Terberová se kvůli dluhu z konce devadesátých let k soudu poprvé dostala v roce 2004. Tehdy po ní telefonní společnost T-Mobile chtěla necelých 17 tisíc korun.
"Ale soud rozhodl, že mám zaplatit jen 340 korun, kolik činila dlužná částka, a že ony tisíce jsou promlčené, protože lhůta byla jen tříletá, a platit je nemusím. Tehdy jsem si to ověřovala na více místech, všude mi řekli totéž," líčí žena, která se z Prahy odstěhovala do Slavkova, kde žije se sedmiletým synem.
Po více než šesti letech přišlo překvapení. Letos v březnu Marcele Terberové obstavili účet a společnost Cashdirect po ní začala vymáhat 62 tisíc korun, jinak k ní měl přijít exekutor. Obrátila se na T-Mobile, ale dozvěděla se jen to, že společnost pohledávku prodala vymáhací agentuře a že žena má jednat jen s ní.
Pozor na změnu adresy
Jak je možné, že se soud znovu zabýval záležitostí, která měla být promlčená? Cashdirect začal vymáhat pohledávku na základě průběžného usnesení z roku 2001 a využil toho, že se promlčecí lhůta mezitím změnila na deset let. "Při nynějším jednání mi společnost Cashdirect nabídla, že pokud zaplatím do pondělí 11. dubna, dostanu slevu na úrocích a bude stačit, když zaplatím 49 místo 62 tisíc korun," dodává žena.
Ta se snažila záležitost projednat i s právníkem, který mínil, že rozhodnutí soudu by šlo napadnout. Jenže k tomu byly potřeba dokumenty od soudu, které měl u sebe exekutor sídlící v Praze 10. Pro ženu ze Slavkova příliš daleko na to, aby si k němu jen zajela, poštou dokumenty dorazily až tento týden.
Je nejisté, zda by právník vymyslel způsob, jak se placení tak velkého dluhu vyhnout. A pondělní lhůta umožňující alespoň snížení dluhu se blíží.
"S právníkem se mám sejít v pondělí, uvidím, ještě uvažuji, že půjdu do poradny pro podobné případy," říká žena, která se nicméně už smiřuje s tím, že dluh bude muset zaplatit. "Půjčila jsem si od rodičů," dodává. A lituje, že roky netušila, co se na ni řítí za pohromu.
Exekuce budou pokračovat
Tisková mluvčí společnosti T-Mobile Martina Kemrová přitom tvrdí, že pro vymahačskou agenturu se společnost rozhoduje až v krajním případě. "Agentury používáme až poté, co vyčerpáme všechny dostupné možnosti. To jsou například upozornění formou SMS, e-mailem, písemnou upomínkou, hlasovým automatem, telefonátem, popřípadě omezením služeb," uvedla.
K exekucím se podle ní přistupuje až v úplně nejzazším případě. Názor firmy Cashdirect, která peníze pro T-mobile vymáhá, se nepodařilo sehnat. Lidé však podle Kemrové často dělají chybu, že nenahlásí změnu adresy – v tom případě jim skutečně může dorazit až exekuční výměr, aniž se mohou bránit. To, že ze tří stovek se stalo sedmdesát tisíc, je podle mluvčí velmi výjimečné.