"Nechápu, že se stále uvažuje o tom, že by vlaky zajížděly na Masarykovo nádraží. Vždyť kdo bude tu trať využívat, když nebude mít možnost přestoupit na jiné vlaky, které jezdí přes hlavní nádraží?" ptá se radní Prahy 1 pro územní rozvoj Filip Dvořák.
Podle radnice první městské části musí být letiště napojeno na národní a mezinárodní železniční spoje. S těmi se však na Masarykově nádraží nepočítá.
Z Ruzyně na hlavní nádraží
"Proto navrhujeme, aby se trať u autobusového nádraží Florenc nestáčela jako dnes směrem k náměstí Republiky, ale pokračovala rovně do tunelu. Vlaky z letiště a regionální spoje ze směru od Kladna by pak tímto tunelem zajížděly k podzemním nástupištím pod hlavním nádražím," popisuje nápad Dvořák.
To se zamlouvá i magistrátu. "Spojení letiště s hlavním nádražím je určitě dobrá myšlenka a my ji podporujeme," vítá snahu Prahy 1 pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.
Dvořák také navrhuje, aby vlak stavěl na nové zastávce za Negrelliho viaduktem, než vjede do tunelu. "Aby měli cestující možnost přestoupit u autobusového nádraží na Florenci, které je hned u trati," vysvětluje radní.
Lepší přestup na rychlíky
Železnici z letiště na hlavní nádraží by přivítali i cestující. Z vlaku by totiž mohli přestupovat nejen na trasu metra B, ale i na A, C u Muzea i na plánovanou trasu D, která má přes hlavní nádraží v budoucnu vést.
A lidé, kteří chtějí pokračovat z Prahy do jiných českých měst, by bez problémů přestoupili na své vlakové spoje. "Když přiletím do Prahy a pojedu domů vlakem, tak nebudu muset tahat kufry z jednoho nádraží na druhé," přemýšlí Marta Macháčková z Berouna. Ministerstvo dopravy dosud uvažovalo o tom, že by obě stanice spojil pojízdný chodník.
Rozhodne se už za pár dnů
Dvoupatrové nádraží přitom není ve světě ničím výjimečným. Vlaky ve dvou patrech přivážely cestující například v Petrohradě, staví tak u nástupišť v Berlíně a dvě patra má mít dokonce i nové brněnské hlavní nádraží.
Správa železniční dopravní cesty návrh první městské části neodmítá. "Stále připravujeme variantu, která počítá s Masarykovým nádražím. Ale o definitivní variantě nebylo ještě rozhodnuto," řekla mluvčí správy železnic Anna Kodysová.
Konečné rozhodnutí má padnout během několika dnů, maximálně týdnů. "Na přelom dubna a května je naplánováno jednání mezi ministerstvem dopravy, magistrátem a Středočeským krajem za účasti Správy železniční dopravní cesty a tam se zvolí definitivní varianta," dodala Kodysová.
Radnice Prahy 1 počítá, že by výstavba zhruba půl kilometru dlouhého tunelu od Florence k hlavnímu nádraží stála kolem dvou miliard korun. Ty by správa železnic mohla získat prodejem drážních pozemků v lukrativní oblasti u Masarykova nádraží, které by osiřelo. Místo kolejí by pak vyrostly kancelářské budovy nebo bytové domy.
Přispět by podle radních Prahy 1 mělo i ruzyňské letiště. "Za to, že získá kvalitní kapacitní spojení nejen s městem, ale i celým Českem," vysvětlil radní první městské části Filip Dvořák.
Vlaky v tunelu pod městem
Ten jde s plánováním železniční dopravy v centru města ještě mnohem dál. Podle něj by v budoucnu mohly vlaky z letiště pokračovat z hlavního nádraží tunelem až na Smíchov.
"Vlaky by stavěly na nové stanici pod Karlovým náměstím a vyjely by z tunelu na smíchovské straně, kde by se před nádražím napojily na berounskou trať," popisuje Dvořák novou pražskou "podzemní dráhu" s tím, že radnice si již nechala vypracovat projekt na tuto stavbu. Zda někdy začnou dělníci opravdu razit tunely pod Novým Městem, je otázkou hlavně peněz.
"Podzemní tunel na Smíchov by byla nesmírně drahá záležitost," podotkl pražský radní Radovan Šteiner.