Obyvatelé Kvítkovic uvažují o sepsání petice, v krajním případě jsou ochotní i blokovat přechody pro chodce, aby tudy auta nemohla projíždět. Chtějí tím něco udělat se současnou situací, která se jim nelíbí.
Pod okny mají tak hustý provoz jako v době před výstavbou druhé poloviny dálničního obchvatu města. Ta byla dokončena loni na podzim, ale od začátku letošního roku za ni řidiči musejí platit. A hned je to poznat.
„Řidiči z blízkého okolí najíždějí ve větším množství každé ráno a odpoledne do Kvítkovic. Nechtějí zaplatit dálniční známku za tři kilometry dálničního obchvatu města. Takže se k nám zase vrátil hustý provoz,“ postěžoval si obyvatel Kvítkovic a předseda tamní komise místní části Radek Štěrba.
Podle něho po otevření obchvatu až od doby, než byl zpoplatněný, nejezdila přes Kvítkovice téměř žádná auta. Dnes jezdí z Napajedel do Malenovic po vedlejší cestě, která kopíruje hlavní tah do Zlína. A přímo přes střed Kvítkovic.
Když si tamní obyvatelé sami počítali projíždějící auta, za zhruba čtvrt hodiny jich bylo přes 80. Město má v Kvítkovicích měřič rychlosti, který navíc sčítá projíždějící auta. Na začátku roku napočítal kolem tří tisíc aut za den, což je zhruba stejně jako před výstavbou obchvatu.
Lidé jsou naštvaní a zoufalí
„To číslo považuji za téměř skandální,“ zlobí se Štěrba. A s ním i další obyvatelé Kvítkovic, kteří si od výstavby obchvatu, který jim vede nedaleko domů, slibovali, že odvede dopravu jinam. Nestalo se. „Lidé jsou naštvaní a zoufalí,“ poznamenal Štěrba.
Situace je o to paradoxnější, že první část dálničního obchvatu zdarma je. Za úsek se neplatí na základě výjimky zejména proto, aby ho mohli využívat řidiči, kteří jedou ve směru od Hulína do Zlína, a vyhnuli se kvítkovické křižovatce v centru Otrokovic. Za navazující část se od letošního roku platí. Vedení města ale bude chtít, aby byl tento úsek ze seznamu placených dálnic příští rok vyškrtnutý.
„Musíme to potvrdit tvrdými daty, která bychom měli mít v průběhu jara. Přes zimu řada řidičů nejezdí. Až budeme mít výsledky, tak je zveřejníme,“ nastínila starostka Hana Večerková.
Podle ní bude třeba spočítat, kolik aut projíždí Kvítkovicemi i kvítkovickou křižovatkou v centru Otrokovic, která bývala před dokončením obchvatu přeplněná. Teď je mnohem volnější a nebrzdí provoz jako dříve.
„Je proto otázkou, proč řidiči nejezdí po hlavní cestě a přes kvítkovickou křižovatku,“ zmínila Večerková.
Krajní řešení? Zablokování silnice
Ministerstvo dopravy nechce situaci komentovat s tím, že hodlá nejprve jednat se zástupci Otrokovic. „Předpokládáme, že se na nás vedení Otrokovic v této záležitosti obrátí, následně budeme moci věc řešit i komentovat. Zatím neznáme detaily,“ naznačil mluvčí ministerstva František Jemelka.
Vedení Otrokovic těší alespoň to, že tranzitní doprava byla odvedena mimo centrum města, v tom dálniční obchvat splnil svůj účel. Lidé z Napajedel, Spytihněvi, Babic, Oldřichovic, Pohořelic, ale i ze Zlína však využívají starou cestu, jež vede přes Kvítkovice.
Tamní obyvatelé proto uvažují o petici. Pokud by změnu nepřinesla, tak i o zablokování silnice. To je podle Štěrby krajní řešení. „Chceme dát čas institucím, aby se k situaci vyjádřily a začaly ji řešit,“ vzkázal.
Město chtělo už před koncem loňského roku, aby se neplatilo za celý obchvat. Argumentovalo ministerstvu mimo jiné tím, že první část obchvatu, jež byla dostavěná v roce 2006, má od roku 2018 výjimku. A podobně jako například dálniční obchvat Kroměříže či Brna je zdarma. Neuspělo však.
Ministerstvo dopravy ustoupit nechce
„Nejedná se o samostatný izolovaný úsek D55 ani o obchvat centrální části města Otrokovic,“ reagoval tehdy Jemelka.
„Ctíme tedy pravidlo, že nové úseky, které nejsou samostatně izolované od sítě, budeme zpoplatňovat, protože cílem zpoplatnění je vybrat peníze na další rozvoj dopravní infrastruktury, což od nás veřejnost vyžaduje,“ dodal.
„Jsme přesvědčení, že obchvat Otrokovic plní znaky městského dálničního obchvatu, na který je možné vyvést veškerý provoz z města. Tedy nejen kamiony, ale i osobní auta,“ tvrdí Štěrba. „Když máme obchvat, je přece zbytečné, aby auta hlučností a prašností zatěžovala naše ulice,“ doplnil.
Obyvatelé Kvítkovic jsou ze současného stavu nešťastní i proto, že z jedné strany je dlouhodobě svírá hlavní cesta do Otrokovic a do Zlína. Teď z druhé strany dálniční obchvat. Pod ním navíc nevede podchod, takže lidé se přes něho dostanou jen zacházkou, navíc po cestě, kde není chodník. Silničáři už dříve uvedli, že tamní obyvatelé přišli s požadavkem na podchod příliš pozdě.