Objevit se v nich dají i jiná zajímavá alba nebo hitové písničky, které nám třeba tuzemská rádia zatajují.
Adele, jež má právě hlasivky v rekonvalescenci po operaci, si rok 2011 skutečně uzmula na všech frontách. Jejího lednového alba 21 se prodalo přes třináct milionů, bylo na prvním místě hitparády ve čtyřiadvaceti zemích. A v obraně před flitrovými prefabrikáty hudebního průmyslu jako by se nad její retro soulovou hudbou ve vzácné shodě semkli posluchači i kritici.
"Sjednotila všechny od puberťáků přes mladé rodiče až po hiphopery," zdůvodnil za všechny americký časopis Rolling Stone, proč je právě Adele na čele jejich žebříčku.
Zpěvaččina domovská Británie je však k úspěchu jako vždy poněkud příkřejší. Kritické žebříčky tu vyhrávají méně očividní umělci a letos i z jiných než uměleckých důvodů.
Která zpěvačka vás zaujala víc?
Novináři z hudebního týdeníku New Musical Express i deníku Guardian se ve svých přehledech shodli, že nejlepší deskou uplynulých měsíců je Let The England Shake od alternativní zpěvačky PJ Harvey, která za ni dostala už cenu Mercury (více o cenách najdete ZDE). Jaká je naživo, měli letos šanci posoudit i její tuzemští fanoušci, pro které zahrála ve vyprodané Lucerně.
A proč právě PJ Harvey? "Je to nahrávka o dávných konfliktech, které působí naléhavě i v dnešní době. Anglie se v létě zatřásla zvukem nepokojů," vyzdvihuje aktuálnost a politický rozměr desáté řadovky PJ Harvey deník Guardian. Také v případě písní dali britští kritici před Adele, Beyoncé, Foo Fighters, Nicky Minaj, Rihannou a dalšími v rocku a popu "omletými" jmény přednost jiné volbě.
Za píseň roku opět takřka ve shodě vyhlásili písničku Video Games (Videohry) od začínající americké zpěvačky Lany Del Rey, která vyjde až začátkem příštího roku na jejím debutovém albu Born To Die.
Zatímco v Německu a dalších zemích to balada v duchu nezávislého popu, ke které si klip režírovala sama zpěvačka, dotáhla na čelo žebříčku, v našich rádiích zatím neprorazila do první padesátky. Kromě zajímavého hlasu písnička zabodovala i textem, v němž se Del Rey vrací ke vztahu se svým bývalým přítelem, jenž byl závislý na hraní videoher.
A jak je to s tuzemskými nahrávkami? Vnést světlo by do toho měly nově založené ceny hudebních kritiků Apollo (více ZDE). Ty prozatím znají nominace, podle nichž nejlepší desky natočili Tata Bojs, Prince of Tennis, Floex, Midi Lidi, Dikolson, Bonus či David Koller.