Impozantní, píší o demonstraci proti miliardářskému premiérovi světová média

  6:00aktualizováno  19:46
O nedělní mohutné demonstraci na pražské Letenské pláni informovaly všechny světové tiskové agentury i přední zpravodajské servery. Média upozorňují na mimořádný rozsah protestu, největšího od roku 1989. Připomínají také kauzy premiéra Andreje Babiše, které přivedly na pražské prostranství statisíce lidí.

„Češi se vydali do ulic v největším protestu od dob komunismu,“ napsala americká agentura Bloomberg v úvodu své reportáže nazvané „Miliardářský premiér vyvolal v Praze největší protest od roku 1989“. Agentura uvedla, že mnozí demonstranti přijeli do Prahy z nejvzdálenějších konců země s vlajkami České republiky a Evropské unie a s transparenty „Demisi“. 

Fotogalerie

Americký deník The New York Times si všiml i toho, že na demonstraci dorazily i rodiče s dětmi. Citoval devětatřicetiletou účastnici Magdalenu Kaščákovou, podle které protest možná nepovede k rezignacím, ale ukáže nespokojenost veřejnosti a energizuje společnost. List dal také slovo elektrikáři Josefu Meisnerovi, který na Letné demonstroval i před 30 lety. 

„Demonstranti považují populistického miliardáře za hrozbu pro demokracii a pro nezávislost právního systému země,“ napsala americká agentura AP. „Žádají i demisi nové Babišovy ministryně spravedlnosti,“ dodala. Informace o pražské demonstraci se objevila na informačních serverech San Franciska, Houstonu, Daytonu, Saint Louis a dalších amerických měst.

Americká televize CNN poznamenala, že někteří řečníci na pódiu kritizovali i prezidenta Miloše Zemana, který je Babišovým spojencem. 

Zahraniční média shodně upozorňují na mimořádný počet lidí, kteří se v Praze shromáždili. Francouzská agentura AFP označila protest na Letné za „impozantní“. „Od protestů v roce 1989 Praha nic takového neviděla,“ uvedl The New York Times. „Je to zajímavé, ale zároveň ostudné, že je naše politická situace taková, že se musí něco takového stát,“ citoval newyorský list zástupce organizátorů demonstrace Benjamina Rolla

Roll zdůraznil, že shromáždění na Letné se zúčastnili lidé všech generací a sami akci financovali. Vyjádřil naději, že z prostředí protestů mohou vyrůst noví političtí lídři nebo nové hnutí. Se svými kolegy chce ale zůstat v oblasti občanské společnosti, dodal pro stanici Euronews

„Už toho bylo dost“

Agentura Reuters napsala, že letenský protest je kulminací série demonstrací proti Babišovi a stejně jako všechny minulé se odehrává pokojně. „Našim vůdcům je třeba velmi naléhavě připomenout, že jim naše země nepatří, že nestojí nad zákonem a že je tu pořád dost lidí, jejichž mozky nevymyla nenávistná propaganda,“ řekl Reuters padesátiletý Filip Rubáš, který se v roce 1989 účastnil protestů proti komunistickému režimu. Na Letnou přijel z Brna s manželkou a skupinou přátel. 

Také v Londýně demonstrovaly desítky lidí proti Babišovi:

Britská stanice BBC ve zprávě o demonstraci připomněla, že když policie doporučila Babiše obžalovat, druhý den byl vyměněn ministr spravedlnosti. Nahradila ho Marie Benešová, která dříve hlasovala proti žádosti policie zbavit Babiše poslanecké imunity. 

Německá stanice Deutsche Welle stejně jako další média upozornila, že protest se koná jen několik dní před parlamentním hlasováním o nedůvěře Babišově vládě. „Už toho prostě bylo dost,“ řekla stanici demonstrantka Karolína z jižních Čech. 

Německý magazín Der Spiegel poznamenal, že kvůli přetížení vypadávaly mobilní sítě. Nával lidí také způsobil uzavření jedné ze stanic metra. Podle magazínu se Babiš dostal znovu pod tlak, středeční hlasování o nedůvěře ale nejspíš ustojí.  

