Naše autobusy vyjedou včas, říká náměstek hejtmana Jaroslav Komínek

  9:24
Od ledna musí dopravci opět zvýšit platy řidičům, kteří za jejich růst bojovali i letos na začátku roku a hrozili, že v kraji nevyjedou desítky spojů. Kraj tak byl vtažen do bitvy mezi řidiči a zaměstnanci. Krize vedla k tomu, že se kraj už v březnu rozhodl vybudovat vlastní dopravní podnik. Firma zatím ale nemá sídlo, zaměstnance, řidiče ani autobusy...

Jaroslav Komínek, náměstek hejtmana pro dopravu se podílí na vzniku vlastní dopravní společnosti Ústeckého kraje. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Dopravní společnost nyní řeší, kde bude ‚sedět‘. V tuto chvíli má sídlo v budově krajského úřadu, kde má dvě kanceláře. Ovšem řešíme, co dál a kde si případně pronajme prostory. Nyní jednáme o kancelářích v externích prostorách. Následně, jak se bude společnost rozrůstat, předpokládám, že se přestěhuje do větších prostor – je otázkou, jestli vlastních, či do pronájmu. Budeme potřebovat kanceláře pro 10 až 16 zaměstnanců,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek.

Podle plánu bude Dopravní podnik Ústeckého kraje (DSÚK) nejprve přebírat 7 z 15 dopravních oblastí a po vypršení smluv v roce 2024 zbylé. Už vám některý dopravce oznámil, že skončí dřív?
Společnost BusLine s námi ukončila smlouvu k červenci 2019. Zároveň nás požádali, jestli bychom jednu z oblastí – Ústecko – nemohli ukončit dříve. Už jsme vypsali výběrové řízení na prvních 29 autobusů a nyní se připravujeme vyhlásit další tak, abychom se pokusili vyhovět dopravci, nicméně času je dost a vše probíhá podle harmonogramu. Momentálně v kraji jezdí 258 autobusů, a pokud víme, že musíme do roku 2019 vyřešit polovinu oblastí, počítáme, že příští rok budeme soutěžit dalších zhruba 100 autobusů. Musíme výběrová řízení začít dělat co nejdříve, už v prosinci do rady kraje půjde další výběrové řízení.

Nemohou i další dopravci skončit i dřív než v červenci 2019?
Podle smluv nás musí požádat o ukončení k poslednímu dni v roce nebo k 1. červenci a smlouva končí dva roky po nahlášení. Tedy další smlouvy by mohly vypršet nejdříve na sklonku roku 2019, pokud nás o to dopravce požádá do konce roku 2017. Víme, že společnost Arriva, ČSAD Slaný a Autobusy Karlovy Vary chtějí jezdit dál do vypršení smlouvy v roce 2024, dopravce BusLine chce od července 2019 skončit ve všech oblastech a ČSAD Slaný na Bílinsku. Do té doby musíme být na jejich převzetí připraveni.

První tendr na 29 autobusů je vypsán, ale jak se může vše posunout, pokud se některý z uchazečů o dodávku autobusů odvolá?
Myslíme, že i se všemi odvoláními máme dost času, červenec 2019 je rok a tři čtvrtě. Pokud by proběhlo vše bez problémů, jsme schopni do 3 měsíců výběrové řízení vysoutěžit a pak je tu 6 až 9 měsíců na výrobu autobusu.

Jste si jisti, že výroba jednoho autobusu bude trvat jen 9 měsíců?
Vyrobit městský autobus opravdu trvá déle, ale my budeme pořizovat o něco konstrukčně jednodušší meziměstský. A podle předběžných informací je 9 měsíců k výrobě reálných. Jediné, co nás omezuje, je opravdu doba výroby autobusu.

Jaké autobusy preferujete?
Nejde o značku, ale kvalitu. Nejen pro cestující, ale také řidiče. Chceme autobusy s automatickou převodovkou a plnohodnotně klimatizované včetně kabiny řidiče, kde musí být také chladnička či schránka na jeho věci. Pro cestující jsou důležité nízkopodlažní autobusy s kvalitním odbavovacím systémem na čipovou kartu i hotovostní placení. Už nyní zvažujeme pořízení autobusů na stlačený vodík nebo elektřinu a další alternativní paliva.

