Z kanálu Dunaj - Odra - Labe firmy nejásají. Většina zatím nemá zájem

  21:00aktualizováno  21:00
Miliardová stavba spojující tři evropská povodí většinu oslovených firem v Moravskoslezském kraji nezajímá, neměla by totiž pro ně větší význam. Z dvaceti oslovených společností by kanál přivítaly jen dvě.

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan - Dunaj (na snímku)? Zatím se zdá, že spíše ne. | foto: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Záchrana Moravskoslezského kraje, nebo mohutné plácnutí betonovou plackou za miliardy korun do vody? Snahy o oživení projektu kanálu Dunaj – Odra – Labe velkým firmám v ostravském regionu podle jejich představitelů příliš nepomohou.

"Vybudování tohoto kanálu nám nic nepřinese," sdělila mluvčí Třineckých železáren Petra Jurásková. "Tato vodní trasa pro nás nemá žádný význam. Využíváme, a to se to týká vstupů i hotových výrobků, jiné dopravní cesty a tato je zcela mimo ně," dodala.

OBRAZEM: Podívejte se na trasu kanálu

Ani další velká hutní firma v kraji, společnost ArcelorMittal Ostrava, od případné stavby průplavu příliš nečeká.

"V tuto chvíli považujeme za předčasné hovořit o konkrétních přínosech projektu pro naši firmu," vysvětlila mluvčí společnosti Barbora Dvořáková Černá s tím, že u obdobně náročných projektů, se kterými jsou spojeny velké investice, je vždy nutný racionální ekonomický základ.

"Cest, jak lépe propojit Moravskoslezský kraj s okolním světem, je více. Za možný směr vývoje podpory infrastruktury kraje jako celku považujeme taktéž kupříkladu rozvoj železniční infrastruktury," dodala mluvčí ArcelorMittal.

Největším zastáncem stavby kanálu v regionu je majitel Vítkovic Jan Světlík. "Fyzikální zákony jsou jasné a vodní doprava bude vždy nejlevnější," vysvětluje mluvčí skupiny Vítkovice Eva Kijonková. "Celá západní Evropa je spojena vodními cestami. Poláci do propojení investují, Slováci taky, jen Češi ne."

"Špičkové výrobky jsou nám k ničemu, pokud je na rozdíl od naší konkurence neumíme dostat do světa rychle, levně a přitom bezpečně a ekologicky. Potřebujeme dostatečnou kapacitu dopravních koridorů minimálně z Ostravy, Hradce Králové a Plzně do říčních přístavů v Mělníku a v Bratislavě," řekl Jan Světlík.

Ve své snaze je mezi místními průmyslníky spíše osamocen. Pro výstavbu kanálu se kromě něj vyslovila jen společnost Huisman.

 "Pro přepravu našich velkých výrobků, jako jsou vrtné soupravy či zařízení pro pokládku potrubí na mořské dno, bychom vznik kanálu uvítali. Ekologickou lodní dopravu už využíváme nyní díky splavnému Labi, po němž míří naše výrobky zpravidla do Rotterdamu. Silniční doprava má svá kapacitní omezení, například výšku mostů, se kterými se lodní doprava zpravidla nepotýká," řekl PR zástupce společnosti Huisman Vojtěch Bednář.

Další velké firmě působící v kraji, nošovické společnosti Hyundai, by kanál příliš nepomohl. "Vzhledem k organizaci výroby je pro nás zcela prioritní rychlost a přesnost dodávky určitého množství materiálu v přesně určený čas," vysvětluje mluvčí automobilky Petr Vaněk. "Kvůli potřebě dostat naše auta kdekoliv v rámci Evropy do osmačtyřiceti hodin bychom lodní dopravu nemohli využívat, nemohli bychom dosáhnout požadovaných časů," dodal.

Proti stavbě průplavu jsou i ekologové. Jeho průchod chráněnou krajinnou oblastí Poodří by podle nich tuto lokalitu nenapravitelně poškodil.

Nejčtenější

Náctiletá jde za vraždu muže na 18 let za mříže. Umírajícího si natáčela

Osmnáctiletá Simona Macháčová čelí obžalobě z brutální vraždy svého známého....

Za brutální vraždu sedmatřicetiletého muže si devatenáctiletá Simona Macháčová definitivně odpyká 18 let. Trest uložený...

Na třídicí lince byla mrtvola třicátníka, policie už ho identifikovala

Policie pátrá po totožnosti muže, jehož mrtvola se objevila na třídicí lince na...

Policie identifikovala mrtvého muže, který se objevil na třídicí lince papíru na Ostravsku. Je to dvaatřicetiletý muž,...

Jágr se vrátil na led. Nebodoval, ale jeho Kladno vyhrálo v Havířově

Jaromír Jágr po sezonní premiéře za Kladno v Havířově

Sedmačtyřicetiletý Jaromír Jágr odehrál svůj úvodní zápas v této sezoně první hokejové ligy. Nebodoval, ale jeho Kladno...

Lehčí los pro Slavii, jak mít pohárovou jistotu a kdo do elitní skupiny

Hráči Plzně a Slavie si po zápase podávají ruce. Uprostřed je zklamaný slávista...

Od chvíle, kdy fotbalisty Slovácka převzal trenér Martin Svědík, jsou nejlepší v lize. Utekli z boje o záchranu a patří...

Jágr je zpátky ve hře. Do Havířova si na to vzal novou helmu

Jaromír Jágr (v tmavém) nastoupil za své Kladno v Havířově.

Hokejová legenda Jaromír Jágr má zřejmě rád symboliku. Po roční pauze v pondělí naplno naskočil do ostrého zápasu. A...

Další z rubriky

Silničáři v Novém Jičíně opraví vytížený průtah včetně pěti rondelů

Po silnici první třídy I/38 projede denně v obou směrech zhruba 7,5 tisíce...

Měsíční dopravní kalvárie čeká od poloviny března motoristy, kteří pojedou přes Nový Jičín. Ředitelství silnic a dálnic...

Ostrava je proti plánům na novou spalovnu, vadí jí emise i nárůst dopravy

Spalovna z Pustiměře na Vyškovsku nezlikvidovala včas zdravotnický odpad,...

Plán postavit novou spalovnu nebezpečných odpadů v Ostravě budí vášně. Firma Suez chce rozšířit současný provoz, proti...

Spalničky se v Moravskoslezském kraji šíří dál. Už i mimo Ostravu

Případů spalniček je stále více.

Hygienici se od ledna snaží bránit šíření vysoce nakažlivých spalniček v regionu. Karanténou, očkováním i podáváním...

Najdete na iDNES.cz