Der Spiegel o protibabišovské demonstraci na Letné 23.6.2019

Der Spiegel o protibabišovské demonstraci na Letné 23.6.2019

„Vážená EU, nekrm oligarchu“

Rakouský deník Die Presse připomíná, že proti Babišovi a Benešové se v různých městech demonstruje od konce dubna. „Máme toho dost, co Babiš dělá, jak zemi vede,“ citoval devětatřicetiletou mimopražskou účastnici demonstrace na Letné Milu Stiburkovou. Prostor dal i dalšímu protestujícímu pětačtyřicetiletému podnikateli Martinovi Peroutkovi, podle kterého Babiš „zneužil všechny dotační systémy a daňové úlevy“. Babiš obvinění odmítá. 

Francouzský deník Le Figaro napsal, že demonstranti přišli „odsoudit korupci předsedy vlády“ podezřelého z podvodu s dotacemi EU. „Stydím se za svého premiéra,“ citoval list z nápisů na transparentech. Připomněl také, že kritici Babišovi vyčítají i jeho členství v předlistopadové komunistické straně a „údajnou spolupráci s tajnou policií bývalého totalitního režimu“. Le Figaro ale zmínil i to, že „navzdory protestům“ vyhrálo Babišovo „populistické hnutí“ ANO květnové volby do Evropského parlamentu. 

Le Figaro o protibabišovské demonstraci na Letné 23.6.2019

Le Figaro o protibabišovské demonstraci na Letné 23.6.2019

Italský deník Corriere della Sera ohodnotil rozsah demonstrace výrazem, který lze přeložit jako „oceánský“ i „nesmírný“. Zmínil ale, že Babiš má zastání u Zemana. Babiše list přirovnal k šéfovi Bílého domu Donaldu Trumpovi, dalšímu kontroverznímu miliardáři. 

Španělská agentura Europa Press uvedla, že středem sporu je Babišův konglomerát Agrofert, který dostává každoročně desítky milionů eur z fondů EU. Připomněla také, že podle předběžné zprávy Evropské komise je Babiš kvůli svému podnikání ve střetu zájmů. 

Americký návod na revoluci. Musí demonstrovat 3,5 procenta občanů

Server Politico zaujal transparent s anglickým nápisem „Dear EU, Don’t Feed the Oligarch“ (Vážená EU, nekrm oligarchu). Babiš serveru napsal, že demonstrace jsou součástí vyspělého demokratického systému v Česku a že právo lidí demonstrovat respektuje. Další velký protest proti Babišovi je plánován na 16. listopadu. 

Podle reportérky rádia Svobodná Evropa Hannah Kavianiové podporovali zvoněním demonstraci i řidiči pražských tramvají. 

O demonstraci psali i v Africe a Austrálii

O demonstraci v Praze informovala všechna přední slovenská média. Například portál soukromé televize Joj, ale i list Hospodárske noviny na svém webu přinesly živě video ze shromáždění. 

Po demisi premiéra volá čtvrt milionu lidí. Nerozumím jim, říká Babiš

List Sme, který na své hlavní internetové stránce rovněž průběžně informoval o dění na demonstraci, napsal, že Praha zažila největší protest od revoluce v roce 1989. 

Zpravodajský portál Aktuality.sk podobně jako další média zveřejnil odhad organizátorů protestu, že na demonstraci přišlo zhruba čtvrt milionu nespokojenců. Připomněl také vyjádření Babiše, že nerozumí, proti čemu lidé demonstrují (Babišovo celé vyjádření i bližší informace z demonstrace zde). 

Pražský protest zaznamenala i ruská média od Kavkazu po Petrohrad, informace se objevila také na okupovaném ukrajinském Krymu. Ruské servery uvádějí, že demonstrace byla svolána na místo velkých protestů před třiceti lety, které vedly k pádu komunistického režimu. 