První autobusy kraj získá na operativní leasing. V čem je pro vás výhodný?
Firma, která je dodá, bude řešit jejich servis, nové pneumatiky, informační tabule, odbavovací servis. My budeme řešit jen naftu, platy řidičů, jejich parkování. Nejsem příliš příznivcem operativního leasingu, ale v tuto chvíli je to nejlepší řešení. Třeba časem můžeme autobusy i nakupovat za hotové finance. Každou oblast budeme soutěžit samostatně a uvidíme, jakou cestou v každé půjdeme.

Kolik budete pro první ústeckou oblast potřebovat řidičů a pak pro celý kaj?
Počítám, že v první fázi to bude kolem 80 řidičů, pro celý kraj pak 700.

Řidičům autobusů se letos zvyšovaly platy a v lednu opět porostou. Jste si jisti, že řidiče seženete?
Předpokládáme, že je nabereme od dopravců, protože ti skončí a nebudou pro řidiče mít uplatnění. Kraj také na dvou středních školách v Chomutově a Ústí nad Labem založil obor řidič, kde jsou první studenti. Pro nás je také podstatné, že nás oslovují bývalí řidiči z linkové dopravy a říkají, že pokud dopravu převezme kraj, rádi by se vrátili.

Kvůli (ne)zvyšování mezd hrozila počátkem roku dokonce stávka. Nebojíte se, že mohou příští rok kvůli stejnému problému nastat další protesty?
Jestli bude stávka, to nevím, musíte se zeptat dopravních firem. My jsme v dodatcích ke smlouvám ze začátku roku každému dopravci vyčlenili 5,7 milionu korun, čímž byla vyčerpána zákonem povolená částka až do konce smluv, tedy do roku 2024. Víc dát nemůžeme a dopravci musí vyhodnotit, na jaké období jim tato částka vystačí a jak dlouho budou pro nás jezdit. Zatím jsme dostali dotaz na další navýšení od jediného dopravce. Může se stát, že dopravce nás požádá díky dalšímu navýšení o ukončení dalších smluv.

Kolik nyní kraj platí za ujetý kilometr a kolik čekáte, že bude stát ve společnosti pod křídly kraje?
Neměly by být výrazně jiné. Ovšem ne na začátku, protože vedení firmy bude mít 15 lidí, ale dopravu bude rozjíždět v jedné oblasti s 29 autobusy. Ale ten samý management pak bude zabezpečovat linky s 300 autobusy v celém regionu. Dnes kilometr stojí 27 až 30 korun, a pokud krajský dopravce nemusí vytvářet zisk, měli bychom se po rozjetí DSÚK v podobných částkách pohybovat. Pokud bude kilometr u našeho dopravce dražší, tak pouze kvůli tomu, že kvalita dopravy se zlepší.

Dnes stojí kraj autobusová doprava ročně 580 milionů. Předpokládáte, že tato částka zůstane stejná?
Zatím neplánujeme v rozpočtu jinou částku.

Opravdu nepočítáte, že by krajská doprava mohla být levnější? Třeba díky vlastní, levnější čerpací stanici, protože nafta bude jedním z velkých nákladů?
Máte pravdu, nafta je velká položka. Budeme se snažit nasmlouvat lepší ceny u čerpacích stanic či v areálech firem, kde budeme parkovat. Ale doprava nebude nikdy vydělávat, je to veřejná služba a jízdné kryje zhruba třetinu nákladů, zbytek platí kraj.

Co nová firma přinese cestujícím?
Vyšší kvalitu cestování, jinak se nic nezmění. Přijede pro něj stejně zelený autobus, možná i se stejným řidičem s novým logem společnosti. Předpokládáme, že nebudeme měnit spoje, linky a už vůbec ne ceny jízdenek. Tarif zůstane nezměněn.

Nejčtenější

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

OBRAZEM: Dvounohé i dvoukolé krásky, anatomie pádů a kreativní diváci v Mostě

Tisíc a jeden vjem. Na co koukat dřív? Na krásné motorky? Na krásné hostesky? Na bouračky, medailové oslavy, kamion pro Dakar, kaskadéra, stíhačku? Mistrovství světa superbiků v Mostě bylo i popáté...

Prezident Pavel v Mostě fotil i odmával finiš: Ale superbike bych ani nerozjel

Se šachovnicovou vlajkou, trofejemi pro nejlepší, ale hlavně fotoaparátem v ruce si užil nedělní závod mistrovství světa superbiků v Mostě český prezident Petr Pavel. Sám motorkář, který si na...

Zemědělcům vadí ovocné stromy obalené plody, přistoupili k neobvyklému kroku

Loni úrodu zdecimovaly mrazy, letos jsou stromy v takové kondici, až je potřeba plody redukovat. Starostí zůstává sucho. Zemědělci na severu Čech zatím marně čekají na dostatek dešťových srážek. Na...

