Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Petra Hůlová: obrovský talent a řada nástrah

Slovesný talent třiaadvacetileté Petry Hůlové je v některých partiích jejího debutu, románu Paměť mojí babičce, tak očividný a okouzlující, že se jeví být víc než velikou vlohou - výjimečným obdarováním. Téměř z něj jde strach; strach z „nelidské“, rimbaudovské vidoucnosti božského drzouna, jehož životní zkušenost je - biograficky vzato - minimální, avšak jehož umělecký zrak je napájen ze zázračné studnice výrazů a obrazů, které v sobě obsahují zkušenosti celých generací, ale i toho, co je „za“ a „nad“ lidským rodem.

„Za pultem plným skvrn z rozmáčenejch cigaret stály v policích lahve jak vojáci, některý židle byly převrácený, pod nohama mi chroustaly rozbitý vodkový sklínky a já přemejšlela, kam si sednout. V každým rohu jsem tušila balvany nějakech lidí, temnejch přitisklejch dvojic,“ přibližuje autorka sugestivně, hmatatelně atmosféru v jedné z hospod ve Městě, jímž je myšlen Ulánbátar, neboť Hůlová, studentka kulturologie a mongolistiky na pražské Filozofické fakultě, dění svého románu vkořenila do Mongolska. A jiný příklad charakterizačních schopností: „Táta měl i svý dobrý chvíle, ale těch bylo jak černejch jehňat. U žádný z nich jsem nebyla.“

Pět vypravěček, jeden hlas
Ve výčtu podmanivých pasáží by šlo dlouho pokračovat, a rozvádět tak základní tvrzení o obdarování Petry Hůlové. Nemá-li však být recenzentství odosobněným referentstvím, které vršením více či méně efektních popisů a vyzvedáváním jednotlivostí uhýbá před ryze osobním stanoviskem k dílu jako celku, nemá-li se recenzování omezit na používání příslušných termínů a zavedených obratů bez toho, aby hodnotitel do konečného názoru zanesl i své nejvnitřnější pocity z četby, potom je můj názor na román Paměť mojí babičce plný otázek a pochybností.

Kompozice knihy je tato: své příběhy postupně vypráví pět mongolských žen. Do poloviny románu je vypravěčkou Dzaja; to její je ona babička uvedená v názvu románu. A babiččino jméno - Dolgorma - také nese Dzajina dcera, jedna ze čtyř žen, jež v druhé polovině knihy svými kratšími monology dotvářejí celek díla. Podávají některé předtím již líčené situace ze svého hlediska, připojují detaily, jež doplňují vědomí, kterak se odehrály a zapůsobily určité okamžiky - uzlové body, v nichž se různě projevila souvislost životních cest žen čtyř generací. V závěru díla si opět bere slovo Dzaja. Zestárlá se vrací do hor, k rodině své mladší sestry Ojuny. Ta se drží tradic a způsobu života, z nichž Dzaja vyšla, ale jež - spolu s některými dalšími příbuznými - ve Městě, symbolizujícím chaos a destrukci, popřela a rozbila.

Takže pět vypravěček, nicméně román zní jednohlasně, stádně. Ona dořečení Dzajina příběhu se odbývají v rovině faktické, někdy i psychologické, avšak stylistická individualizace promluv tu neexistuje. Z úst hrdinek se bez rozdílu vylévá silně hovorový řečový proud, lhostejno, kolik je figurám let, kde pobývají, co dělají. Ačkoliv román chce vypovídat o pohybu, o cestě, o srážce tradic a modernosti, stylově je monotónní, jakkoliv autorka umí v popisech a v charakteristikách s jazykem čarovat. Není rovněž jasné, na koho se hrdinky vlastně obracejí, komu to všechno vyprávějí: hovorové „maso“ jejich promluv, obecná čeština inklinující k „pražštině“, je kořeněno řadou mongolských výrazů, z nichž některé jsou vzápětí vysvětleny, jiné pro změnu nikoli - pravidla se tu nedobereš.

Šperk za sklem
Není samozřejmě podmínkou, aby každičký výraz v uměleckém textu byl ihned a úplně průhledný. Kdo například mohl přesně znát všechny významy hornického slangu v románu Ivana Landsmanna Pestré vrstvy, který vyšel na podzim 1999? Nejspíš toliko ten, kdo sám fáral. Přesto to nevadilo, poněvadž „hudba“ Landsmannova jazyka byla velmi konkrétně ukotvena v místě i v čase, byla z jednoho kusu, dolována ze slezských slují.

Nad četbou Paměti mojí babičce přichází rovněž a především na mysl Jáchym Topol, k jehož poetice vyprávění má Petra Hůlová blízko. Posazení vypravěčského tónu a tvarování magického románového prostoru, v němž zázraky se dějí a jehož plochy jsou vyvedeny v sytých, reálných, ne však realistických odstínech, mají oba tvůrci velmi podobné. Ale existuje zde důležitá odlišnost: Topolova dikce je v podstatě městská a souzní s náměty a tématy jeho próz, s nervní existencí jeho postav, s apokalyptickými tendencemi v jeho díle.

Naproti tomu Hůlová se v tomhle ohledu nespecifikovaně pohybuje kdesi mezi Prahou a Mongolskem. Její román vnímám jako výtvor, jehož krása je nepopiratelná, nicméně - vzdor veškeré nečesanosti jazyka - skleníková a laboratorní. Paměť mojí babičce (už ten „kroucený“ název!) je pro mě cosi jako manýristická vitrína, v níž autorka předvádí šperk - tedy jak jí „to“ fantasticky píše. Takto vytvořený svět mě sice do určité míry ohromuje, avšak vnitřně takřka ničím neoslovuje. Mnohem víc než románovou zprávou o lidském údělu kdesi na Zemi je mi důkazem o riskantní svůdnosti daru suverénního vyjadřování.

Na jednom místě románu Ojuna poznamenává, že „to Dzaja s tím svým příběhem přehnala“. Tahle poznámka nedává smysl do té doby, než si uvědomíme, že jedinou vypravěčkou je fakticky sama autorka, která si kvintet žen a jejich osudy stvořila jaksi zástupně, jako úslužné figuríny, na které rozvěsila předem dané představy a efektní schopnosti.

Petra Hůlová.

Petra Hůlová.

Petra Hůlová.

Petra Hůlová.

Petra Hůlová.

Autoři: ,

Zachránil Jiřině Bohdalové život, říká Jiří Strach o profesoru Neužilovi

  • Nejčtenější

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou

19. května 2024  21:35

Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach

20. května 2024

Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...

Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback

19. května 2024

Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry

17. května 2024  12:48

V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...

Táta mi začal říkat kolego, hlásí Svěrák a zve na nekorektní ranní show

23. května 2024

Premium Nejsem v tom sám. Nezbláznil jsem se. Jan Svěrák napsal a zrežíroval nekorektní komedii Dobré ráno...

Tvůrci seriálu Nadace u nás utratí až miliardu korun. Točí tu třetí řadu

23. května 2024  12:56

Třetí řada amerického seriálu Foundation (Nadace), za kterým stojí Apple TV+, se natáčí i v českých...

RECENZE: Sportovec, šílenec, nebo šoumen? Maroši slaví každý den

23. května 2024  6:30

Dokument Ten, co slaví každý den se hraje spíš v menších místních sálech, ale mívá plno a byť trvá...

A motocyklová stěna smrti je zpět. Blíží se festival bratří Formanů

22. května 2024  16:50

Už v pátek se znovu rozhrne plachta pomyslného šapitó festivalu Arena. Přehlídka akrobacie a nového...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...