Delší zprávu o demonstraci vydala katarská televize Al-Džazíra, sledovaná v celém arabském a muslimském světě. Připomněla, že Babiš se dostal k moci i příslibem očistit zkorumpovaný politický systém. Dodala, že navzdory jeho skandálu má ANO mezi stranami v průzkumech stále největší podporu. 

Sociolog Daniel Prokop to vysvětlil tím, že až pětina Čechů věří, že obvinění představují součást spiknutí proti Babišovi. Dalších deset procent oceňuje, že vláda ANO přidává důchodcům a státním zaměstnancům. Tito lidé si také myslí, že zkorumpovaní jsou všichni politici. 

Na Letné chyběla bojovná nálada, byl to spíš piknik, soudí Gazeta Wyborcza

Al-Džazíra ocitovala Babišova příznivce, dvaapadesátiletého Františka z Kladna, podle kterého premiér úspěšně dotáhl řadu věcí. „Babiš není příčinou, ale příznakem dlouhodobých problémů korupce a nedostatku důvěry v český politický systém,“ řekla politoložka Vladimíra Dvořáková. 

Zprávy o demonstraci se objevily i na webu australského deníku Sydney Morning Heraldizraelského listu Haaretz, na egyptském serveru Ahram Online a jihoafrickém serveru news24.com. Krátce o protestu informoval i čínský provládní deník China Daily

China Daily o protibabišovské demonstraci na Letné 23.6.2019

China Daily o protibabišovské demonstraci na Letné 23.6.2019

Autoři: ,

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Letní radovánky v Německu. Na koupaliště raději s policejním doprovodem

Němečtí policisté dorazili urovnat jeden z násilných incidentů ve venkovním...

Teploty stoupají a s nimi i počet návštěvníků koupališť. Německo uvažuje o posílení bezpečnosti na plovárnách kvůli...

Češi stáli tři dny u dálnice v Polsku a čekali na pomoc. Porouchalo se jim auto

Čeští turisté, kteří čekali v Polsku na pomoc.

Pětičlenná rodina z Náchoda na svou cestu z dovolené jen tak nezapomene. Při cestě od Baltského moře se jí v Polsku...

Ukradl auto i s třemi dětmi. Dostihli ho v koloně, vytáhli a zlynčovali

Američtí policisté při dopravní kontrole ve městě Falcon Heights zastřelili...

Udělala chybu, z níž se snad již poučila. Zastavila s autem v americké Filadelfii před pizzerií, kam mířila za...

Teenager přišel při protestu o oči, jeho obličej zasáhlo 52 gumových broků

Šestnáctiletý Rufo Chacon zraněný při střetu demonstrantů s...

Šestnáctiletý Rufo Chacón začíná zapomínat, jak vypadají barvy. Teenager přišel před čtrnácti dny o oči během protestu...

NATO omylem vyzradilo, v kterých zemích a na jakých základnách má atomovky

Americké jaderné zbraně v Evropě

Dokument, který na internetu uvedl, co neměl, je už zase stažen. Ale už je to venku: pět zemí, šest základen, na nich...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Turecko si pořizuje zbraně z Ruska. Je na cestě z NATO?

První zásilka ruského protivzdušného systému S-400 dorazila do Turecka

Turecko si pořídilo ruský protiraketový systém. Američané vzápětí odpověděli, že už nemůže počítat s jejich...

Zelenskyj se svou stranou dobyl ukrajinský parlament, ukazují výsledky voleb

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj poté, co v Kyjevě odvolil.

Strana Sluha národa ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského má po nedělních parlamentních volbách jistou většinu....

Padělané směnky za miliardy. Na Slovensku začal soud s Ruskem a Kočnerem

Bývalý ředitel soukromé televize Markíza Pavol Rusko  přichází k soudu v kauze...

Ve slovenském Pezinoku začalo soudní líčení s exministrem hospodářství a bývalým ředitelem soukromé televize Markíza...

Najdete na iDNES.cz