Stavba kanálu Dunaj-Odra-Labe pro lodě blokuje obcím nové stavby

  11:52aktualizováno  11:52
Miliony tun betonu, ze kterého vznikne umělý průplav. A pak zamíří do kraje menší tankery a další plavidla ze Severního, Baltického i Černého moře. Starý nápad budovat kanál Dunaj-Odra-Labe stát opět oprášil.

Od Ostravy a Bratislavy budou možná jednou do Pardubic mířit motorové nákladní lodě dlouhé až 135 metrů. Koláž: Michal Klíma, MAFRA | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ředitelství vodních cest si za miliony korun z EU nechává zpracovat studii, která odpoví na otázku, zda má kanál Dunaj-Odra-Labe vůbec vzniknout.

"Do podzimu by mělo Ředitelství vodních cest vypracovat studii proveditelnosti. Tato cesta by měla být součástí transevropských dopravních koridorů," uvedl šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický.

Odpověď na uvedenou otázku bude jistě zajímat desítky obcí v Pardubickém kraji víc než například církevní restituce, s nimiž má průplav společnou letitou blokaci pozemků. "Průplav nás limituje hlavně v pozemcích, které vedou mezi Černou za Bory a Staročernskou, nemůžeme na nich nic plánovat," řekl starosta čtvrtého pardubického obvodu Petr Heřmanský.

"Kanál blokuje určité parcely, na nichž chtějí lidé stavět, ale nemohou," potvrdil Jiří Hrdlička, starosta obce Rybník na Českotřebovsku, kde má vzniknout přístav s možností překládky z lodí na železniční vagony.

Podobně hovoří představitelé řady dalších obcí v kraji.

Vodní cesta na papíře se neobejde bez plavebních komor a akvaduktů

Koridor průplavu Dunaj-Odra-Labe se podle dnešních plánů odpojuje z Labe v blízkosti pardubické městské části Hůrka, stáčí se k jihu a východně od obce Spojil pokračuje k Černé za Bory, kříží železniční trať Pardubice-Choceň a pokračuje směrem ke Stradouni.

Potom prochází jižně od Zámrsku směrem k Zálší, kde mají být čtyři plavební komory Zálší, Vračovice, Chotěšiny a Voděrady. Následují průplavní tunely Řetůvka a Řetová i průplavní most. Trasa vede přemostěním po okraji České Třebové. Jižně od Rybníku jsou průplavní tunely. Dále se mokrá cesta vine mezi Mladějov a Rychnov. Na ní jsou čtyři plavební komory Gruna, Radkov, Petrůvka a Pečíkov. U Vranové Lhoty opouští území kraje.

Řešení trasy vodního koridoru není však definitivní. Právě v Pardubickém kraji je pro svou obtížnost považováno za skutečnou výzvu pro odvážné projektanty a čeká na svého "Jana Pernera". Jedna z variant například předpokládá, že v Zálší na Choceňsku bude zřízen stometrový stupeň umožňující sestup přímo na úroveň polabské nížiny.

Hejtman Pardubického kraje zaujímá k této akci protichůdný postoj. "Kanál máme v zásadách územního rozvoje kraje, naší povinností je s ním počítat. A pokud se s akcí počítá pro nejbližší programovací období po roce 2014, pak ji vítáme. Na druhé straně je nepříjemná pro dotčená města a obce, neboť do jisté míry omezuje územním záborem jejich rozvoj. Takže doufám, že kanál nezůstane pouze u výkresů," řekl hejtman Martin Netolický.

"Průplav vyvolával značné zásahy do osídlení a krajiny a vyžadoval by nákladné technické řešení. Pardubický kraj ho vnímá jako prověřovaný nadnárodní zájem, avšak zachování územní ochrany nepodporuje," doplnil radní, zodpovědný za regionální rozvoj a evropské fondy, Zdenek Křišťál.

Na Českotřebovsku by měla hladina dosahovat nejvyšší nadmořské výšky kolem 400 metrů, proto by ji muselo vyrovnávat několik zdymadel.

