Zástupci inspekce minulý týden uvedli, že mediální výchova v českých školách není na dostatečně dobré úrovni. Děti mají sice poměrně dobré znalosti o fungování a roli médií, ale mají potíže s interpretací zprávy či poznáním manipulace ve sdělení. Nejhůře jsou na tom žáci v učebních oborech.
Podle inspekce může kvalitu mediální výchovy na školách významně ovlivňovat spolupráce s různými partnery. Z její zprávy vyplývá, že základní školy a gymnázia této možnosti využívají v 84 procentech případů. Méně častá je spolupráce s mediálními odborníky a dalšími institucemi ve středních odborných školách. Funguje ve třech čtvrtinách z nich.
Zdaleka nejvíce rozšířenou je podle zjištění inspekce spolupráce s knihovnami, a to především v případě základních škol. Zapojuje se do ní 95 procent z nich.
V případě gymnázií a středních odborných škol jsou to přibližně čtyři pětiny.
Inspekce tuto spolupráci zhodnotila pozitivně. Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala je přínosná jak pro školy, tak i pro knihovny.
„Řada knihoven vytváří své cílené vzdělávací programy v různých tématech a zaměřují se právě na mediální výchovu, protože ji vnímají jako oblast, kterou nejen že je třeba rozvíjet, ale i ony k ní mají velmi dobré podmínky,“ uvedl Tomáš Zatloukal. V knihovnách je podle něj k dispozici nejen beletrie, ale i třeba literatura faktu. „Mají také řadu multimediálních programů,“ dodal.
Střední odborné školy a gymnázia spolupracují v mediální výchově častěji než základní školy také s mediálními organizacemi nebo s neziskovými organizacemi, které se věnují dané problematice. Zatímco v případě gymnázií využívá možnosti spolupráce s redakcemi různých médií asi polovina škol, mezi základními školami je to kolem čtvrtiny.
Od spojení s dalšími odborníky odrazuje některé školy to, že nemají k dispozici žádné náměty na formu a obsah spolupráce. Část ředitelů si také myslí, že to je neefektivní, a upřednostňuje proto výuku pouze s učiteli. Tento důvod uvádělo nejčastěji vedení středních škol. Další pak postrádají vhodné instituce pro spolupráci v mediální výchově nebo jim nevyhovuje jejich nabídka.
Česká školní inspekce zjistila, že 35 procent škol se účastní různých besed a diskusí. „Zvou si třeba zástupce médií do škol,“ popsal Zatloukal. Ve 27 procentech škol pak v mediální výchově vytváří například školní časopisy, bulletiny nebo webové stránky.
Z březnového průzkumu agentury Median vyplývá, že většina vyučujících se cítí ve výuce mediální výchovy nejistě a postrádá podporu.