Snížená rychlost na 30 kilometrů za hodinu je běžná v Berlíně, kde takový limit platí ve více než sedmdesáti procentech ulic. V Praze už jsou taková místa také, ale žádné nedosahuje rozměrů, jaké bude mít takzvaná zóna třicet v Karlíně.
V této čtvrti se třicítkou bude jezdit ve všech ulicích. Novými značkami je silničáři budou osazovat patrně od poloviny srpna.
Přispěje snížení rychlosti na 30 km/h ke zvýšení bezpečnosti v ulicích?
"Jedinou výjimkou, kde bude povolena vyšší rychlost než třicítka, jsou frekventované ulice jako Rohanské nábřeží, Pobřežní a Sokolovská. Zatím i ulice Prvního pluku, kde snížení rychlosti projednáme až v příštím roce," řekl místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.
Snížení rychlosti na 30 km/hBrzdná dráha Rychlost 50 km/h cca 28 m Snížení hlučnosti Při rychlosti 30 km/h vydává auto hluk o 3 až 5 decibelů menší než při rychlosti 50 km/h. Snížení počtu nehod Pomalejší jízda snižuje počet nehod až o 20 %. Zdroj: MČ Praha-Suchdol. |
Snížení rychlosti v obytných ulicích by podle něj mělo přispět k větší bezpečnosti a zároveň tu bude větší prostor pro cyklisty. Ti budou moci jezdit i zdejšími jednosměrkami obousměrně.
"Naše ulice budou díky snížené rychlosti bezpečnější. Rozdíl při brzdění v padesátce a třicítce představuje třináctimetrový rozdíl. To znamená, že zatímco ve třicítce stojíte, v padesátce ještě ani nebrzdíte," dodal místostarosta.
Podle něj byl tento plán představen i místním obyvatelům a ti proti němu neměli námitky.
"Jednalo se o obyvatele, kterých se to bezprostředně bude týkat. Ti opatření vítají. Nebudou se muset bát poslat děti na nákup, do školy. Auta pojedou pomalu," řekl Švarc.
Řidiči zpomalí i na "šestce"
Snížit rychlost na třicet kilometrů v hodině chce i radnice Prahy 6.
"Snížíme ji na většině našeho území, protože tak vytěsníme průjezdnou dopravu z menších ulic. Vyšší rychlost zůstane pouze na hlavních tazích," řekla šéfka odboru dopravy Prahy 6 Dana Charvátová. Radnice prý ale zatím nerozhodla, kdy zóny zavede.
Podobné úpravy už mají, byť v menší míře, i jinde v Praze. "V Praze 10 mají zónu třicet na sídlišti Solidarita a viděl jsem ji i ve Stodůlkách," uvedl Vratislav Filler ze sdružení AutoMat.
Zkušenosti s třicítkou v ulicích mají i v Suchdole. "Nelitujeme toho, že jsme ji u nás zavedli, ale je pravda, že někteří obyvatelé proti tomu protestují," řekl starosta Suchdola Petr Hejl.
Podle šéfa odboru dopravy Jana Heroudka je u těchto zón s nižší rychlostí potřeba, aby tu byly například zpomalovací pruhy. Jinak řidiči sníženou rychlost nerespektují. "Respektovanost těchto zón nebývá dobrá ani v zahraničí, nutností je proto osadit ulice třeba zpomalovacími pruhy," řekl.