Strany mlží, kolik utratí za kampaň

  0:01
Milionové částky, které politické strany přiznávají jako náklady na kampaň, nejsou zdaleka všechno, co před volbami za svou propagaci utratí. Zkušenosti z minulých kampaní a názory odborníků ukazují, že ve skutečnosti stojí vábení voličů o několik desítek milionů víc. A to ze dvou důvodů: buď si samy strany neumí náklady předem odhadnout a během kampaně musí "přisypávat", nebo využívají černých peněz mimo stranické účetnictví.

Podle oficiálních propočtů ODS, ČSSD, Koalice, ČSNS a komunistů - tedy stran s nejviditelnější kampaní - je volby přijdou na 247 milionů korun. Ve skutečnosti to bude víc.

"Strany při minulých volbách přiznaly tak o třetinu nižší náklady," uvedl Mikoláš Černý, který se podílel na kampaních dvou velkých stran.  Podobně mluví i další odborníci, ti však chtějí zůstat v anonymitě. Za pravdu jim dávají konkrétní příklady z předchozích voleb, kdy strany nepřiznávaly některé sponzory a oficiálně je tak kampaň vyšla laciněji.

Například v kampani v roce 1996 podváděla jak ODS, tak ČSSD. Obě zamlčovaly, že dostávaly finanční injekce od utajených mecenášů. Na tyto skandály se přišlo až po letech. Během kampaně je prakticky nemožné něco takového prokázat.

"Nikdo třeba nespočítá, kolik billboardů konkrétní strany právě v tuto chvíli visí. Dovodit se to dá podle údajů z agentur, které stranám pronajímají plochy, ale to číslo nemusí být přesné. Pokud si vyvěšení billboardů s politickou tematikou objednala soukromá firma, těžko se na to přijde," vysvětluje další z expertů.

Jako důkaz může sloužit šedesátka billboardů se sloganem: Volte ODS nebo ČSSD. My už se nějak domluvíme. Dodnes nikdo neví, kdo ho vlastně objednal. Strany navíc odmítají nyní náklady na svou propagaci detailně rozebírat.

Není proto možné přesně porovnat, kolik peněz do které části kampaně strany doposud investovaly. Volební manažer Koalice Patrik Nacher, stejně jako místopředseda ČSSD Karel Kobes slibují, že podrobný rozpočet kampaně bude k dispozici po volbách.

Nejdražší kampaň má sociální demokracie

Když čtenář v posledních týdnech otevře kterékoli noviny, má téměř stoprocentní jistotu, že na něj z jejich inzertních stránek "vyskočí" Vladimír Špidla, Stanislav Gross nebo Petra Buzková. Stejné figury shlížejí i ze zhruba dvou tisícovek billboardů sociální demokracie.

Letošní propagace ČSSD je zkrátka bezkonkurenčně nejdražší. "Vyčlenili jsme na ni 75 milionů. Nemohu ale garantovat, že se to číslo ještě nezvedne," přiznává místopředseda Karel Kobes. Strana objíždí regiony se čtrnácti megaparty, na nichž pod taktovkou agentury GOJA vystoupí kromě lídrů ČSSD i hvězdy showbyznysu jako Leona Machálková, Štefan Margita či Hana Zagorová.

Představitelé ČSSD (stejně jako ostatní strany) jednotlivé položky rozpočtu tají. Alespoň přibližný obrázek si však lze udělat z výroků oslovených zástupců agentur, které se na kampaních buď podílejí, nebo je sledují - jako třeba A-Connect, jež se zabývá dlouhodobým monitorováním inzerce.

Například takové megaparty ČSSD stojí podle odborníků celkem zhruba dvacet milionů. Dalších 14 milionů "spolkly" jen za první čtyři měsíce předvolební inzeráty v novinách a časopisech, nejméně dvacet milionů budou stát nynější dvě tisícovky billboardů.

K tomu je třeba ještě připočítat miliony za služby mediální a vlivové agentuře Crane Consulting a multimediální večery pod názvem ČSSD pod gilotinou Báry Štěpánové. Podtrženo sečteno: tímto tempem ČSSD během předvolebního finiše svůj finanční limit 75 milionů hravě překročí.

"Kampaň ČSSD skutečně vypadá jako nejdražší, jejich billboardů je asi nejvíc. Ale vizuálně si myslím, že nápadnější je ODS. Koalice je každopádně až třetí vzadu," uvedl šéf asociace reklamních agentur Jiří Mikeš.

Koalice přitom do kampaně hodlá investovat o pouhé tři miliony méně než sociální demokracie. Vidět je ji však mnohem méně. Jen billboardů má oproti ČSSD polovičku. "Ale těsně před volbami toto číslo ještě stoupne," říká její volební manažer Patrik Nacher. Koalice místo megaparty vsadila na finančně méně náročná divadelní představení pro děti. Za inzeráty do konce dubna Koalice platila 3,5 milionu korun.

