Středa 4. října 2023, svátek má František
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 4. října 2023 František

Chodci řidičům nevěří, ukázal průzkum u přechodů. Přibrzdit nestačí

  11:58
Čeští chodci jsou vůči řidičům nedůvěřiví. Ukázal to výzkum olomoucké katedry psychologie. Z něj vyplynulo, že polovina chodců odmítá vkročit na zebru, pokud auto jen zpomalí, ale nezastaví. Z výzkumu také vyplynulo, že polovina řidičů nedá u přechodu přednost chodci, ač jim to nařizují předpisy.
Přechod pro chodce. Ilustrační foto

Přechod pro chodce. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Zhruba polovina chodců nechce začít přecházet, pokud auto nestojí," řekl iDNES.cz Matúš Šucha z Univerzity Palackého v Olomouci (UP).

Šucha se specializuje na oblast dopravní psychologie, bezpečnosti v dopravě a chodce, kteří jsou v dopravě nejzranitelnější. Spolu se studenty katedry psychologie Filozofické fakulty UP rok sbíral data o chování chodců a řidičů u přechodů bez semaforů.

Výzkum zmapoval reakce řidičů a chodců v 1 600 případech. Data sbírali studenti na čtyřech přechodech v centru Olomouce.

Místa sbírání dat

Studenti sbírali data u čtyř přechodů v centru Olomouce. Záměrně si vybrali ty, kde provoz neřídí semafory.

  • přechod v Hynaisově ulici
  • přechod na třídě Svobody u Přírodovědecké fakulty
  • přechod na třídě Svobody u Šantovky
  • přechod na třídě 17. listopadu u menzy

Podle Šuchy existuje 15 různých vzorců chování, které chodci a řidiči opakovaně uplatňují ve většině situací v souvislosti s přecházením. "Fungují v 95 procentech případů. Pak je ale těch pět, kdy chování účastníků provozu neumíme předpovídat," upozornil psycholog.

Autoři výzkumu upozorňují, že strategie nesouvisejí s osobností člověka, ale se situací, ve které se ocitne. Pokud se chodec ocitá v roli řidiče, přebírá vzorce chování řidičů, byť mohou být někdy riskantní. A celá věc platí i opačně.

Polovina řidičů chodcům nezastavuje

Nejběžnější strategií řidičů, jak dát chodci najevo, aby nepřecházel, je nezpomalovat, případně přidat plyn a vyhnout se jakékoliv neverbální komunikaci s chodcem.

"Víme, že řidič chodci nedal přednost ve zhruba polovině případů, ačkoliv by to udělat měl," komentoval výsledky zjišťování v terénu vysokoškolský pedagog s tím, že takto vysoký podíl jej překvapil.

Autoři výzkumu také potvrdili jeden detail, který může být důležitý pro rozhodování, zda vkročit na přechod, či nikoliv. Řidič, který chodci nechce dát přednost, jede ve svém pruhu více vlevo. "Chodce nechce přejet, takže si na silnici nechává více místa, aby stihl zabrzdit, pokud by chodec přece jen začal přecházet," vysvětlil psycholog.

Myška před přechodem a sražení chodců, taková situace je podle Nejvyššího soudu na českých silnicích častá.

"Dávání přednosti chodci u nás platí dostatečně dlouho na to, aby o něm všichni věděli," podotýká Václav Špička z Autoklubu ČR. "Můj názor ale je, že chodci nemají v řidiče dostatek důvěry," vysvětluje si situaci, kdy auto zpomaluje, ale chodci nepřecházejí.

Podle něj čeští řidiči vnímají pravidlo přednosti chodců mnohem volněji než třeba ti ve Švýcarsku. "Tam když se dvě chodkyně zapovídají před přechodem, tak to znamená, že řidiči zastaví a čekají, dokud nepřejdou," popsal vlastní zkušenost Špička. Někdy se ale takové čekání může protahovat.

Chodci se snaží zastavit auto očima

U chodců je nejběžnější strategií před přecházením přechodu vyhledávání očního kontaktu s řidičem. "Takové chování jsme zaznamenali v 90 procentech případů," upozornil Šucha.

Výzkum také ukázal, že zhruba jeden chodec z padesáti si přecházení u řidičů vynutí. V takovém případě s řidičem nenaváže oční ani jiný kontakt a bez toho, aniž by před přechodem zastavil, vkročí na "zebru". Podle psychologa taková situace nastane ve chvíli, kdy chodec auto přehlédne, nebo zariskuje, protože si myslí, že řidič stihne zastavit.

Chodci inklinují k riskování tím více, čím déle u přechodu postávají.

Jak bezpečně přecházet? Dívat se do očí a počkat

Nejbezpečnější strategií je dát jasně najevo, že chodec má úmysl přejít. "To znamená stát přímo na obrubníku, nikoliv někde na chodníku, snažit se navázat oční kontakt s řidičem a přejít v momentě, kdy auto stojí," radí Šucha.

Nehody na přechodech

Za nehodu na přechodu přísnější trest, navrhuje Nejvyšší soud

Na vině je vždy řidič, tvrdí psycholog

Tragická nehoda v Plzni, řidič smetl mladou dívku

Podle něj pak ti nejvíce poučení chodci kromě toho, že sledují auto, které jim právě zastavuje, mají snahu sledovat i vozidla za ním. To se ale děje v minimu případů. Někdy i proto, že na další provoz není vidět.

U řidiče jsou rady podobné. Měl by navázat oční kontakt s chodcem a pak zastavit, nikoliv pouze zpomalit. Zpomalení je podle Šuchy nebezpečné v tom, že dává chodci jen daný čas, který určuje odhadem řidič. Jenže na přechodu se může odehrát nenadálá situace - chodci se například vyzuje bota, zazvoní mu telefon a podobně - on náhle zastaví a už přejít nestihne, protože jej řidič srazí.

Špička má na celou věc jiný náhled. "Řidič nemusí před přechodem zastavit. Jeho povinností je umožnit chodcům, aby bezpečně přešli. To znamená, že pokud přibrzdí a blíží se takovou rychlostí, která umožní přecházení, je to v pořádku," upozornil.

Podle Špičky je u přechodu bez světelné signalizace pro obě strany zásadní oční kontakt. Mezi další zásady patří, že chodec nesmí vkročit na zebru bezprostředně před projíždějící vozidla, měl by dát zřetelně najevo, že chce přejít (například postavit se na kraj přechodu, naznačit pohyb do zebry), řidič se má naopak zachovat tak, aby umožnil bezpečné přecházení.

Vyhodnocení dat potrvá půl roku

Výzkum interaktivit mezi účastníky provozu, na kterém se podíleli studenti a vyučující katedry psychologie, začal loni a trval zhruba rok. Kromě terénu jeho autoři zkoumali také záznamy z kamer městské policie. 

Vzorce chování řidičů a chodců byly popsány už dříve. Výzkum je podle Šuchy unikátní v tom, že je prolíná. Autoři výzkumu sledovali v jeden okamžik chodce i řidiče a to, zda a jak na sebe vzájemně reagují. Proto do terénu vyrazili najednou vždy tři studenti.

Jeden v daný moment zaznamenával reakci řidiče, druhý reakci chodce, třetí pak vedl krátký rozhovor s chodcem. Ten jim měl napovědět víc o tom, proč zvolil určitý vzorec chování.

Psychology celá situace zajímala, protože na ní zkoumali dělbu moci, s níž pracují teorie sociální psychologie.

Organizátoři výzkumu nyní třídí sesbíraná data, což jim potrvá ještě zhruba půl roku. Poté chtějí informace publikovat v odborném tisku a dát je k dispozici policii nebo strážníkům.

Je mi líto společnosti, která je omezená a nerespektující, říká Eliška Křenková

  • Nejčtenější

Fico se vrací. Jeho Směr s náskokem ovládl slovenské volby

Po sečtení 99 procent okrsků jasně vede ve slovenských předčasných parlamentních volbách Směr-SD expremiéra Roberta...

Narkozombíci přicházejí. Metla Američanů se valí do Evropy

Premium Evropa se musí připravit na masivní přísun fentanylu. V rozhovoru pro list Politico na to upozornila eurokomisařka Ylva...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ženu v Rakousku při běhání napadl staford, zraněním na místě podlehla

Ženu v pondělí při běhání v hornorakouské obci Naarn napadl pes plemene americký stafordširský teriér a pokousal ji tak...

Kšeft za 100 miliard. Gangy vykrádají v Americe obchody, bránit jim se trestá

Premium Bylo jich asi sto, přijeli desítkami aut jako loupeživá karavana a během pár minut vybílili luxusní obchody v centru...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z oběšené partyzánky udělal Stalin mučednici. Ale možná ji udali Rusové

Seriál Přestože zemřela před více než osmdesáti lety, její jméno zná v Rusku dodnes každý. Řeč je o sovětské partyzánce Zoje...

Čórky, fet a štěnice. Strávili jsme noc v ghettu Mojžíř, první české no-go zóně

Premium Chodníky jsou rozebrané, dlažební betonové kostky vytrhané, tráva udupaná na prach. Okolo kontejnerů na odpad jsou kupy...

Kšeft za 100 miliard. Gangy vykrádají v Americe obchody, bránit jim se trestá

Premium Bylo jich asi sto, přijeli desítkami aut jako loupeživá karavana a během pár minut vybílili luxusní obchody v centru...

Fakt sorry, on je dokonalý. Český skaut o vstupu talentu, který přemění NHL

Premium Už jeho kousky v přípravě naznačují, že do vesmíru NHL vlétne kometa, která může jednou celou soutěž sežehnout. Jmenuje...

„Držela jsem si sukni.“ Předsedu Nejvyššího soudu kritizují za vtipy o znásilnění

„Můžete nám popsat, jak vás mohl soused znásilnit na žebříku? To jste se nebránila?“ „Nemohla jsem, jednou rukou jsem...

Policisté na hranicích zachytili auto plné běženců, dva odhalili i ve vlaku

Krátce po zavedení kontrol na hranicích ze Slovenskem zachytili policisté na bývalém hraničním přechodu Šance poblíž...

STALO SE DNES: Nejbohatším Čechem je Kellnerová, Ukrajinci zasáhli systém Triumf

Nejbohatším Čechem je Renata Kellnerová. Ruské síly s vysokou pravděpodobností minulý týden sestřelily na Ukrajině...

Levice v Česku stárne a vymírá, mladí volí střed a pravici, zjistil průzkum

Podíl zastoupení pravice v Česku v posledních deseti letech roste. Spíše pravicově smýšlí více než 40 procent obyvatel....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

V 25 letech zemřela pěvkyně Patricia Burda Janečková, podlehla zákeřné nemoci

Ve věku pětadvacet let zemřela v neděli operní a koncertní pěvkyně, muzikálová zpěvačka a herečka Patricia Burda...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Sophii Lorenovou si manžel vyhlédl v šestnácti. Herečka dodnes lituje jediné věci

Historie vztahu herečky Sophie Lorenové (89) a italského filmového producenta Carla Pontiho (†94) byla dramatická....

Jak EU obelhala Německo. Palivo pro zakázané spalováky bude jen teorií

Bylo to jedno z jarních témat evropského autoprůmyslu. Německo tedy podepsalo bianco šek o výjimce pro syntetická...