Pondělí 26. října 2020, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. října 2020 Erik

Krize je umělá, míní Koloc. Jeho dcery otestuje Schumacher

  10:59aktualizováno  10:59
Rozmach stáje Buggyra Racing ani koronavirus nezastavil. Majitel a mentor týmu Martin Koloc pokukuje po legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, angažoval Tomáše Engeho, prvního českého pilota ve formuli 1 i IndyCar, vstupuje do závodní kategorie GT3 a jeho dvojčata chce otestovat slavný Ralf Schumacher, vítěz šesti závodů formule 1.

V černo-červeném Mercedesu Benz AMG GT3 bude závodit roudnická Buggyra v čínském šampionátu. Seriál se odložil, v Mostě se vůz pravidelně testuje. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Buggyra roste, zvětšuje se, děláme dobré akvizice lidí,“ odpověděl Koloc při testování v Mostě na dotaz, jak se stáji v těžké době daří.

Není to paradox, když ekonomika v celém světě chřadne?
Jak pro koho. Nevnímám to. U nás se nic zásadně nezměnilo. Chodíme z domova do práce a zpátky, jen nemůžeme cestovat. Já moc neposlouchám televizi, vůbec ji nemám. Takže krizi hodnotím jinak než ostatní.

Jak?
Že je to uměle vytvořená mediální bublina, která nemá zásadní podstatu, ničí ekonomiku, svobody a směřuje celosvětově společnost, kam nepatří. Ale třeba to vidím špatně. V návaznosti na uměle vytvořenou ekonomickou krizi jde podle mě očekávat, že dojde k největšímu přesunu majetku globálně od roku 1989.

Martin Koloc

Martin Koloc

S dcerami jste v Česku už od března. Kvůli pandemii?
My tu uvízli úplně náhodou. Holky žijí v Dubaji, do Česka jsme přijeli 11. března s tím, že čtrnáctého odjedeme. A třináctého se zavřely hranice. Museli jsme situaci přehodnotit. Jsme tu už dva měsíce a myslím, že další dva ještě budeme.

Co to pro vás znamená?
Je potřeba si z toho vzít pozitiva: udělalo nám to prostor pro intenzivní testovací program. Tři čtyři dny teď sedí v autě, což je fantastické. A podařilo se nám stabilizovat tým. Je výborný. Dva špičkoví inženýři z formule 2, velké kapacity, mají své kouče, Jardu Janiše, Davida Vršeckého, Tomáše Engeho, zázemí týmu. Nedovedu si představit lepší komponenty, které bychom mohli postavit na začátku jejich kariéry.

15 let je Kolocovým dvojčatům, šestnácté narozeniny oslaví Aliyyah a Yasmeen 1. července

Vaše patnáctiletá dvojčata Aliyyah a Yasmeen pozval na testování formule 4 Ralf Schumacher. Kdy k tomu dojde?
Testování jsem o nějaký čas odložil. Myslím si, že na něj není ani jedna připravená. Pokud se taková věc má stát, musí to mít nějaký smysl v kariéře. Ne to udělat jen pro zážitek, to mi připadá jako ztráta času. Testování bychom do konce léta měli absolvovat, ale nejdřív musí být nachystané. Proto jsme připravili naši formulovou sekci na formuli 4. Máme svůj tým. Formuli budeme používat nejen jako tréninkový nástroj pro akademii, ale i pro Tomáše a Davida, protože udržuje jezdcům rychlé ruce. Nejsou tam žádné protiprokluzové systémy, takže pilot musí být přesný s relativně malým výkonem.

Jaké dělají dcery pokroky?
Aliyyah to má těžké, protože přeskakuje ob den nebo během dne mezi auty. Pokroky dělá velké, se vším je schopná zajet rychle, má rychlou adaptaci. Ale teď budeme vyhledávat testovací sekce, kde by měla zůstat tři čtyři dny v jednom autě, aby mohla udělat další krok. Yasmeen měla do konce minulého týdne nepohodu ve formuli, protože hned při svém prvním výjezdu neměla dobře udělané sezení. A byly z toho nepříjemné výlety ve velké rychlosti. To jsme překročili. I ona začíná dělat pokroky, uvidíme, jak jí to půjde.

Aliyyah čeká evropský šampionát tahačů. Co která bude řídit?
Aliyyah jezdí ještě v GT a ve formuli. Yasmeen ve formuli a v cliu. Ve formuli uvidíme, v cliu je rychlá. Jarek Janiš, náš nový pilot, jí zajížděl referenční časy v Brně, tam je čtyři desetiny za ním, v Mostě půl vteřiny za Tomášem. Což mi připadá dobré.