Blahobytem nemusí být vodní dálnice, ale klidná a nenarušená krajina

Kanál Dunaj-Odra-Labe

Přípustná délka tlačných souprav: 185 metrů

Přípustná délka motorových nákladních lodí: 135 metrů

Přípustná šířka plavidel: 11,4 metru

Délka plavebních komor: 190 metrů

Šířka plavebních komor: 12,5 metru

Šířka plavební dráhy: 40 metrů

Podjezdná výška mostů: 7 metrů

Plavební komory v kraji: Kozov, Pečíkov, Petrůvka, Radkov, Gruna, Rybník, Voděrady, Chotěšiny, Vračovice, Zálší, Dvořisko, Turov, Černá za Bory.

Tunely: Třebovice, Rybník, Řetová, Řetůvka, Vraclav.

Akvadukty: Rybník, Česká Třebová, Česká Třebová II., Slatina

Průplav by musel překonat údolí velkým přemostěním. Ale tamní obyvatelé připomínají, že jsou i jiné hodnoty, než budování umělé vodní trasy. "Hovoříme o udržitelném rozvoji, ale na druhé straně existuje betonová lobby, která by chtěla například dálnici "pro každého", neboť zajistí ekonomický rozvoj a tím i práci a blahobyt. Brzy přijde doba, kdy blahobyt budeme prožívat jinak - životem v klidném nenarušeném životním prostředí," reaguje na průplav například českotřebovský zastupitel Milan Mikolecký.

Podle něj zabírá území vyčleněné pro vodní koridor prakticky nejcennější atraktivní pozemky vhodné pro výstavbu domů.

"Už to by mělo být důvodem, abychom proti trase kanálu přes naše město bojovali," dodává s tím, že by stavba negativně ovlivnila hladinu spodní vody.

Za zbytečnou, drahou a nešetrnou vůči krajině považuje stavbu více než 300 kilometrů dlouhé vodní cesty ekolog Pavel Přibyl z Hnutí Duha.

"Připadá mi to trochu jako Hladová zeď, aby měly zakázky projektantské firmy. Také nikdo neprokázal, že by se stavba kanálu vyplatila," dodal.

Jan Zeman z české informační agentury životního prostředí CENIA pokládá za zásadně negativní nevyhnutelnou destrukci říčních ekosystémů. Také protipovodňový přínos považuje za sporný.

Z historie kanálu Dunaj-Odra-Labe

1653 - první úřední zmínky o možném průplavu Dunaj-Odra.

1700 - první návrh na propojení tří povodí Dunaje, Odry a Labe.

1901 - byl podepsán Vodocestný zákon, ve kterém byla zakotvena i výstavba průplavu Dunaj-Odra-Labe. Zákon stanovil, že realizace má být zahájena roku 1904 a dokončena ve lhůtě 20 let.

1934-1938 - u Otrokovic vznikl "Baťův kanál", který měl být prodloužen k Dunaji a do Zlína.

Firma Baťa zaplatila polovinu nákladů, druhou ministerstvo sociální péče z titulu "produktivní péče o nezaměstnané".

1996 - vláda premiéra Václava Klause uložila zabezpečit ochranu území pro výhledové trasy průplavu.

2008 - ministerstvo životního prostředí konstatuje, že povolení průplavu se ve většině jeho úseků neslučuje se zájmy ochrany přírody.

2011 - Poslanecká sněmovna schválila usnesení, v němž pokládá rozvoj vodních cest v České republice za strategickou příležitost.

2013 - prezident Miloš Zeman vyjádřil podporu kanálu při telefonních rozhovorech s protějšky na Slovensku a v Polsku a veřejně se postavil proti chystanému zrušení Ředitelství vodních cest ČR.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Dopravce platí miliony za smrt Brita, který se vykláněl z vlaku. Málo ho varoval

ilustrační snímek

Britský dopravce Govia Thameslink Railway musí zaplatit pokutu milion liber (přes 28 milionů korun) za tragickou smrt...

Airbus může letos sesadit Boeing z trůnu. Poprvé po osmi letech

Airbus A330neo na 53. ročníku International Paris Air Show na letišti Le...

Odbyt letadel americké společnosti Boeing v prvním pololetí klesl. Firma dodala zákazníkům 239 strojů, o 37 procent...

Dálnice D3 je ve skluzu. Silničáře zbrzdil obchvat u Budějovic

Nový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem měří přes osm kilometrů....

Dostavba dálnice D3 nabírá zpoždění. Italové, kteří na ní pracují, zpackali dokumentaci a včas se nejspíš nestihne ani...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz