Úterý 29. listopadu 2022, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. listopadu 2022 Zina

Strany mlží, kolik utratí za kampaň

  0:01
Milionové částky, které politické strany přiznávají jako náklady na kampaň, nejsou zdaleka všechno, co před volbami za svou propagaci utratí. Zkušenosti z minulých kampaní a názory odborníků ukazují, že ve skutečnosti stojí vábení voličů o několik desítek milionů víc. A to ze dvou důvodů: buď si samy strany neumí náklady předem odhadnout a během kampaně musí "přisypávat", nebo využívají černých peněz mimo stranické účetnictví.

Podle oficiálních propočtů ODS, ČSSD, Koalice, ČSNS a komunistů - tedy stran s nejviditelnější kampaní - je volby přijdou na 247 milionů korun. Ve skutečnosti to bude víc.

"Strany při minulých volbách přiznaly tak o třetinu nižší náklady," uvedl Mikoláš Černý, který se podílel na kampaních dvou velkých stran.  Podobně mluví i další odborníci, ti však chtějí zůstat v anonymitě. Za pravdu jim dávají konkrétní příklady z předchozích voleb, kdy strany nepřiznávaly některé sponzory a oficiálně je tak kampaň vyšla laciněji.

Například v kampani v roce 1996 podváděla jak ODS, tak ČSSD. Obě zamlčovaly, že dostávaly finanční injekce od utajených mecenášů. Na tyto skandály se přišlo až po letech. Během kampaně je prakticky nemožné něco takového prokázat.

"Nikdo třeba nespočítá, kolik billboardů konkrétní strany právě v tuto chvíli visí. Dovodit se to dá podle údajů z agentur, které stranám pronajímají plochy, ale to číslo nemusí být přesné. Pokud si vyvěšení billboardů s politickou tematikou objednala soukromá firma, těžko se na to přijde," vysvětluje další z expertů.

Jako důkaz může sloužit šedesátka billboardů se sloganem: Volte ODS nebo ČSSD. My už se nějak domluvíme. Dodnes nikdo neví, kdo ho vlastně objednal. Strany navíc odmítají nyní náklady na svou propagaci detailně rozebírat.

Není proto možné přesně porovnat, kolik peněz do které části kampaně strany doposud investovaly. Volební manažer Koalice Patrik Nacher, stejně jako místopředseda ČSSD Karel Kobes slibují, že podrobný rozpočet kampaně bude k dispozici po volbách.

Nejdražší kampaň má sociální demokracie

Když čtenář v posledních týdnech otevře kterékoli noviny, má téměř stoprocentní jistotu, že na něj z jejich inzertních stránek "vyskočí" Vladimír Špidla, Stanislav Gross nebo Petra Buzková. Stejné figury shlížejí i ze zhruba dvou tisícovek billboardů sociální demokracie.

Letošní propagace ČSSD je zkrátka bezkonkurenčně nejdražší. "Vyčlenili jsme na ni 75 milionů. Nemohu ale garantovat, že se to číslo ještě nezvedne," přiznává místopředseda Karel Kobes. Strana objíždí regiony se čtrnácti megaparty, na nichž pod taktovkou agentury GOJA vystoupí kromě lídrů ČSSD i hvězdy showbyznysu jako Leona Machálková, Štefan Margita či Hana Zagorová.

Představitelé ČSSD (stejně jako ostatní strany) jednotlivé položky rozpočtu tají. Alespoň přibližný obrázek si však lze udělat z výroků oslovených zástupců agentur, které se na kampaních buď podílejí, nebo je sledují - jako třeba A-Connect, jež se zabývá dlouhodobým monitorováním inzerce.

Například takové megaparty ČSSD stojí podle odborníků celkem zhruba dvacet milionů. Dalších 14 milionů "spolkly" jen za první čtyři měsíce předvolební inzeráty v novinách a časopisech, nejméně dvacet milionů budou stát nynější dvě tisícovky billboardů.

K tomu je třeba ještě připočítat miliony za služby mediální a vlivové agentuře Crane Consulting a multimediální večery pod názvem ČSSD pod gilotinou Báry Štěpánové. Podtrženo sečteno: tímto tempem ČSSD během předvolebního finiše svůj finanční limit 75 milionů hravě překročí.

"Kampaň ČSSD skutečně vypadá jako nejdražší, jejich billboardů je asi nejvíc. Ale vizuálně si myslím, že nápadnější je ODS. Koalice je každopádně až třetí vzadu," uvedl šéf asociace reklamních agentur Jiří Mikeš.

