Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 11. července 2020 Olga

Boj za nižší emise bude stát výrobce až polovinu zisku, auta zdraží

  8:30aktualizováno  8:30
Od roku 2021 by měly průměrné emise automobilů klesnout na hodnotu 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Místo toho však emise rostou. Automobilky kvůli tomu přijdou až o polovinu zisku. A auta zdraží i pro koncové zákazníky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Zatímco v roce 1970 měly evropské emisní předpisy pouhých dvacet stran, v roce 2005 pro normu Euro 4 pak 180, tak v aktuální podobě mají celkem už
1 430 stran. Například Audi si spočítalo, že pro proces schvalování na normu WLTP musí auto strávit dvakrát delší čas na zkušební stolici, trojnásobně se zvýšil počet všech testů. I kvůli tomu nabídka automobilů na trhu chudne. 

Možná to není na první pohled vidět, ale meziročně citelně poklesla nabídka kombinací motorů, převodovek a výbav u řady automobilek. Zejména u některých německých až o jednu třetinu. Zatímco hlavně asijské automobilky v minulosti nabízely na českém trhu většinou omezený počet motorizací a výbav, konkurenční výhodou evropských značek bylo, že předložily zákazníkovi spoustu kombinací motorů, převodovek, pohonů jedné nebo obou náprav a výbav. To od loňského roku přestává platit.

Navíc se blíží další „pohroma“ pro automobilky. Průměrné emise CO2 musí od roku 2021 klesnout na hodnotu 95 gramů na kilometr. K tomu se však většina značek neblíží ani náhodou. Průměrné emise dokonce rostou. Loni byly nejvyšší od roku 2014. Na konci roku 2018 to podle společnosti JATO Dynamics bylo na 23 hlavních evropských trzích 120,5 gramů, podle Evropské agentury pro životní prostředí 118,5 gramů. O rok dříve to bylo 118,1 gramů.

Automobilky se svým způsobem chytly do své vlastní pasti, když naskočily na vlnu SUV a začaly je masově chrlit na trh, aby si urvaly svůj díl na zájmu zákazníků. Jenže SUV jsou větší, těžší, mají zpravidla horší aerodynamiku než třeba kombíky, takže mají logicky i vyšší spotřebu a emise CO2. Druhým důvodem je Dieselgate, lidé ztrácejí důvěru v diesely a přecházejí ve větší míře na auta s benzinovým motorem, které mají vyšší spotřebu a tím opět i s ní související emise CO2. Začarovaný kruh.

A nyní se budou muset automobilky dostat s emisemi podstatně níž než dnes, jinak budou platit pokuty. Průměrné emise jsou stanoveny na 95 g CO2 na kilometr. V roce 2020 se do toho limitu bude započítávat 95 % nově vyrobených aut, takže ta nejméně ekologická budou moct ještě jednotlivé značky dát „stranou“, od roku 2021 už tento limit bude platit na průměr všech vyrobených aut. V reálu by to znamenalo spotřebu 4,1 l/100 km u benzinových a 3,6 l/100 km u naftových vozů.

A která automobilka limit nesplní, bude platit pokuty. Pro každou automobilku budou pokuty trochu jiné, při konečném výpočtu se bude složitým postupem zohledňovat i hmotnost aut. Velmi zjednodušeně řečeno, pokud bude mít stejné emise třeba 120 g/km auto vážící tisíc kilogramů, zaplatí větší pokutu než auto vážící 1 500 kilogramů.

Pokuty budou mít určitě vliv na cenu akcií automobilek, protože ne všechny tyto pokuty si budou moci započítat do ceny vozů. Majitel ferrari pár tisíc eur navíc zaplatí bez problémů, kupci aut běžné nižší střední třídy těžko. I tak však auta podraží. Až 75 procent penále půjde na úkor zisků jednotlivých značek. 

Podle JATO Dynamics by největší evropské koncerny PSA a Volkswagen Group v takovém případě čelily poklesu zisku až na polovinu. „Za normálních okolností by společnosti a spotřebitelé toto břemeno sdíleli,“ řekl serveru Autonews Europe Michael Schweikl, odborník na automobilový průmysl v německé firmě PA Consulting. „Ale v posledních dvou nebo třech letech ztratili výrobci automobilů důvěru spotřebitelů, zejména kvůli skandálu Dieselgate, proto bude pro automobilky těžké zvyšovat ceny.“

Automobilky se proto budou také snažit „koupit“ nízké emise od jiných značek, především výrobců elektromobilů. Například Fiat Chrysler Automotive tak do své flotily začlení elektromobily Tesla (více čtěte zde). I za to však americkému výrobci zaplatí stamiliony eur. Pořád to bude méně, než kolik by koncern FCA utratil na pokutách.

Autoři:
  • Nejčtenější

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Konec trápení se spojkou. Její chytrou verzi dostávají nové kie

Automobilka Kia přichází se zajímavou technickou novinkou. Je jí manuální převodovka se spojkou bez mechanické vazby,...

Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Emise aut rostou třetí rok po sobě. Elektromobilita nezabírá

Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) rostly přes všechny snahy o elektrifikaci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Účet za koronavirus: prodej aut v Česku letos klesne o 22 procent

Prodej nových osobních aut v Česku letos klesne meziročně o 22 procent na 195 000 vozů. Důvodem jsou opatření kvůli...

Poláci chystají novou státní automobilku. Bude vyrábět elektromobily

Na konci července se chystá premiéra úplně nová značky automobilů. Překvapivě to bude v Polsku, kde se spojilo několik...

Evropa v prodeji elektroaut zaostává. Prohrává o parník i s Amerikou

Premium Zdaleka největší trh s elektrickými auty představuje Čína, kde momentálně jezdí téměř čtyři miliony vozů ročně. V...

Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...