Konec vyjednávání se soukromníky. Ústecký kraj založí dopravní podnik

  17:47aktualizováno  17:47
Ústečtí krajští zastupitelé v pondělí na mimořádném zasedání schválili zřízení krajského autobusového dopravce. Postupně nahradí současné provozovatele, počet spojů ani autobusů se nezmění.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Založením vlastního dopravního podniku samospráva reagovala na potíže v autobusové dopravě v souvislosti s vládním nařízením o zvýšení platů řidičů.

Některé kraje měly právní problém s tím, jak přidat dopravcům peníze, aniž by se tím vystavily stížnostem jiných firem a například postihu antimonopolního úřadu. V části republiky se 6. dubna odehrála stávka řidičů za vyšší mzdy. Byla vyhlášena jako celostátní, výrazněji však zasáhla jen Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně pak Pardubický a okrajově Zlínský.

Podle náměstka ústeckého hejtmana Jaroslava Komínka (KSČM) bude po zřízení krajského dopravce cena za provoz zhruba stejná, jako jsou současné náklady na dopravu. Autobusy krajského dopravce by se nejprve měly objevit na Ústecku, kde současný provozovatel skončí zřejmě nejpozději do dvou let. Proti zřízení krajské firmy byla opoziční ODS. Pro návrh radních zvedlo ruku 34 zastupitelů, 11 bylo proti a šest se zdrželo.

Náklady 600 milionů, možná méně

V Ústeckém kraji hrozily od začátku letošního roku odbory v autobusové dopravě stávkou kvůli zvýšení platů řidičů. Stávka ohlášená na 8. března byla krátce před termínem odvolána, plošně šoféři v kraji nestávkovali ani 6. dubna, tehdy nevyjel na trasu pouze jeden spoj (více o stávce v kraji čtěte zde).

Dopravu v regionu zajišťují čtyři dopravci. Kraj jim peníze na platy řidičů přidá v rámci uzavíraných dodatků k dlouhodobým smlouvám. Společnost BusLine už oznámila, že bude schopna spoje za současné situace provozovat v některých oblastech jen do poloviny roku 2019.

Náklady na roční provoz všech spojů linkové krajské dopravy, která denně přepraví zhruba 55.000 cestujících, budou podle odhadů zhruba 600 milionů ročně. „Podle studie by měl být dopravní podnik stejně drahý jako nyní vynakládáme za dopravní obslužnost. Osobně si myslím, že by to mělo být levnější,“ uvedl Komínek. Vlastní dopravní podniky doposud mají jen města.

Podnik by mohl převzít řidiče od soukromníků

Kraj bude muset pořídit 250 autobusů a zajistit zhruba 500 řidičů. Samospráva předpokládá, že by převzala řidiče od dopravců, kteří nyní zajišťují linkovou autobusovou dopravu. „Nabídli jsme také řidičům Správy a údržby silnic Ústeckého kraje, že si mohou rozšířit řidičské oprávnění. V případě potřeby bychom tyto šoféry mohli i pro autobusy využít,“ řekl už dříve hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).

Od zřízení krajské dopravní firmy si samospráva slibuje, že bude moci operativně řešit problémy. „Třeba budeme moci vyjít vstříc starostům nebo reagovat na vnější vlivy. U svého dopravce si budeme rozhodovat o všem včetně platů řidičů,“ řekl Komínek.

Před pondělním jedním si kraj nechal zpracovat analýzu k zajištění dopravní obslužnosti. Stála zhruba dva miliony korun. „Jenom utrácíme peníze a opozici uplatíme tak, že jí dáme místo v dozorčí radě. Žádných vnějších vlivů se nezbavíme,“ řekl zastupitel, senátor a teplický primátor Jaroslav Kubera (ODS).

„Nevěřil jsem před pětadvaceti lety, že se toho dožiju. Je to samozřejmě špatně,“ zdůraznil. „Je to návrat do socialismu,“ uvedl Kubera a dodal, že by se takto mohla zřídit i krajská stavební nebo krajská vlekařská při potížích v dalších oborech.

Autor:

Nejčtenější

Za brutální vraždu kvůli opravě auta dostali mladíci 22 a 23 let

Obžalovaní z vraždy (zleva Tomáš Pavlis a Adam Kužel) před vynesením rozsudku

Ústecký krajský soud vynesl rozsudek nad dvojicí mladíků za brutální vraždu jejich vrstevníka loni v lednu u Bitozevsi...

Školáka při nehodě zachránilo, že se v autobusu připoutal, ocenila policie

Autobus částečně přepadl na bok do potoka a zůstal zaklíněný o strom. (9. ledna...

Policie vyzdvihla zodpovědnost školáka, který cestoval v autobusu, jenž ve středu havaroval na Ústecku. Chlapec byl ve...

Husté sněžení a vítr v Česku. Bez elektřiny je přes šest tisíc odběratelů

Současný obrázek typický pro sněhem zapadlé krušnohorské obce

Sněžení a silný vítr nadále komplikuje život v Česku. Podle ČEZ je nyní bez proudu přes šest tisíc odběratelů, E.ON...

Na Ústecku uhořel třináctiletý chlapec, další je vážně popálený

Při požáru chatky v Habrovanech na Ústecku (12. ledna 2018)

Při požáru chatky v Habrovanech na Ústecku uhořel v noci na sobotu třináctiletý chlapec. Další, patnáctiletý hoch, má...

Paneláky mohou sloužit ještě sto let, říká jejich někdejší vývojář

Na ústeckých sídlištích Severní Terasa, Stříbrníky (na snímku) a Dobětice stojí...

V panelácích žije v Ústeckém kraji 41 procent lidí. Životnost těchto domů se kdysi odhadovala na čtyřicet let....

Další z rubriky

Ústavní soud odmítl stížnost Romů z Chanova na nenávistnou kampaň

Ústavní soud v Brně (ilustrační snímek)

Ústavní soud odmítl stížnost čtyř Romů ze sídliště Chanov, kteří poukazovali na nenávistná hesla v kampani před...

Tříkrálová sbírka táhne. Aby lidé přispěli, berou si kvůli ní dovolenou

Mezi lidmi se na Ústecku letos vybralo 101 tisíc korun, což je o několik...

Ještě není úplně sečteno, kolik se v letošním roce podařilo na severu Čech vykoledovat dobrovolníkům v přestrojení za...

Severočeši jsou na špici v okresním stěhování, migrují z města do města

Časté byly i obousměrné přesuny obyvatel mezi Teplicemi (na snímku sídliště...

Mezi jednotlivými městy v severočeských okresech panuje čilé stěhování. Mezi lety 2005 a 2017 se lidé nejvíce...

Najdete na iDNES.cz