Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Děti nejvíc ocení humor a napětí

  1:00
Iva Procházková je nejvýraznější českou vypravěčkou příběhů pro děti a mladé čtenáře. A občas je nešetří: třeba v románu o epidemii v Česku, která z lidí nechá jen oblečení.

Spisovatelka Iva Procházková | foto: Jan ZátorskýMF DNES

Iva Procházková (1953) má jako málokdo úspěch v zahraničí – její knížky vycházejí pravidelně v zemích německého jazyka, kde jedenáct let emigrace žila, ale také v Holandsku, Skandinávii či Španělsku. Zdá se, že se prosadí i Tanec trosečníků, příběh takřka thrillerový.

Roald Dahl říkal, že psát pro děti je to nejtěžší. Souhlasíte?
Je to těžké, protože se snadno začnete podbízet. Děti jsou neúprosné a jejich čtenářská pozornost se nezískává snadno. Autor si začne vypomáhat, třeba i lacině. Ale literatura pro dospělé s sebou nese opačné riziko: touhu udělat dojem.

Do dětské literatury vnášíte komplikovaná témata, například v knížce Myši patří do nebe umře hrdinka na druhé stránce. Existují hranice, za které by autor pro děti neměl jít?
S knížkou Myši patří do nebe jsem chtěla oslovit nejmenší čtenáře. Je to můj pokus, jak zmenšit jejich strach ze smrti. Ten má člověk od chvíle, kdy začíná chápat svou konečnost, tedy většinou velmi brzy. Psát knížku, která si klade za úkol být jenom veselá, by mě nebavilo. Takové ani netvořily základ mé dětské knihovny. Tam byl třeba Malý Bobeš J. V. Plevy, který se nevyhýbá tatínkově nezaměstnanosti, alkoholismu či smrti bratříčka – a stejně jsme ho četli a rozuměli mu. Myslím, že tentýž příběh se dá napsat pro šestileté děti i dospělého čtenáře – záleží na tom, co vyzdvihnete a co potlačíte. Děti nejsou estéti, příliš nehodnotí krásu věty a vyprávěcí styl, zato ocení humor a napětí. Dobrý příběh poznají instinktivně.

Tanec trosečníků je vaše druhá antiutopie po Sovím zpěvu. Máte úzkost ze současnosti?
První úzkost přišla v Brémách, kde jsem psala Soví zpěv. Pozorovala jsem tam neschopnost dospělého světa přenášet na mladé určitou vzájemnost, pocit blízkosti. I Tanec trosečníků, který jsem psala předloni v Praze, vyplývá z obavy. Děsí mě naše závislost na médiích. Jako by nás okrádala o vlastní individualitu. Jako bychom svobodu, kterou nabízejí, neuměli zpracovat. Samorost Mojmír v mém románu je jedním z mála, kdo se mediální nákaze ubrání. Má svůj svět, možná malý, ale autentický. Osobní postoje si utváří ze vztahů v bezprostředním okolí – podobně, jak to ve společnosti dřív fungovalo. V závěru je sice ztroskotancem, ale věříme, že i z toho vytvoří něco ryzího.

Vy se však efektním akčním scénám vyhýbáte. Záměrně?
Dalo se to napsat jako sci-fi, ale já měla vždy ráda spíš příběhy George Orwella či Raye Bradburyho – založené víc na člověku než na technice. Čím udělám hrdinu méně intelektuálního, tím zajímavěji reaguje. V situaci, jež přerůstá zkušenosti a chápání nás všech, jsou jeho postoje často nejmoudřejší. Globální hroucení civilizace jsem nechala doléhat z dálky jako ozvěnu. Stačí náznaky – harašící televize, neúplná esemeska, malý krámek v nejbližší vesnici – čtenář si sám dokreslí, co potřebuje.

Když jste začala psát pro děti, chtěla jste se hlavně vyhnout režimnímu dozoru, nebo už tam bylo tíhnutí?
Ne, vůbec. Propracovávala jsem se k cestě novelistky, v níž jsem kvůli dobovým okolnostem nemohla uspět. A já jsem přes určitý romantický rys své povahy věcná: chtěla jsem, aby mé příběhy někdo četl. Tehdy za mnou přišel známý z Albatrosu, že by mi snad prosadil dětskou knížku. Nevěděla jsem, jestli na to vůbec mám, ale vycházely ve vysokých nákladech a představa, že můj příběh bude číst dvacet tisíc dětí, rozhodla. Nakonec jsme o vydání bojovali šest let. Mezitím už jsem měla v šuplíku další rukopis. Zjistila jsem totiž, že mě dětské příběhy baví, že se při psaní báječně uvolním a můžu si po libosti vymýšlet.