ODS původně počítala, že do hlasů voličů investuje padesát milionů. "Museli jsme to ale i vzhledem ke konkurenci o deset milionů zvednout," uvedl volební manažer strany Miroslav Beneš.

ODS si zatím objednala dvanáct stovek billboardů, jejichž cena za tři měsíce vyjde na patnáct milionů. Předvolební inzerce v médiích stranu od ledna do dubna stála podle agentury A-Connect rovněž patnáct milionů.

Nejmenší sumu přiznávají komunisté, kteří jako jediná větší strana nemají letos billboardy. "Místo toho jsme se zaměřili na inzeráty v tisku a distribuci necelých čtyř milionů letáků. Celkem počítáme s tím, že nás kampaň přijde na 15 milionů," uvedla mluvčí KSČM Věra Žežulková.

Co se týče nákladů, mezi velké strany se dokázala vměstnat Česká strana národně sociální vedená Janem Šulou, která na svou propagaci hodlá utratit 25 milionů. Někteří si půjčují, jiní mají "vlastní zdroje" 

Stejně jako v předchozích volbách si některé strany na pokrytí předvolební kampaně vzaly úvěr: týká se to Koalice a ČSSD. "Počítáme, že se nám to vrátí na státním příspěvku za získané hlasy ve volbách," uvedl za Koalici Nacher. (Za jeden hlas strana dostane sto korun.)

Naopak ODS se spolehla na sponzorské příspěvky, přebytky z minulých let a takzvané odsunuté platby. "Některé věci, které jsme měli zaplatit, zaplatíme až po volbách," dodal Beneš. A kde na kampaň vezmou komunisté? Jak tajemně říká Věra Žežulková "z vlastních zdrojů."

Autoři:

S panem Babišem si vykáme, na pivo nechodíme, říká Havlíček

  • Nejčtenější

Kvůli ruské agresi na Ukrajině se pohádali premiéři zemí V4 i po jednání

27. února 2024  6:01,  aktualizováno  15:09

Shodneme se, že ruská agrese je hrubé porušení mezinárodního práva i že Ukrajina si zasluhuje...

Rusům utekly složky o atomovkách. Odpálí je dřív, než si Západ myslel

28. února 2024  10:13,  aktualizováno  11:20

Ruské námořnictvo by nasadilo taktické jaderné zbraně daleko dříve, než se dosud myslelo a než...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední dílek puzzle zapadl. Aliance zavřela Rusům přístup do Baltu

27. února 2024

Premium Trvalo to „jenom“ rok a půl, ale už je to na spadnutí. Švédsko vysedělo odpor Maďarska i Turecka...

Navalného vyprovodila hudba z Terminátora. Přišly tisíce Rusů, zastrašování navzdory

1. března 2024  6:26,  aktualizováno  14:53

Rakev s tělem Alexeje Navalného po krátké komorní pietě opustila chrám a byla převezena na nedaleký...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

27. února 2024  8:35

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Ruská protivzdušná obrana nad Krymem zničila 38 ukrajinských dronů

3. března 2024  7:05

Sledujeme online Ruská protivzdušná obrana nad Krymem v noci na neděli zničila 38 ukrajinských bezpilotních letounů,...

Hudební podhoubí etiopské metropole. Jak heavy metal ovládl Addis Abebu

3. března 2024

Premium Od spolupracovníka MF DNES v Africe Addis Abeba je hlučné místo a rocková muzika je v nerovném hlukovém souboji s církevními hodnostáři...

Přes 145 milionů za rady. Ministři si najali i experta na polepy autobusů

3. března 2024

Premium Ministerstva včetně Úřadu vlády ve druhém pololetí loňského roku za externí poradce a právní služby...

Trump uspěl v Missouri i Michiganu. Haleyová je v primárkách dál bez výhry

2. března 2024  20:21

Bývalý americký prezident Donald Trump zvítězil na republikánském volebním shromáždění v Missouri a...

Bianca Censori šokovala Paříž odhaleným klínem, pokutě se však vyhnula

Architektka Bianca Censori (29), která je manželkou rapera Kanye Westa (46), opět šokovala veřejnost svými outfity. V...

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Nikdy jsem nebyla stydlivá, vzpomíná Heidi Janků na focení pro Luckyboy

Zpěvačka Heidi Janků (61) zavzpomínala na pobyt v Monaku, kam se přestěhovala kvůli práci svého manžela Iva Pavlíka. V...

Tělo se na ně neumí adaptovat. Studie odmítla vysoce zpracované potraviny

Není prostor na námitky. Pokud jste čekali na konečné postrčení, proč se opravdu vzdát vysoce zpracovaných potravin...

Princ William zrušil na poslední chvíli z osobních důvodů účast na akci

Britský princ William (41) odřekl svou účast na úterní vzpomínkové slavnosti na hradě Windsor. Na bohoslužbu za...