V krajině zdevastované lomem ČSA vykvete jezero, příroda i byznys. Proměna startuje

Premium

V Dole ČSA na Mostecku, kde před časem utichla těžební činnost, se rozbíhá rozsáhlý transformační proces, který potrvá roky. Vytěžená krajina na ploše přes 40 hektarů se postupně promění v místo...

Zmapoval přestavbu Chomutova. Pás sídlišť místo romantiky? Jinak to nešlo, říká

Po druhé světové válce prošel Chomutov výraznou architektonickou a urbanistickou proměnou. Staré domy po někdejších židovských a německých obyvatelích mizely a naopak bobtnala výstavba sídlišť pro...

24. května 2025  8:38

Neholit se a zachránit! Varnsdorf na jaře vstal z mrtvých, dopíše pohádku?

Pohřbívali je, oni vykopli víko rakve, ale ještě se potřebují vydrápat z hrobu. Fotbalisté Varnsdorfu na jaře zázračně obživli a před nedělním posledním kolem druhé ligy se jejich situace obrátila:...

23. května 2025  21:43

Zapálil koš, zůstává u nás. Frustrující riziko, říká ředitel vyhořelého domova

Premium

Je to už přes pět let, co ve Vejprtech vyhořel domov pro mentálně postižené. Tragédie si vyžádala devět životů. Způsobil ji nepříčetný klient. Vyšetřovatelé však za viníka označili i ředitele ústavu...

23. května 2025  16:20

Vystřílím ji, hrozil student průmyslovky. Policie ho sebrala přímo ve škole

Kriminalisté prošetřují incident, který se minulý týden stal na Střední průmyslové škole v Resslově ulici v Ústí nad Labem. Jeden z tamních studentů na sociální síti vyhrožoval, že školu vystřílí.

23. května 2025  14:08

Kvůli požáru domova zemřelo 9 lidí, ředitel je nevinný. Udělal vše, co mohl, uvedl soud

Okresní soud v Chomutově zprostil obžaloby ředitele městských sociálních služeb ve Vejprtech Viktora Koláčka v souvislosti s požárem, který v jednom z domů pro mentálně postižené vypukl v lednu 2020...

23. května 2025  8:30,  aktualizováno  9:42

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Zemědělcům vadí ovocné stromy obalené plody, přistoupili k neobvyklému kroku

Loni úrodu zdecimovaly mrazy, letos jsou stromy v takové kondici, až je potřeba plody redukovat. Starostí zůstává sucho. Zemědělci na severu Čech zatím marně čekají na dostatek dešťových srážek. Na...

22. května 2025  13:40

Chytáš jako bůh! Brankář Dukly se v rozstřelu postavil pravděpodobnosti

Pravděpodobnost postavil na hlavu. Zkušený brankář Karel Šmíd udržel házenkářům pražské Dukly naději na extraligový bronz mimořádným způsobem: po středeční remíze v Lovosicích zneškodnil domácím v...

22. května 2025  10:54

Startuje 60. ročník Beethovenova festivalu, klasická hudba rozezní 10 měst kraje

Jubilejní, 60. ročník největšího festivalu klasické hudby na severu Čech, tedy Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena, začne dnes v teplickém Domě kultury. Festivalové koncerty, na kterých se...

22. května 2025

S vědou pro titul mistra světa. Nikdo tady není pomalý, zjistil Kocourek v Mostě

Výchova mistra světa v Čechách, další krok. Motocyklová stáj SP race project a její jezdec Jonáš Kocourek ho udělali o víkendu v Mostě při světovém šampionátu superbiků. Český junák si vyzkoušel,...

21. května 2025  16:30

OBRAZEM: Klíčová je souhra posádky. Armádní vrtulníky trénovaly hašení ze vzduchu

Vojenské vodní cvičiště v Litoměřicích se stalo dějištěm intenzivního leteckého výcviku. Posádky vrtulníků W-3A Sokol a Mi-17 z 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely tady ve spolupráci s...

21. května 2025  15:55

V krajině zdevastované lomem ČSA vykvete jezero, příroda i byznys. Proměna startuje

Premium

V Dole ČSA na Mostecku, kde před časem utichla těžební činnost, se rozbíhá rozsáhlý transformační proces, který potrvá roky. Vytěžená krajina na ploše přes 40 hektarů se postupně promění v místo...

21. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.