Advokát Mají využít tiskové konference
Podle stanoviska ředitele Ústavu práva a právní vědy Luďka Lisse je jakákoliv marketingová, propagační či jiná obdobná činnost organizačních složek státu včetně ministerstev jako ústředních orgánů státní správy nezákonná, natož pak v případě, jsou-li na ni vynakládány finanční prostředky ze státního rozpočtu.
„Platí totiž, že ministerstva jsou zřízena za účelem uplatňování státní moci, nikoliv za jakýmkoliv jiným. Podle Ústavy České republiky platí, že státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon,“ komentoval Lisse.
Prezentace státních orgánů na sociálních sítích nebo na internetu obecně podle něj nepatří mezi výkon státní správy či moci. Státní orgány nemají pro její výkon podle něj žádné ústavní, zákonné ani jiné zmocnění.
Propagaci exministryně Schillerové na sítích prověřuje po auditu i policie |
„Svoji činnost mohou občanům prezentovat na tiskových konferencích nebo webových stránkách či v rozhlasových nebo televizních pořadech, tedy standardním způsobem,“ uvedl dále Lisse.
Podle něj však nemají žádné zmocnění vynakládat peníze na komerční prezentaci související s výkonem jejich činnosti, která je poskytována za úplatu. „Ani na zaměstnance, kteří by byli takovou činností interními předpisy či pracovní nebo jinou smlouvou pověřeni, například mít marketingové oddělení na takovou činnost, nejde-li o vlastní web či tiskové konference,“ doplnil.
Vynakládají prostředky nezákonně
Pokud ministerstva podle advokáta utrácejí peníze ze státního rozpočtu za zvýšení dosahu jejich příspěvků na sociálních sítích, dělají tak nezákonně.
„Odpověď na otázku, zda by se při prezentaci své činnosti na sociálních sítích měly ministerstva a další státní instituce spoléhat na organický dosah místo placeného, je kladná, i zde však obecně platí, že na sociálních sítích by se ministerstva a další státní instituce neměly prezentovat vůbec, neboť pokud tak činí, činí tak prostřednictvím svých zaměstnanců, v horším případě prostřednictvím třetích osob jako například PR agentur, na které vynakládají finanční prostředky,“ podotkl advokát a dodal:
„Stěžejní je, že pokud tak činí, činí tak mimo svoji pravomoc danou účelem jejich zřízení.“