Europarlament trvá na kamionech na elektřinu, které ovšem nejsou

  14:14aktualizováno  14:14
Evropský parlament potvrdil pravidla pro snižování emisí oxidu uhličitého u nákladních automobilů. Cílem je k roku 2030 snížit emise o třicet procent, už od roku 2025 to má být o patnáct procent v porovnání s letošními hodnotami. Je to poprvé, co si EU stanoví pravidla pro emise u těžkých nákladních automobilů.

Kamiony mají v budoucnu jezdit podobně jako trolejbusy, tedy přímo napojené na elektrické vedení. | foto: ČTK

„Budoucí čistší nákladní automobily budou záviset na inovacích. Nová pravidla proto pobízejí průmysl, aby podpořil změnu a technologický pokrok,“ komentoval hlasování nizozemský europoslanec za Zelené a zpravodaj návrhu Bas Eickhout.

Nákladní vozidla jsou v nyní Evropě zodpovědna zhruba za čtvrtinu objemu emisí v dopravě.

V roce 2025 by tak měli výrobci zajistit, že nejméně dvě procenta podílu na trhu s novými nákladními vozy budou tvořit automobily s nízkými či nulovými emisemi. Schválený cíl už počítá s nasazením technologií, které jsou teprve ve vývoji. Bez elektrifikace pohonu vozidel nejsou limity splnitelné. Jenže dnes vlastně žádný elektrický těžký nákladní vůz není k mání. Kamiony na elektrický pohon testuje nebo slibuje nabídnout více výrobců, reálně ovšem takové auto koupit vlastně nejde (čtěte více). K mání jsou menší nákladní a užitkové automobily, které jsou ovšem kvůli malému dojezdu použitelné jen jako rozvážkové vozy na krátké vzdálenosti, například v městských aglomeracích.

Pro potvrzení dohody o podobě pravidel dosažené s členskými zeměmi na poslední řádné schůzi europarlamentu před květnovými volbami hlasovalo 474 poslanců, proti bylo 47 a 11 se zdrželo.

Podobu cíle pro období po roce 2030, které mají pomoci EU splnit závazky pařížské klimatické dohody, bude moci Evropská komise (EK) ještě upravit v roce 2022 na základě nového zhodnocení situace.

Evropská komise návrh členským zemím a europarlamentu předložila loni v květnu.

Členské státy EU tento týden potvrdily podobu přísnějších emisních norem pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Podle nařízení mají být od roku 2030 emise oxidu uhličitého u nových osobních aut v průměru o 37,5 procenta a u dodávek o 31 procent nižší, než budou v roce 2021 (čtěte více).

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Najdete na iDNES.cz