Sobota 4. července 2020, svátek má Prokop
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. července 2020 Prokop

Děti s mentálním postižením není z čeho učit, stěžují si kantoři

  19:37aktualizováno  19:37
Řada učitelů připravuje podklady k výuce doma, mají na to i vyhrazený čas. Pedagogové ve speciálních školách ale často sami vytvářejí celé učebnice, aby mohli děti s mentální postižením vůbec něco naučit. Kvalitní pomůcky chybí. Ty, které k dispozici jsou, neodpovídají možnostem výuky, staré se inovují minimálně a vývoj nových trvá roky.

Třeťačka Mína ukazuje obsah své tašky (2.10.2017). | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

„Učebních pomůcek pro naše děti je na trhu velké množství, i když je někdy problém vysoká pořizovací cena. Proto si část ‚nenáročných‘ pomůcek vyrábíme sami a díky tomu je můžeme dětem vyrobit na míru. Vystřihujeme a připravujeme obrázky, opravujeme rozbitá počítadla, vymýšlíme společné aktivity nebo přepisujeme věci přímo v učebnicích, které se pro naše děti nehodí. A bohužel právě výběr učebnic a pracovních sešitů je pro žáky u nás ve třídě a vlastně i pro celou školu nedostačující,“ vysvětluje paní Lenka, která je asistentkou pedagoga na jedné speciální škole v Praze.

Ve speciálních školách, kde jsou děti s lehčími a těžšími formami mentálního postižení, jsou pomůcky základním stavebním kamenem, o který se mohou během výuky opřít a prakticky podle pedagogů nelze hodinu bez názorných ukázek mít. K tomu by měly učitelům pomáhat také správné učebnice, které by mohly děti ve třídách používat.

Fotogalerie

„Není jednoduché napsat opravdu dobrou knihu pro speciální školství, ale nemůžeme dětem vykládat o fungování Evropské unie, i když je to v učebnicích napsané,“ říká svoje zkušenosti ze třídy skoro třicetiletá Lenka.   

„Přitom je to tak strašně důležité, aby děti měly kvalitní základ a mohly se mít od čeho odrazit. Každé z nich má svůj strop, jako každý. Ale spousta z nich ho může díky kvalitnímu vzdělání dosáhnout, a to i díky pěkně zpracovaným materiálům a pracovním sešitům, jako jsou třeba pro mateřskou školku,“ dodává.

Problém je ale s financováním. Učebnice pro speciální školy jsou velmi nákladné a pro vydavatele jen málo atraktivní. U titulů pro jeden předmět a jeden stupeň se jedná o investici v řádu jednotek až desítek milionů korun s návratností minimálně deset let. 

Pro vydavatele nejsou učebnice pro speciální školy atraktivní

Délka návratnosti je způsobena tím, že školy, které nemají peníze, půjčují jednu učebnici postupně deseti i více žákům, až do jejího naprostého zničení. Učebnice jsou pak nejen zdevastované, ale také didakticky a věcně zastaralé.

„Pro běžné základní školy a běžné žáky, kterých je hodně, se ještě nakladatelům jakžtakž vyplatí nějaké nové učebnice vyvíjet. U speciálních škol a jejich žáků je situace ještě horší, protože je jich řádově méně a při částkách, které na nákup mají k dispozici, se vyvíjet pro ně učebnice nevyplatí naprosto nikomu,“ vysvětluje situaci na trhu pedagog a asistent jednatele učebnicového nakladatelství FRAUS Vít Pátek s patnáctiletou praxí okolo knih. 

„Tvorba nové učebnice, jde-li všechno dobře, trvá nejméně dva roky. Bohatěji ilustrované nejméně o rok déle. Připočíst se musí i doba schvalovacího procesu, zapracování připomínek lektorů a podobně. To se může vydání učebnice oddálit o řadu měsíců,“ říká Hynek Gregor, ředitel a jednatel Nakladatelství PARTA, které se dlouhodobě zaměřuje na vydávání učebnic pro žáky s různou mírou mentálního postižení.

Chce to systematické řešení, ne jednorázové dotace

Žáci se často musí učit ze „salátu“. Školám chybí peníze na nové učebnice

V současné době jsou základní školy praktické a speciální, v minulosti byly školy zvláštní a pomocné nebo speciální. Že je učebnic pro bývalé zvláštní základní školy a speciální školy málo, potvrzuje také Jana Karvaiová, učitelka a školní speciální pedagog v České Skalici. 

„Došlo k inovacím typu, že z titulní strany zmizel nápis základní škola praktická. Nebo se učebnice rozdělily podle obsahu. Například jedna kniha se věnuje botanice, další zoologii a totéž se děje v zeměpise a dalších předmětech. Obsah i ilustrace zůstaly stejné. Tudíž jde vlastně jen o jakousi grafickou úpravu, ale nic nového nevyšlo,“ říká Jana Karvaiová. 

