Česká nádraží postrádají pohodlné čekárny nebo je zavírají před cestujícími. Naopak lidé už nečekají dlouhé fronty u pokladen.
Redaktoři MF DNES po celé zemi udělali velký test nádraží v krajských a několika dalších městech, kterými denně projdou statisíce cestujících. Budovy a zaměstnance známkovali jako ve škole. Vary dostaly 3,25, Kladno vyhrálo se známkou 1,84. Stříbro má nádraží v Olomouci.
Rozhodovalo dvacet podrobných kritérií: například fronty u pokladen, nádražní restaurace, bezpečnost, čistota haly, parkování, čekárna, srozumitelnost hlášení či počet bezdomovců.
"Strašák" na lázeňské hosty
Karlovarské horní nádraží leží poměrně daleko od centra, což by ještě tak nevadilo.
Budova je na první pohled oprýskaná, fasádu „zdobí“ mapy opadané omítky, všude najdete graffiti, na nevábném zastaralém WC se drolí dlaždičky.
Nádraží mělo smůlu, že ho sice chtěla rekonstruovat italská firma Grandi Stazioni, ale když zjistila, v jak špatném je budova stavu, od smlouvy odstoupila. Nakonec se ošklivé karlovarské nádraží asi bude bourat a místo něj stavět nová budova. „České dráhy v současné době připravují ekonomickou rozvahu a aktualizují stavební program,“ slibuje Radka Pistoriusová z Českých drah. Stavební práce v Karlových Varech by měly začít ještě do konce roku.
Naproti tomu v Kladně se dveře otevřou samy, interiér je laděný do modré, zpříjemňují ho rostliny v květináčích. K dispozici je ČD centrum s mezinárodní pokladnou.
"Dříve to tu byla bída a utrpení, všechno bylo otřískané, netroufala jsem si tady použít ani záchod. Odpovídalo to celkovému vzhledu Kladna. Ale teď jsem s naším nádražíčkem spokojená," myslí si Helena Turková z Kladna.
Když redaktoři obcházeli jednotlivé stanice, vyšlo najevo i to, že na jednom z nejdůležitějších nádraží v zemi v Pardubicích chybí čekárna, a nejen tam. Pardubičtí musí trávit čas v hale, večer špatně osvětlené, která působí dost ponurým dojmem.
Pětka za bezpečnost v Plzni
Pětku z "předmětu" hala jako jediné dostalo berounské nádraží, kde v ošuntělém vestibulu věčně nefungují jedny ze dvou prosklených dveří. Pohodlí na lavičkách tam ubírají železné zábrany proti bezdomovcům, které sice znemožňují ležení na lavičce, ale člověk si tam pak nemůže pořádně ani sednout.
Hodně špatných známek padalo i za popůlnoční provoz. Čtyřku dostal třeba pražský Smíchov, kde nechávají i v zimě otevřené dveře do ulice, takže v hale vládne zima.
V Plzni bude s velkou pravděpodobností každý člověk spěchající na vlak požádán podnapilým individuem o peníze. Kolem něj navíc volně pobíhá několik psů. Agresivita žebrajících se za poslední půlrok zvýšila – pětka za bezpečnost.
Naopak skoro samé jedničky nádraží nasbírala za hlášení rozhlasu, které je už srozumitelné, vícejazyčné a až na výjimky jednotné. Za fronty u pokladny dostalo jen pražské hlavní nádraží trojku, jiná místa dopadla lépe, nečeká se tam.
MF DNES požádala o reakci na celkové výsledky testu i tiskový odbor Českých drah. Mluvčí firmy Petr Šťáhlavský reagoval, že nejhůře dopadla nádraží, s jejichž rekonstrukcí se už počítá, což je kromě Karlových Varů i pražské Masarykovo nádraží. "Díky vyřešenému financování osobní dopravy bude teď víc peněz na opravy nádraží," míní Šťáhlavský.
Cestující zvolili Zahrádky
Výsledky MF DNES lze porovnat s již zaběhlou soutěží o nejhezčí nádraží, ve které rozhodují hlasy lidí a kterou už třikrát pořádala asociace Entente Florale.
Z ní vyplývá, že u lidí bodují především menší malebná "hrabalovská" nádraží s květináči plnými květin. Loni vyhrály Zahrádky u České Lípy, do finále se ale jednou dostalo i docela velké nádraží v Děčíně. "Lidé dají na důstojnost, příjemné jednání zaměstnanců, malebnost a čistotu," říká Dagmar Kolmanová z pořádající asociace. Dráhy provozují v celém Česku asi tisíc vlakových stanic. (Více ZDE).
VÝSLEDKY TESTU NÁDRAŽÍ | ||
1. | Kladno | 1,84 |
2. | Olomouc | 1,85 |
3. | Ostrava hl. n. | 1,85 |
4. | Ostrava-Svinov | 1,90 |
5. | Pardubice | 1,95 |
6. | Benešov | 1,95 |
7. | Ústí nad Labem | 2,10 |
8. | Praha-Holešovice | 2,10 |
9. | Kolín | 2,10 |
10. | Praha – hlavní nádraží | 2,20 |
11. | České Budějovice | 2,50 |
12. | Hradec Králové | 2,50 |
13. | Jihlava | 2,63 |
14. | Brno – hl. n. | 2,75 |
15. | Beroun | 2,78 |
16. | Zlín | 2,80 |
17. | Plzeň | 2,93 |
18. | Praha-Smíchov | 3,00 |
19. | Praha – Masarykovo n. | 3,05 |
20. | Karlovy Vary – horní n. | 3,25 |
Známkování na stupnici 1 až 5, jednička je nejlepší, pětka nejhorší. |