Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stát chce dát stovky milionů za studii o smyslu kanálu Dunaj-Odra-Labe

  15:45aktualizováno  18:19
Propojení Dunaje, Odry a Labe pro provoz nákladních lodí se o malý krůček posunulo. Ministr dopravy Zdeněk Žák představil prezidentu Miloši Zemanovi harmonogram, podle něhož by kanál mohl vzniknout do roku 2039. Příprava projektu bude stát do 400 milionů, odhady na samotnou výstavbu činí až 300 miliard korun.

Kanál Dunaj - Odra - Labe. Nedaleko jezu v Přerově by měl stát přístav. Přerov by měl být křižovatkou tří větví kanálu. (4. září 2013) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Dokončení projektu do 16 let je podle Žáka reálné, existuje navíc ještě roční až dvouletá rezerva, o které by se dala výstavba zkrátit, věří šéf dopravního resortu. "Podařilo se nám popsat všechny činnosti, které musí stavba zahrnovat, a dát jim časový rámec," uvedl podle ČTK Žák.

Koridor D-O-L

Ministerstvem představený harmonogram počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou se má propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky se pak má na severojižní cestu napojit prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic.

Projekt je rozdělen do čtyř úseků plus odbočka do Polska. V některých by průplav využíval koryta již regulovaných řek či by šel v dříve zbudovaných kanálech. To je případ zejména jihu Moravy a Zlínského kraje, kde se neočekávají významnější komplikace.

Naopak na západní větvi z Pňovic do Pardubic by musel překonat Třebovskou vrchovinu (převýšení několik set metrů), což je i podle zastánců obtížný úkol.

Aktuální harmonogram ministerstva dopravy počítá s časnějším termínem, než plánuje Ředitelství vodních cest (ŘVC). Instituce zřízená ministerstvem dopravy se stará o budování vodní infrastruktury u nás a dosud byla největším propagátorem průplavu, nepočítáme-li prezidenta Zemana.

Fond dopravní infrastruktury (SFDI) minulý týden pozastavil ŘVC veškeré platby kvůli pochybení při zveřejňování smluv a podezření na porušení zákona o veřejných zakázkách. 

Pochybení se týká studie za dva miliony korun, která měla zhodnotit možnosti rozvoje vodní dopravy. Podle SFDI byl přínos této studie diskutabilní a její cena nepřiměřená. Zastavení financování má trvat do doby, než ŘVC prokáže, že postupovalo podle zákona.

Bývalý ministr Zbyněk Stanjura se ředitelství pokusil těsně před pádem Nečasovy vlády zrušit. Nestihl to úplně, ale podařilo se mu převést pravomoci na ministerstvo. Podle Stanjury nebyl tento úřad dlouhodobě schopen připravovat zakázky vysoké důležitosti.

Jenže s pádem vlády a příchodem nového kabinetu se situace obrátila. Šéf ŘVC Jan Skalický získal v Zemanovi silného spojence a je přesvědčen, že se kanál bude budovat. Nakloněn průplavu je i současný ministr Žák, liší se však odhadované termíny dokončení. Žák mluví o roce 2039, Skalický předpokládá dostavbu v letech 2037 až 2047.

Agendu, která s projektem kanálu souvisí, by mělo vyřizovat ministerstvo. Je to i případ studie proveditelnosti. (Je důležité neplést si tuto zvažovanou studii s jinou studií ŘVC, která je však pro účely stavby nepoužitelná - pozn. red.). Náklady na takovou studii odhaduje ŘVC na 200 milionů korun. Ministerstvo věří, že se dá pořídit levněji, ovšem na celkovou přípravu projektu plánuje podle ČTK vydat až 400 milionů.

To je ale jen minimum v porovnání s cenou za samotnou stavbu. Ta by měla podle odhadů vyjít na 220 až 300 miliard korun, což je zprůměrovaný odhad podle modelového úseku již existujícího evropského koridoru. Výstavbu by měly z velké části financovat podpůrné programy EU a podle ministra Žáka to může být poslední velký projekt, na který může Česko čerpat dotace z Evropské unie.

Podle ŘVC nelze hodnotu kanálu posuzovat pouze z dopravního hlediska. Vypovídající je prý balík daný přínosem díla pro ochranu před povodněmi, schopností zadržet vodu v krajině v době sucha a až na třetím místě jsou finance, které by přinesl na mýtě. Pro to, aby začal plnit státní kasu, však musí být kanál dobudován celý.

Má výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe smysl?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 20. září 2013. Anketa je uzavřena.

NE
NE 2871
ANO
ANO 955

Sami zastánci přiznávají, že postavit a prosadit takovou stavbu nebude jednoduché. Aby nedošlo k torpédování projektu ze strany ekologů, navrhuje Skalický přijmout speciální zákon o D-O-L či upravit přípravné řízení tak, aby je nemohly tyto organizace "účelově zneužívat" a stavba by se mohla urychlit. Ministerská verze harmonogramu ale se speciální legislativou nepočítá.

Projekt je však vystaven kritice nejen ochránců přírody. Za nereálný jej považuje například i bývalý ministr dopravy Zemanovy vlády Antonín Peltrám. "Vodní doprava na Vltavě a Labi byla bez nákladů dopravní cesty vždy dražší, než železniční přeprava ucelenými vlaky po souběžných tratích," píše mimo jiné ve svém textu, publikovaném na webu Deníku Referendum (najdete jej zde).

Autor:

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Lidem nevadí daň na tiché víno. Může přinést miliardy do státního rozpočtu

29. května 2024

Advertorial Podle dubnového průzkumu agentury Datank si téměř 63 procent populace myslí, že by alkoholické...

Včas, nebo se zpožděním. Cestující uvidí, kde je každý autobus i vlak

29. května 2024

Obavy o to, zda autobus už ujel, nebo má jen zpoždění, by měly být během pár let minulostí....

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

Papírové účtenky jen na vyžádání. V Česku sílí snahy uzákonit ty digitální

28. května 2024

Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhlo třiadvacet opatření, která mají za cíl snížit...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...