Ještě do čtrnácti hrály výborně tenis, najednou závodí. Proč?
Měly zranění. Aliyyah vyrostla za rok o 16 cm a odešla jí kolena. Pro normální život jsou stále výborná, pro tenis ztráta času. Yasmeen měla dvakrát po sobě úraz pravého zápěstí. Tak jsme s Aliyyah zkusili auto a překvapilo mě to. Myslel jsem, že to bude mít jako hobby, nečekal jsem, že půjde tak rychle dopředu. Vyhodnotili jsme jako smysluplnou věc se tím zabývat. Yasmeen skončila v tenise rok po ní a v zásadě jí jezdit jde. Aliyyah je teď rychlejší, má analytické myšlení, v autě chlapský mozek. Yasmeen má umělecký ženský.

Autodrom ruší předprodej

Vzhledem k nejasné situaci kolem pandemie covid-19 a opatřením vlády rozhodlo vedení společnosti Autodrom Most o zastavení prodeje vstupenek na stěžejní závodní víkendy, tedy na NASCAR Show a Czech Truck Prix. Zatím se zdá, že se pojede bez diváků. Zrušený už byl květnový podnik ADAC GT Masters.

Schumacher má tým s Antonínem Charouzem. Ozval se sám?
Zájem přišel od něj. My se v motosportu všichni známe a každý hledá talenty. Holky to mají v motosportu o trošku jednodušší než kluci, těch je strašně moc. Všem by se líbilo mít v týmu rychlou holku, potažmo dvojčata. Iniciátorem myšlenky směrem na formulový svět byl Tonda Charouz. Léta si pomáháme, kde můžeme. Teď spolupracujeme v užší rovině. Tonda má spoustu lidských zdrojů na formule a zkušeností, my zase jiné komponenty. Spolupráce je přínosná pro obě strany.

Charouz dostal do F1 Engeho, kterého jste angažovali. Proč?
Tomáš přinese zkušenosti z GT třídy. Je rychlý, má zkušenosti z fungování velkých továrních týmů, což je další věc, kterou potřebujeme. Osvěžit lidské zdroje a nastavit v některých sekcích úplně nové standardy. Zcela nová akvizice je Jarek Janiš, který u nás bude nastálo, u Rowe Motorsport bude hostovat.

Jakou roli u vás bude mít?
Bude testovací jezdec na GT a zároveň performance inženýr. Uvidíme, jak GT rozjedeme, tam je otázka jezdeckých tříd. Tomáš Enge má platinový grading, David Vršecký bronzový a Jarek Janiš stříbrný. Když ho Davidovi zvednou na stříbrný, nemůže jet s Tomášem. Platinový jezdec smí být v týmu jen s bronzovým. A tím, že Tomáš byl ve formuli 1, není reálná vidina, že by dostal snížení jezdeckého gradingu. Proto máme na takovou věc připraveného Jarka. A vůbec se nedá vyloučit, že bychom do tří let postavili tým na Le Mans nebo endurance soutěže. Jarek je velký přínos do týmu, s Tomášem dobře spolupracují. Každý z nich má jiné přednosti. Tomáš je jezdec, který se přizpůsobí takřka jakémukoli autu a je schopný jet rychle. Naproti tomu Jarek je daleko lepší v tom, aby připravil vůz pro jezdce. Spolu s Davidem, který se rychle učí a začíná být rychlý jak na vodě, tak na suchu, je základ pro GT tým fantastický.

Začínáte se závody v Číně, dotáhnete to až na 24 hodin Le Mans?
To je sen každého, odjet Le Mans a pokud možno úspěšně. Za tím bychom měli jít. Nevím, kdy se to povede. Protože před Le Mans je potřeba skórovat v evropské nebo asijské sérii Le Mans, abychom dostali licenci. Je to věc, na které je potřeba pracovat, shánět zdroje a budovat tým v potřebných dimenzích. A to děláme. V téhle fázi bych jel v kategorii GT, zatím nevím, jak bychom se rozšířili na hlavní třídu LMP auta. Vyloučit to ale nemůžu.

Tomáš Enge

Tomáš Enge

Enge by chtěl s buginou na Dakar. Splníte mu jeho přání?
Připravujeme se na to, slíbili jsme si to. Uvidíme, co s časem. Představoval bych si, že bude mít otestováno víc, než reálně stihne. Podzim bude letos krizový. Od mosteckých tahačů jedeme sedm osm závodních víkendů po sobě, to nám sebere čas na testování. A dřív nový prototyp buginy nebude hotový.

Jak je na tom teď vůbec vaše španělská divize?
Offroadová funguje, v omezeném režimu jsme připravovali auta. Motokárová je zavřená, uvažujeme, že ji na čtyři letní měsíce přemístíme sem. Do Chebu nebo Třince. Měli bychom šest stejných kár a jeden dva dny v týdnu bychom intenzivně pracovali na všech jezdcích.

Přání od tahačů: Jen ať nekončíme na sněhu

Šampionát bude! Sice ne kompletní, ale šest z osmi závodů evropského seriálu závodních tahačů by se mělo odjet i v době koronavirové. A start bude z českého pohledu pikantní, začíná se koncem srpna na okruhu v Mostě.

