Kupka si od novely silničního zákona slibuje zlepšení bezpečnosti na silnici. Česko má 50 usmrcených na silnici na milion obyvatel ročně, ministr by chtěl číslo snížit pod 40. Novela, která začne platit od příštího roku, mění systém trestných bodů pro řidiče a zvýší některé pokuty.
Česká republika byla v roce 2022 podle Kupky na 21. místě v Evropě s 50 usmrcenými na silnici na milion obyvatel. „Měli bychom směřovat k těm, kteří jsou na tom výrazně lépe, například Německo, kde se hodnota pohybuje kolem 37 usmrcených na milion obyvatel. Tato úprava zákona by na tom měla mít významný podíl,“ řekl Kupka.
Nové otázky pro autoškoláky se zaměřují na ty, které nechrání auto |
Nyní se bude snažit ministerstvo seznámit veřejnost se změnami, které novela přinese. Chystá například konferenci pro autoškoly, komunikaci na sociálních sítích či nové webové stránky pro mladé řidiče.
Podle dřívějšího vyjádření Kupky se tresty zpřísňují s ohledem na jejich závažnost a s ohledem na míru rizika, která je s nimi spojena. Zpřísňují se tak podle něj tresty u nejzávažnějších a nejnebezpečnějších přestupků.
Řidiči budou za přestupky dostávat jen dva, čtyři nebo šest trestných bodů. U řízení pod vlivem alkoholu řidič dostane šest bodů namísto nynějších sedmi, zaplatí ale pokutu ve správním řízení až 25 000 korun namísto dnešních až 20 000 korun.
Pokud řidič odmítne zkoušku na alkohol, bude mu hrozit pokuta až 75 000 korun. Stejná pokuta mu bude hrozit, pokud bude řídit a nebude držitelem řidičského oprávnění nebo bude řídit, i když bude mít zákaz. Za nasbíraných 12 trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz, stejně jako dosud. V případě trestání na místě se pásmo nejvyšší pokuty zvyšuje na rozmezí 4 500 až 5 500 korun.
Bodový systém se podle Kupky ukázal nejen v Česku, ale i v dalších zemích jako účinný způsob zajištění většího respektu vůči pravidlům silničního provozu.
Novela zákona zavádí také opatření směřující k prevenci, uvedl Kupka. Jde podle něj hlavně o možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let. Tato novinka má přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče. Podle ministra se to osvědčilo například v Německu nebo na Slovensku.
Češi mají řídit už od sedmnácti, za volant usednou pod dohledem zkušenějšího |
Další novinkou je i řidičský průkaz na zkoušku. Čerství řidiči, kteří mají oprávnění méně než dva roky, působí v silničním provozu 11 procent nehod, ale v celkové populaci řidičů tvoří jen asi tři procenta, řekl Kupka. Pokud v prvních dvou letech držení řidičského průkazu provede řidič vážný přestupek, bude muset absolvovat dva preventivní kurzy, které si sám zaplatí.
„Právě proto na ně zaměřujeme tu možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora,“ dovysvětlil Kupka chystané změny týkající se nejrizikovější skupiny na silnicích, a to čerstvých řidičům.
„Abychom to uvedli do reálné praxe, tak doplním, že bude možné již od patnácti a půl roku věku se přihlásit so autoškoly, absolvovat jí, splnit všechny povinnosti, absolvovat zkoušku a od 17 pak bude možné, tak jak je to dnes od 18 řídit, ale v tomto případě pod dohledem mentora,“ dodal Kupka. On sám podle jeho slov jezdil první jízdy pod dohledem rodiče, který ho upozorňoval na správné dodržování silničního provozu.
Souhlasíte s tím, aby do autoškoly k řízení osobního auta mohli lidé v 15,5 letech?
Novinkou je i to, že řidiči u sebe nebudou muset mít řidičský průkaz a osvědčení vozidla již od příštího roku. Tato povinnost měla původně zaniknout k 1. červenci 2025.