Boj za nižší emise bude stát výrobce až polovinu zisku, auta zdraží

  8:30aktualizováno  8:30
Od roku 2021 by měly průměrné emise automobilů klesnout na hodnotu 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Místo toho však emise rostou. Automobilky kvůli tomu přijdou až o polovinu zisku. A auta zdraží i pro koncové zákazníky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Zatímco v roce 1970 měly evropské emisní předpisy pouhých dvacet stran, v roce 2005 pro normu Euro 4 pak 180, tak v aktuální podobě mají celkem už
1 430 stran. Například Audi si spočítalo, že pro proces schvalování na normu WLTP musí auto strávit dvakrát delší čas na zkušební stolici, trojnásobně se zvýšil počet všech testů. I kvůli tomu nabídka automobilů na trhu chudne. 

Možná to není na první pohled vidět, ale meziročně citelně poklesla nabídka kombinací motorů, převodovek a výbav u řady automobilek. Zejména u některých německých až o jednu třetinu. Zatímco hlavně asijské automobilky v minulosti nabízely na českém trhu většinou omezený počet motorizací a výbav, konkurenční výhodou evropských značek bylo, že předložily zákazníkovi spoustu kombinací motorů, převodovek, pohonů jedné nebo obou náprav a výbav. To od loňského roku přestává platit.

Navíc se blíží další „pohroma“ pro automobilky. Průměrné emise CO2 musí od roku 2021 klesnout na hodnotu 95 gramů na kilometr. K tomu se však většina značek neblíží ani náhodou. Průměrné emise dokonce rostou. Loni byly nejvyšší od roku 2014. Na konci roku 2018 to podle společnosti JATO Dynamics bylo na 23 hlavních evropských trzích 120,5 gramů, podle Evropské agentury pro životní prostředí 118,5 gramů. O rok dříve to bylo 118,1 gramů.

Automobilky se svým způsobem chytly do své vlastní pasti, když naskočily na vlnu SUV a začaly je masově chrlit na trh, aby si urvaly svůj díl na zájmu zákazníků. Jenže SUV jsou větší, těžší, mají zpravidla horší aerodynamiku než třeba kombíky, takže mají logicky i vyšší spotřebu a emise CO2. Druhým důvodem je Dieselgate, lidé ztrácejí důvěru v diesely a přecházejí ve větší míře na auta s benzinovým motorem, které mají vyšší spotřebu a tím opět i s ní související emise CO2. Začarovaný kruh.

A nyní se budou muset automobilky dostat s emisemi podstatně níž než dnes, jinak budou platit pokuty. Průměrné emise jsou stanoveny na 95 g CO2 na kilometr. V roce 2020 se do toho limitu bude započítávat 95 % nově vyrobených aut, takže ta nejméně ekologická budou moct ještě jednotlivé značky dát „stranou“, od roku 2021 už tento limit bude platit na průměr všech vyrobených aut. V reálu by to znamenalo spotřebu 4,1 l/100 km u benzinových a 3,6 l/100 km u naftových vozů.

A která automobilka limit nesplní, bude platit pokuty. Pro každou automobilku budou pokuty trochu jiné, při konečném výpočtu se bude složitým postupem zohledňovat i hmotnost aut. Velmi zjednodušeně řečeno, pokud bude mít stejné emise třeba 120 g/km auto vážící tisíc kilogramů, zaplatí větší pokutu než auto vážící 1 500 kilogramů.

Pokuty budou mít určitě vliv na cenu akcií automobilek, protože ne všechny tyto pokuty si budou moci započítat do ceny vozů. Majitel ferrari pár tisíc eur navíc zaplatí bez problémů, kupci aut běžné nižší střední třídy těžko. I tak však auta podraží. Až 75 procent penále půjde na úkor zisků jednotlivých značek. 

Podle JATO Dynamics by největší evropské koncerny PSA a Volkswagen Group v takovém případě čelily poklesu zisku až na polovinu. „Za normálních okolností by společnosti a spotřebitelé toto břemeno sdíleli,“ řekl serveru Autonews Europe Michael Schweikl, odborník na automobilový průmysl v německé firmě PA Consulting. „Ale v posledních dvou nebo třech letech ztratili výrobci automobilů důvěru spotřebitelů, zejména kvůli skandálu Dieselgate, proto bude pro automobilky těžké zvyšovat ceny.“

Automobilky se proto budou také snažit „koupit“ nízké emise od jiných značek, především výrobců elektromobilů. Například Fiat Chrysler Automotive tak do své flotily začlení elektromobily Tesla (více čtěte zde). I za to však americkému výrobci zaplatí stamiliony eur. Pořád to bude méně, než kolik by koncern FCA utratil na pokutách.

Autoři:

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Autofotka týdne: dodávky budou závodit, prototyp trénoval v Mostě

Prototyp závodní dodávky Iveco LT4 Cup

Bílá dodávka upalující po dálnici je fenomén a taky trochu klišé. Teď budou mít vlastní okruhový šampionát. Na...

Najdete na iDNES.cz