I když píšete o sobě, vaše knížky zpravidla vaše dětství výslovně nepopisují.
Ale pokaždé se tam dostane něco konkrétního. Do Času tajných přání, psaného v Rakousku, jsem ze stesku po domově vložila osobní zážitky. Knížka měla nakonec ohlas i u západoevropských čtenářů, kteří si život v totalitě nedovedli představit. Hrdinka totiž přes všechen lokální kolorit žije sebestředný život pubertální holky. Já měla v dospívání toštěstí, že jsem přes tátu zažila dějiny. V osmašedesátém se dělaly všude, i u nás v obýváku. Scházeli se tam lidi všeho druhu, vyměňovali si názory, hádali se. Bylo mi patnáct, ale přece jen jsem cítila vzrušenou atmosféru zlomu. Záhy následoval pád zpátky na zadek. A potom, táta hrozně brzy umřel a pro mě skončila jedna důležitá etapa.

Ovlivnil vás v tvorbě nějak váš otec, známý spisovatel a scenárista Jan Procházka?
Na to nebyl čas. Začínali jsme si báječně rozumět, viděl, že začínám psát, určitě bychom postupně našli kolegiální vztah. Ale já jsem se zpočátku spisovatelství bránila. Dělala jsem hodně pro to, abych si našla jinou profesi. Ale člověk si neporučí – psaní zvítězilo. Nakonec jsem podědila i tu scenáristiku. Tanec trosečníků jako film je pro mě výzva, které se asi neubráním. A jiná výzva se už realizuje. Film Bouřlivě s tebou se už začal natáčet. A že právě tohle téma mnohým může připadat vyzývavé, nepochybuju. Vztahy jsou vždycky kontroverzní a ty homosexuální obzvlášť. Tentokrát žádná Zkrocená hora, ale česká a moravská provenience. Mimochodem i v tomhle filmu hraje smrt důležitou roli, jenom v jiné rovině.

V knížce Myši patří do nebe před hrdinkou defilují klíčové okamžiky. U jakých se při ohlížení zastavíte vy?
Je zajímavé, že ty klíčové nemusí být atraktivní. Třeba olomoucká prababička. Dodnes ji vidím, jak si to sune středovou uličkou svatého Mořice k oltáři a nic odstředivého nevnímá: klekla a začala se modlit. Jednoduchá ženská, ale v některých věcech měla jasno a nenapadlo ji, že by se za ně měla stydět nebo je zastírat. A potom, před emigrací, nám ji jeden dobrý známý, Němec, „rozumně“ rozmlouval. Byli jsme s manželem skleslí, usnula jsem a měla sen o místnosti s dveřmi, jež nemůžu otevřít. Probudila jsem se se slovy: Kašlem na rozum, musíme odjet. A manžel řekl: Jsem strašně rád, žes to řekla – z pocitu odpovědnosti bych to sám nerozhodl.

A co okamžiky při práci?
Napíšete hodně věcí, ale jen několikrát zažijete skutečné napojení, kdy víte, že takhle byste si to sama nikdy nevymyslela. Prostě jste u pípy. Čepujete a nemyslíte, kolik je hodin, protože za chvíli pivo dojde. Pak je pryč a druhý den málokdy něco změním. Podobných okamžiků je strašně málo. Strašně moc je naopak těch, kdy si to musíte vypotit, vysedět, přepisovat znova a znova, než z toho něco je...

Zachránil Jiřině Bohdalové život, říká Jiří Strach o profesoru Neužilovi

  • Nejčtenější

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou

19. května 2024  21:35

Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach

20. května 2024

Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...

Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback

19. května 2024

Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry

17. května 2024  12:48

V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...

Táta mi začal říkat kolego, hlásí Svěrák a zve na nekorektní ranní show

23. května 2024

Premium Nejsem v tom sám. Nezbláznil jsem se. Jan Svěrák napsal a zrežíroval nekorektní komedii Dobré ráno...

Tvůrci seriálu Nadace u nás utratí až miliardu korun. Točí tu třetí řadu

23. května 2024  12:56

Třetí řada amerického seriálu Foundation (Nadace), za kterým stojí Apple TV+, se natáčí i v českých...

RECENZE: Sportovec, šílenec, nebo šoumen? Maroši slaví každý den

23. května 2024  6:30

Dokument Ten, co slaví každý den se hraje spíš v menších místních sálech, ale mívá plno a byť trvá...

A motocyklová stěna smrti je zpět. Blíží se festival bratří Formanů

22. května 2024  16:50

Už v pátek se znovu rozhrne plachta pomyslného šapitó festivalu Arena. Přehlídka akrobacie a nového...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...