Učebnice jsou součástí takzvaných Ostatních neinvestičních výdajů. Odtud bere škola prostředky, pokud nakupuje pomůcky a z peněz státního rozpočtu. Do toho spadají i učebnice a pokud je mají mít žáci od školy bezplatně, musí mít knihy schvalovací doložku od ministerstva školství. Než razítko učebnice dostanou, zkontroluje je ministerský úředník a minimálně dva recenzenti. 

Do balíčku ostatních neinvestičních výdajů se počítá všechno od potřeb na úklid, přes pronájem bazénu na vyučování plavání až po nemocenskou pro učitele a bezplatné poskytování učebnic pro děti. Vzhledem k objemu potřeb, které je z balíčku nutné pokrýt, zbývá pro jednoho žáka v klasické škole na celý rok zhruba tolik peněz, kolik stojí v obchodu jedna kniha. 

Vybírání učebnic je na ředitelích, ministerstvo dává jen seznam

Schvalovací doložky jsou na ministerstvu školství, „které může schvalovací doložku udělit pouze učebnicím a učebním textům určeným k využití při vzdělávání dětí zařazených do přípravných tříd základní školy, tříd přípravných stupňů základních škol speciálních a při vzdělávání žáků ve školách poskytujících základní a střední vzdělávání. Smysl schvalovací doložky je především informační,“ vysvětluje tiskový odbor. 

Potíže českých učebnic

  • Vysoké náklady s dlouhodobou návratností pro nakladatele
  • Český jazyk - trh je velmi malý a o to náročnější na financování 
  • Vývoj kvalitních učebnic je odborná činnost, která zahrnuje desítky lidí od učitelů, praktiků a akademiků až po grafiky, fotografy, programátory a další. V týmu je také rozsáhlá dělba práce
  • Nedostatek peněz v českém školství, které je dlouhodobě podfinancované

Samotné ministerstvo se na vydávání učebnic nepodílí, protože se podle resortu jedná výlučně o podnikatelskou činnost jednotlivých nakladatelství. Množství vydávaných učebnic nakladatelstvími je tak tržní otázkou poptávky a nabídky. Což je podle nakladatele Hynka Gregora otázka pro silné diskuze.

„O tom si dovolím polemizovat. I když je pravda, že ministerstvo se takto k učebnicím chová a vychází z mylného názoru, že vše zachrání ono udělování schvalovací doložky, často značně problematické. Jde spíše o neschopnost pozitivně ovlivňovat tvorbu učebnic, formulovat zadání vycházející z určité vize rozvoje školství. Do jisté míry jde o projev lhostejnosti k tomu, zda vůbec a jaké existují učebnice k daným předmětům a k problémům škol si potřebné učebnice opatřovat,“ diví se Gregor nad tím, že ministerstvo školství vydá doložky a více jej stav okolo učebnic a nabídce na trhu nezajímá. 

V rámci školské inkluze a integrace několik nakladatelství připravuje soubory pracovních listů pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními k řadám učebnic matematiky a českého jazyka. 


  • Nejčtenější

Češi při mluvení myslí jako počítač se sedmi procesory, říká Američan

Gavin Roy je jednatřicetiletý vystudovaný meteorolog. Den po získání doktorátu však s vědou skončil a začal se naplno...

Dva tisíce piv i suši. Jeli jsme prvním žlutým vlakem do Chorvatska

Do chorvatské Rijeky dorazil krátce před desátou dopoledne první přímý spoj RegioJetu. Vlak s kapacitou pro pět stovek...

Na životech bělochů nezáleží, napsala pedagožka. Univerzita ji povýšila

Profesorka indického původu z britské univerzity v Cambridgi Priyamvada Gopalová čelí výhrůžkám kvůli aktivitě na...

Otčím, který dostal 22 let za utýrání nevlastního syna, zemřel ve věznici

Vrah lounského batolete, kterého pražský vrchní soud minulý týden poslal na 22 let do vězení, si svůj trest už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Česku přibylo 260 nakažených za den, podle Vojtěcha nejde o druhou vlnu

V sobotu v Česku přibylo 260 lidí s potvrzenou nákazou koronavirem. Je to největší denní nárůst od 8. dubna. Podle...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Červenec má být teplý, v průměru s 25 stupni. Zaprší až v druhé půli měsíce

Ve zbytku července by teploty v Česku měly stoupat většinou k 25 stupňům, krátkodobě se mohou dostat přes třicítku....

Krmit psy a kočky jen veganskou stravou může být týrání, varuje ministerstvo

Krmení psů a koček pouze veganskou, tedy rostlinnou, stravou může být považováno za týrání, uvedla odborná komise...

„Měl by viset“. Policie kvůli výrokům obvinila Novotného z výtržnictví

Policie obvinila starostu pražských Řeporyjí Pavla Novotného z výtržnictví a podněcování k trestnému činu vůči...

Druhý mozek máme ve střevech. Jak strava ovlivňuje duševní zdraví

Premium Je jich možná až sto miliard a tisíc druhů: bakterie, viry a kvasinky v našem těle, souhrnně mikrobiota. Čeští vědci...

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.

Najdete na iDNES.cz