Koalice přitom do kampaně hodlá investovat o pouhé tři miliony méně než sociální demokracie. Vidět je ji však mnohem méně. Jen billboardů má oproti ČSSD polovičku. "Ale těsně před volbami toto číslo ještě stoupne," říká její volební manažer Patrik Nacher. Koalice místo megaparty vsadila na finančně méně náročná divadelní představení pro děti. Za inzeráty do konce dubna Koalice platila 3,5 milionu korun.

ODS původně počítala, že do hlasů voličů investuje padesát milionů. "Museli jsme to ale i vzhledem ke konkurenci o deset milionů zvednout," uvedl volební manažer strany Miroslav Beneš.

ODS si zatím objednala dvanáct stovek billboardů, jejichž cena za tři měsíce vyjde na patnáct milionů. Předvolební inzerce v médiích stranu od ledna do dubna stála podle agentury A-Connect rovněž patnáct milionů.

Nejmenší sumu přiznávají komunisté, kteří jako jediná větší strana nemají letos billboardy. "Místo toho jsme se zaměřili na inzeráty v tisku a distribuci necelých čtyř milionů letáků. Celkem počítáme s tím, že nás kampaň přijde na 15 milionů," uvedla mluvčí KSČM Věra Žežulková.

Co se týče nákladů, mezi velké strany se dokázala vměstnat Česká strana národně sociální vedená Janem Šulou, která na svou propagaci hodlá utratit 25 milionů. Někteří si půjčují, jiní mají "vlastní zdroje" 

Stejně jako v předchozích volbách si některé strany na pokrytí předvolební kampaně vzaly úvěr: týká se to Koalice a ČSSD. "Počítáme, že se nám to vrátí na státním příspěvku za získané hlasy ve volbách," uvedl za Koalici Nacher. (Za jeden hlas strana dostane sto korun.)

Naopak ODS se spolehla na sponzorské příspěvky, přebytky z minulých let a takzvané odsunuté platby. "Některé věci, které jsme měli zaplatit, zaplatíme až po volbách," dodal Beneš. A kde na kampaň vezmou komunisté? Jak tajemně říká Věra Žežulková "z vlastních zdrojů."

Autoři:

Vláda dělá, co může, ale není to dost, míní prezidentský kandidát Fischer

  • Nejčtenější

Tři mrtví u cyklostezky. Kriminalisté: Možná dvojnásobná vražda a sebevražda

Pražští policisté se od sobotního odpoledne zabývají smrtí tří lidí u cyklostezky mezi Čakovicemi a Letňany. Případ si...

Matky padlých vojáků sehrály režimní prominentky. Nesedí ani obraz Putina

Ruský prezident Vladimir Putin se při příležitosti ruského Dne matek na konci listopadu setkal s ženami, které v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prigožin poslal do Bruselu kladivo. Kreml zaslouží hajzl, míní český europoslanec

Sledujeme online Ruský oligarcha a zakladatel takzvané Vagnerovy skupiny Jevgenij Prigožin poslal Evropskému parlamentu podivný dárek. V...

Vnitro pustilo do boje o Hrad jen devět z 21 kandidátů, odmítlo třeba Janečka

K prezidentské volbě připustilo ministerstvo vnitra devět z 21 kandidátů. O Hrad zabojují Andrej Babiš, Jaroslav Bašta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chyba, kterou už nezměním. Pavel se omluvil za prosovětský životopis

Premium Prezidentský kandidát Petr Pavel se pro MF DNES poprvé omluvil za vlastnoručně psaný životopis z roku 1987, ve kterém...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

Sázkovým favoritem na prezidenta je Pavel, Nerudová se dostala před Babiše

Největším sázkovým favoritem na post hlavy státu je Petr Pavel. Před Andreje Babiše, který je favoritem na výhru hned v...

Vrah si vyráběl alibi, zabíjel pro peníze. Brutální vraždu řešilo 1. oddělení

Premium Důmyslná vražda nevinného muže měla zakrýt zpronevěru peněz a smáznout dluhy. Oblíbený seriál České televize se...

Nákupy v Polsku: úspora i nadávky. Supermarkety obléhají Češi, kvůli nulové DPH

Premium Polské supermarkety obléhají Češi. Kvůli nulové DPH na jídlo je tu levně. To ukázal i kontrolní nákup základních...

Hrady a zámky v Česku přišly o čtvrtinu návštěvníků, chyběli Rusové a Asijci

Premium České hrady a zámky letos navštívilo necelých 3,7 milionu návštěvníků. O čtvrtinu méně než v posledním předcovidovém...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....