolností by společnosti a spotřebitelé toto břemeno sdíleli,“ řekl serveru Autonews Europe Michael Schweikl, odborník na automobilový průmysl v německé firmě PA Consulting. „Ale v posledních dvou nebo třech letech ztratili výrobci automobilů důvěru spotřebitelů, zejména kvůli skandálu Dieselgate, proto bude pro automobilky těžké zvyšovat ceny.“

Automobilky se proto budou také snažit „koupit“ nízké emise od jiných značek, především výrobců elektromobilů. V posledních týdnech se hodně mluví o fintě koncernu Fiat Chrysler (FCA), který se dohodl s americkým výrobcem elektromobilů společností Tesla, že do své flotily začlení její vozy. I za to však americkému výrobci zaplatí stamiliony eur. Pořád to ovšem bude méně, než kolik by koncern FCA utratil na pokutách. 

Podle analytiků společnosti Jefferies by FCA v roce 2021 hrozila pokuta až dvě miliardy eur (51,2 miliardy korun). Studie PA Consulting už loni vyčíslila, že FCA zřejmě překročí limit o 6,7 gramů na kilometr. Prodejem takzvaných emisní kreditů v USA vylepšuje Tesla své hospodaření dlouhé roky. Kredity dostávají automobilky v USA za prodej elektromobilů. 

Vzhledem k tomu, že Tesla nic jiného než auta do zásuvky neprodává, shromažďuje velké množství kreditů, které pak prodává dalším automobilkám. Podobný postup tedy kalifornský průkopník elektromobility bude nově uplatňovat i v Evropě. Reuters uvádí, že k tomuto účelovému spojení s FCA přikročilo v únoru letošního roku a měla ho posvětit i Evropská komise.

Podobnou fintu zvolila v Číně Toyota, která se domluvila s tamním startupem Singulauto. Japonská značka poskytne svůj elektromobil EQ (bateriová verze v Evropě už dáno zapomenutého modelu iQ) a čínský partner za to dá kredity, díky kterým se vyhne pokutám. Čínské předpisy totiž požadují, aby od konce roku 2019 měla desetina prodaných aut každé značky elektrický, případně plug-in hybridní nebo vodíkový pohon.

Tažení proti emisím vypouštěným auty se spalovacími motory je součástí snah zajistit splnění celkového cíle zredukovat emise skleníkových plynů v EU do roku 2030 nejméně o čtyřicet procent oproti hodnotám z roku 2005, jak se EU zavázala v Pařížské klimatické dohodě. Kritici opatření varují, že to povede k výraznému oslabení evropského autoprůmyslu omezení hospodářského růstu a ztrátě pracovních míst. Hrozí také, že auta zdraží tak, že se stanou nedostupnými, zbrzdí se prodeje a zpomalí se obměna autoparku.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...