Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

aktualizováno 
Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí němečtí akademici. Nezávislý posudek si u nich vyžádala německá kancléřka Angela Merkelová. Nejvíc by pomohlo zdražení paliv.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Zákazy vjezdu do center měst, zavedené na základě limitů škodlivin, jsou pod palbou kritiky. I vědci se nyní shodují, že tato opatření jsou málo efektivní, neboť na znečištění ovzduší téměř nic nemění.

Leopoldina

V Leopoldině je zastoupeno asi 1 500 vědců především z Německa, Rakouska a Švýcarska. Je součástí Aliance vědeckých organizací, k níž patří kromě jiných nadace Alexandera von Humboldta, společnosti Frauenhofer-Gesellschaft, Leibnitz-Gemeinschaft nebo Max-Planck-Gesselschaft. Mezi jejich donátory patří kromě jiných nadace Volkswagenu, s níž Leopoldina spolupracuje od roku 2014. Mezi podporovatele vědecké akademie patří i spolkové ministerstvo vzdělávání a výzkumu a spolková země Sasko-Anhaltsko.

Jsou stávající limity škodlivin příliš přísné? A jsou s tím související zavedené zákazy vjezdu do měst přehnané? Kancléřka Angela Merkelová požádala vědce z Národní akademie věd Leopoldina, aby výše položené otázky nezávisle prověřili a vyjasnili. 

Z jejich stanoviska jasně vyplývá, že zákazy vjezdu a jiná podobná krátkodobá opatření, která se navíc týkají pouze malého prostoru, podle nich nedokážou zajistit snížení zatížení škodlivinami ve městech. Odborníci místo toho požadují trvalou změnu v dopravě.

Vědci kromě toho kritizují nekoncepční zúžení debaty na limity oxidů dusíku (NOX), neboť jemné částice ohrožují podle jejich názoru lidské zdraví mnohem více. To jsou zásadní výroky z usnesení, které v Halle nedávno předložila německá Leopoldina. Kromě jiného v ní zaznělo: „Na základě vědeckých poznatků dosáhlo Německo v uplynulých letech výrazného pokroku v ochraně ovzduší.“

Limity NOx jsou dostatečně přísné

Zmíněná zpráva vznikla v únoru. Podnětem byla zpráva plicního lékaře Dietera Köhlera a skupiny dalších plicních lékařů, kteří na začátku letošního roku zpochybnili účinnost aktuálních limitů oxidů dusíku (NOX) a především praktické způsoby, jakými je měření prováděno (zde čtěte podrobnosti). Od té doby vyšlo najevo, že stanovisko lékařů obsahuje některé zásadní chyby.

V Německu platí, stejně jako v celé Evropské unii, limit oxidu dusičitého (NO2) 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu. Právě na základě tohoto limitu byly v několik německých městech zavedeny zákazy vjezdu dieselovým vozům. Vědci z akademie Leopoldina uznávají zdravotní ohrožení oxidy dusíku. Zároveň připouštějí, že v Německu dochází k překračování relativně přísných limitů, trend je ovšem celkově klesající. Další zpřísnění limitů NOX není proto podle jejich vyjádření neodkladné.

Méně přísný limit jemného prachu je oproti tomu plošně velice dobře dodržován. Je však třeba zdůraznit, že jemný prach je pro zdraví výrazně škodlivější než oxidy dusíku. Kromě jiného může způsobit onemocnění dýchacích cest, nemoci srdce a krevního oběhu a rakovinu plic. Proto se vědci z Leopoldiny, kteří pocházejí z různých vědních oborů, zasazují o to, aby byly zpřísněny podmínky pro ochranu ovzduší, zejména co se týče emisí jemného prachu.

Zároveň upozorňují, že ani měření oxidů dusíku neprobíhá optimálně. Rozestavění a umístění měřicích stanic je sice regulováno zákonem, ovšem i nepatrné změny v jejich umístění můžou způsobit rozdíly ve výsledcích. A to přesto, že stále odpovídá zákonu. Leopoldina proto doporučuje harmonizaci měřicích technik a podmínky jejich umístění.

Akademie zároveň uvádí, že zdrojem jemného prachu nejsou jen spalovací motory. Vzniká rovněž opotřebováním třením pneumatik, povrchu vozovky a brzdového obložení. K celkovému zatížení přispívají i spalovací procesy související s výrobou energií, provozem domácností, zemědělstvím a průmyslem. 

Podle měření v centru Stuttgartu z roku 2013 způsobila silniční doprava přibližně polovinu celkového zatížení jemným prachem. Jiné oblasti než silniční doprava jsou ovšem často méně přísně regulovány. Jemný prach nevzniká jen z přímých emisí, ovšem z valné části z plynů jako je oxid dusičitý a amoniak. Některé z těchto oblastí nejsou podle vyjádření vědců z Leopoldiny dosud systematicky podchyceny a nejsou tudíž zatím ani zákonem regulovány. Vědci proto požadují celorepublikovou strategii ochrany ovzduší, která bude platná napříč všemi resorty.

Leopoldina požaduje trvalý a trvale udržitelný zvrat v dopravě

„Silniční doprava vede k zatížení, které sahá dál než ke škodlivinám v ovzduší,“ uvádí se ve stanovisku. Kromě jiného musí být zásadně sníženy emise skleníkových plynů, například oxidu uhličitého CO2. Z toho důvodu není kompletní náhrada dieselové flotily vozidly stejné váhové třídy a stejného výkonu, ovšem s benzinovými motory, „doporučeníhodná“.

Leopoldina upřednostňuje mix krátkodobých a střednědobých opatření: update softwaru pro dieselové vozy, hardwarové dovybavení především autobusů a komunálních vozidel, sociálně vyvážené změny daňového systému a vyšší ceny pohonných hmot. Kvalitu ovzduší zlepšuje i pokračující výměna starších vozidel za modernější. Z toho důvodu ovšem musí být vypracován koncept trvale udržitelné změny v dopravě. Z něhož by profitovala i ekonomika země.

Účinnost zákazů vjezdu dieselovým vozidlům na základě překročeného limitu NOX zpochybňovala v uplynulých letech mnohá německá média, kromě jiných i Auto Motor und Sport. Stejně tak bylo opakovaně upozorňováno na negativní roli jemného prachu. Aktuální prohlášení vědců z akademie Leopoldina koresponduje s informacemi z uplynulých let.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

Veleúspěšnou fabii pro rally vylepšili. Premiéra je v Českém Krumlově

Nová Škoda Fabia R5 v testovacích jízdách

Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším rallyovým vozem kategorie WRC 2 a kromě tří světových...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz