Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

aktualizováno 
Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí němečtí akademici. Nezávislý posudek si u nich vyžádala německá kancléřka Angela Merkelová. Nejvíc by pomohlo zdražení paliv.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Zákazy vjezdu do center měst, zavedené na základě limitů škodlivin, jsou pod palbou kritiky. I vědci se nyní shodují, že tato opatření jsou málo efektivní, neboť na znečištění ovzduší téměř nic nemění.

Leopoldina

V Leopoldině je zastoupeno asi 1 500 vědců především z Německa, Rakouska a Švýcarska. Je součástí Aliance vědeckých organizací, k níž patří kromě jiných nadace Alexandera von Humboldta, společnosti Frauenhofer-Gesellschaft, Leibnitz-Gemeinschaft nebo Max-Planck-Gesselschaft. Mezi jejich donátory patří kromě jiných nadace Volkswagenu, s níž Leopoldina spolupracuje od roku 2014. Mezi podporovatele vědecké akademie patří i spolkové ministerstvo vzdělávání a výzkumu a spolková země Sasko-Anhaltsko.

Jsou stávající limity škodlivin příliš přísné? A jsou s tím související zavedené zákazy vjezdu do měst přehnané? Kancléřka Angela Merkelová požádala vědce z Národní akademie věd Leopoldina, aby výše položené otázky nezávisle prověřili a vyjasnili. 

Z jejich stanoviska jasně vyplývá, že zákazy vjezdu a jiná podobná krátkodobá opatření, která se navíc týkají pouze malého prostoru, podle nich nedokážou zajistit snížení zatížení škodlivinami ve městech. Odborníci místo toho požadují trvalou změnu v dopravě.

Vědci kromě toho kritizují nekoncepční zúžení debaty na limity oxidů dusíku (NOX), neboť jemné částice ohrožují podle jejich názoru lidské zdraví mnohem více. To jsou zásadní výroky z usnesení, které v Halle nedávno předložila německá Leopoldina. Kromě jiného v ní zaznělo: „Na základě vědeckých poznatků dosáhlo Německo v uplynulých letech výrazného pokroku v ochraně ovzduší.“

Limity NOx jsou dostatečně přísné

Zmíněná zpráva vznikla v únoru. Podnětem byla zpráva plicního lékaře Dietera Köhlera a skupiny dalších plicních lékařů, kteří na začátku letošního roku zpochybnili účinnost aktuálních limitů oxidů dusíku (NOX) a především praktické způsoby, jakými je měření prováděno (zde čtěte podrobnosti). Od té doby vyšlo najevo, že stanovisko lékařů obsahuje některé zásadní chyby.

V Německu platí, stejně jako v celé Evropské unii, limit oxidu dusičitého (NO2) 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu. Právě na základě tohoto limitu byly v několik německých městech zavedeny zákazy vjezdu dieselovým vozům. Vědci z akademie Leopoldina uznávají zdravotní ohrožení oxidy dusíku. Zároveň připouštějí, že v Německu dochází k překračování relativně přísných limitů, trend je ovšem celkově klesající. Další zpřísnění limitů NOX není proto podle jejich vyjádření neodkladné.

Méně přísný limit jemného prachu je oproti tomu plošně velice dobře dodržován. Je však třeba zdůraznit, že jemný prach je pro zdraví výrazně škodlivější než oxidy dusíku. Kromě jiného může způsobit onemocnění dýchacích cest, nemoci srdce a krevního oběhu a rakovinu plic. Proto se vědci z Leopoldiny, kteří pocházejí z různých vědních oborů, zasazují o to, aby byly zpřísněny podmínky pro ochranu ovzduší, zejména co se týče emisí jemného prachu.

Zároveň upozorňují, že ani měření oxidů dusíku neprobíhá optimálně. Rozestavění a umístění měřicích stanic je sice regulováno zákonem, ovšem i nepatrné změny v jejich umístění můžou způsobit rozdíly ve výsledcích. A to přesto, že stále odpovídá zákonu. Leopoldina proto doporučuje harmonizaci měřicích technik a podmínky jejich umístění.

Akademie zároveň uvádí, že zdrojem jemného prachu nejsou jen spalovací motory. Vzniká rovněž opotřebováním třením pneumatik, povrchu vozovky a brzdového obložení. K celkovému zatížení přispívají i spalovací procesy související s výrobou energií, provozem domácností, zemědělstvím a průmyslem. 

Podle měření v centru Stuttgartu z roku 2013 způsobila silniční doprava přibližně polovinu celkového zatížení jemným prachem. Jiné oblasti než silniční doprava jsou ovšem často méně přísně regulovány. Jemný prach nevzniká jen z přímých emisí, ovšem z valné části z plynů jako je oxid dusičitý a amoniak. Některé z těchto oblastí nejsou podle vyjádření vědců z Leopoldiny dosud systematicky podchyceny a nejsou tudíž zatím ani zákonem regulovány. Vědci proto požadují celorepublikovou strategii ochrany ovzduší, která bude platná napříč všemi resorty.

Leopoldina požaduje trvalý a trvale udržitelný zvrat v dopravě

„Silniční doprava vede k zatížení, které sahá dál než ke škodlivinám v ovzduší,“ uvádí se ve stanovisku. Kromě jiného musí být zásadně sníženy emise skleníkových plynů, například oxidu uhličitého CO2. Z toho důvodu není kompletní náhrada dieselové flotily vozidly stejné váhové třídy a stejného výkonu, ovšem s benzinovými motory, „doporučeníhodná“.

Leopoldina upřednostňuje mix krátkodobých a střednědobých opatření: update softwaru pro dieselové vozy, hardwarové dovybavení především autobusů a komunálních vozidel, sociálně vyvážené změny daňového systému a vyšší ceny pohonných hmot. Kvalitu ovzduší zlepšuje i pokračující výměna starších vozidel za modernější. Z toho důvodu ovšem musí být vypracován koncept trvale udržitelné změny v dopravě. Z něhož by profitovala i ekonomika země.

Účinnost zákazů vjezdu dieselovým vozidlům na základě překročeného limitu NOX zpochybňovala v uplynulých letech mnohá německá média, kromě jiných i Auto Motor und Sport. Stejně tak bylo opakovaně upozorňováno na negativní roli jemného prachu. Aktuální prohlášení vědců z akademie Leopoldina koresponduje s informacemi z uplynulých let.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Madrid zruší omezení pro vjezd starých aut do centra města

Seat Ibiza

Nové vedení madridské radnice zruší omezení pro vjezd neekologických aut do centra města, které je v platnosti od...

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Najdete na iDNES.cz