„Je to netradiční, ale o to zajímavější. Ještě uvidíme, zda to bude klasický závod, nebo bez diváků, což bude hrát zásadní roli pro atmosféru. Ale jak je to, jak chce, hlavně ať se závodí!“ přeje si manažer týmu Buggyra Jan Kalivoda.

Adam Lacko

Adam Lacko

Z původního kalendáře organizátoři škrtli Nürburgring a Slovakiaring. „To nás samozřejmě mrzí, ale na druhou stranu jsme rádi, že se promotérovi podařilo většinu závodů zachovat. Sezona sice bude končit až v polovině listopadu v Misanu, tak snad to nebude na sněhu, ale trošku jiné podmínky než obvykle se očekávat dají.“

Všichni si oddechli, že evropský seriál závodních tahačů dostal šanci, úplně vyhráno ale ještě není. „Jsme samozřejmě rádi, že šampionát má pořád nějakou reálnou podobu, ale dokud na té dráze nestojíme a nezávodíme, není nic jistého. Situace je nepředvídatelná, nevíme, co se bude dít. Ale my jsme připravení,“ hlásí Kalivoda.

I roudnická Buggyra musela kvůli pandemii pozměnit své plány. „Nemohli jsme závodit ani testovat. Další věc je, že náš nový člen týmu Francouz Teo Calvet musel zůstat doma, protože je ještě student,“ vysvětluje manažer.

Zápis Aliyyah Kolocové do evropského šampionátu bude díky změněnému kalendáři kompletní. Původně měla vynechat květnové a červnové podniky. „Museli jsme čekat, až dosáhne věku 16 let, což bude 1. července. Měli jsme v plánu, že odjede pár jiných závodů pro získání mezinárodní licence, aby pak naskočila v Mostě do svého prvního víkendu v seriálu. A situace se vyvrbila tak, že asi bude moci plnohodnotně odjet celý šampionát.“

Zvládnout nabitý kalendář ale nebude pro týmy snadné. „Kalendář je hustý. Nejen pro trucky, ale pro všechny šampionáty, kterých se účastníme. Logisticky to bude oříšek,“ přiznává Kalivoda.

Buggyra se chystá i na slavný Dakar. „V tuhle dobu už se obvykle ví, kudy povede, teď nic konkrétního ještě netušíme. Chceme jet se dvěma vozy, ale vše bude záviset na podobě Dakaru.“

  • Nejčtenější

Jak se hraje „cinklý zápas“ s Vyšehradem. Zažili to i fotbalisté Líšně

Paradoxně to nebyl ten typ zápasu, po kterém by v sobě sportovec nesl křivdu několik dalších dní, protože by si byl...

Fantazie na Giru. Černý se raduje po dlouhém sólu z etapového vítězství

Dvaadvacet kilometrů před cílem 19. etapy se odpoutal ze skupiny uprchlíků a vydal se do sólové jízdy. Za ním se však...

Berbr rezignoval na všechny funkce. Chovanec odvolán jako šéf sudích

Roman Berbr už není místopředsedou fotbalové asociace. Po svém zadržení rezignoval na všechny své pozice v hnutí. Není...

Proti Slavii smí nastoupit hráči s pozitivním testem na covid, má ho i kouč

Hapoel Beer Ševa může do večerního zápasu Evropské ligy se Slavií nasadit fotbalisty, kteří měli z úterních povinných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Náš sport je nemilosrdný. Sluková s Hermannovou o plavkách i bulváru

Jsou důkazem toho, že protiklady se přitahují. Bruneta a blondýna. Jedna v dětství tahala bažanty po lese, druhá dělala...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Závody evropského seriálu NASCAR se letos v Mostě neuskuteční

Závody evropského seriálu NASCAR se letos na Autodromu Most neuskuteční. Okruhový šampionát měl podle původního plánu...

Portugalská kvalifikace F1 v režii Mercedesu. Vyhrál Hamilton před Bottasem

Kvalifikaci na Velkou cenu Portugalska formule 1 ovládl tým Mercedes, který tak získal i dvanáctou pole position v...

Konečně povedená kvalifikace. Salač v Alcaňizu odstartuje jako jedenáctý

Motocyklový jezdec Filip Salač obsadil jedenácté místo v kvalifikaci na Velkou cenu Teruelu, do nedělního závodu v...

Salač byl před Velkou cenou Teruelu třináctý v trénincích

Filip Salač obsadil 13. místo v dnešních trénincích třídy Moto3 v Alcaňizu, kde se v neděli pojede Velká cena Teruelu...

Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?
Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?

A je to zase tady! Vánoce jsou za rohem. A zvláště pokud se chystáte pořídit nějaké dárky přes internet, rozhodně se vyplatí nakupovat ještě před...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...