A aby to řidiči skutečně dodržovali, přibude v ulicích spousta radarů - za tři roky jich v Praze bude dvakrát víc než dnes, tedy čtyřicet.
Z města zmizí skoro všechny značky omezující rychlost na sedmdesát, někde osmdesát kilometrů za hodinu. A bude platit padesátka, jako jinde ve městě. Takže třeba na čtyřproudové Strakonické mezi Chuchlí a Lahovicemi. Zatímco teď při volné silnici projedete tříkilometrový úsek za dvě minuty a patnáct vteřin, padesátkou vám to bude trvat tři minuty a třicet šest vteřin. Podle dopravních odborníků se však při menší rychlosti méně tvoří zácpy.
Maximální rychlost zůstane v metropoli jen na rychlostních silnicích.
Seznam ulic, kde se bude snižovat hlukusnesení Rady hl. m. Prahy |
Praha vymění i dlažební kostky
Kromě snižování rychlosti chce Praha i vyměnit dlažební kostky na vozovkách za asfalt nebo výstavit protihlukové stěny. Boj s hlukem se dotkne i tramvají. V noci budou jezdit jen čtyřicetikilometrovou rychlostí.
Na otázku, kde všude a o kolik se bude snižovat rychlost, vedoucí silničního správního úřadu magistrátu Miroslav Rajchart odpověděl otázkou: "V obci se jezdí jakou rychlostí podle zákona? Padesát. Výjimku mají jen rychlostní silnice, kde je povolena osmdesátka."
Dopravní značky dosud umožňovaly řidičům na mnoha místech metropole šlápnout více na plynový pedál. Před třemi roky dokonce magistrát na zhruba pětasedmdesáti místech rychlost zvyšoval.
"Ale lidi si na to stěžují. Filozofie lidí je taková, že u svého domu chtějí padesátku, ale všude jinde klidně stovku. Z hlediska hluku je snížení lepší," vysvětlil Rajchart.
Zpomalte! Jste moc hluční
Pomalu jedoucí auta pochopitelně nenadělají takový hluk, jako když je povoleno, aby motoristé sešlápli pedál k podlaze.
Rychlost se nejdříve začne snižovat na hlavních tazích.
Padesátkou pojedou řidiči po magistrále od Krče až do centra, zpomalí Spořilovská, jež je spojnicí mezi dálnicí D1 a Jižní spojkou, brzdit se bude na Strakonické mezi Chuchlí a Lahovicemi, na Liberecké, Chlumecké, Kbelské.
A řidiče, kteří by nebyli ochotni nový dopravní režim přijmout, ohlídají radary. Těch má být v ulicích města nově instalováno dvaadvacet.
Předkladatel návrhu radní Petr Štěpánek (SZ) si od snižování rychlosti slibuje, že se rovněž zmenší kolony aut. Zní to logicky, čím pomaleji auta jedou, tím menší je pak totiž nápor na křižovatkách. Hustý provoz se roztáhne do více ulic, ale kolony by podle zkušeností měly jet plynuleji.
S tím souhlasí i Rajchart. "Pro eliminaci kolon je nejvhodnější rychlost 40 km/h," řekl.
Nové radary i stěny u silnic
Na více než dvojnásobek chce magistrát do roku 2012 rozšířit počet radarů měřících rychlost projíždějících aut. Nyní jsou pod dohledem kamer motoristé na osmnácti místech, za dva až tři roky se bude provoz sledovat na dalších dvaadvaceti. Vyplývá to z takzvaného Akčního plánu na snižování hluku, který schválili radní.
Plán musí město splnit právě do roku 2012, nařizuje mu to směrnice ministerstev a předpis Evropské unie o snižování hluku.
Nově by si tak řidiči museli dávat pozor na to, jak rychle jedou, například ve Švehlově ulici na Zahradním Městě, v ulici V Holešovičkách v Libni nebo také na Spojovací na Žižkově. Nejvyšší povolenou rychlost by pak strážníci měli měřit ještě na Severojižní magistrále nebo na ulici 5. května. Tady dokonce na čtyřech místech.
Osadit jeden úsek město přijde na dva a půl milionu korun. Celkem tak město zaplatí pětačtyřicet milionů korun. "V porovnání s výsledky to není příliš mnoho peněz," obhajoval investice před časem náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS).
Kamera nad silnicí odradí od rychlé jízdy 95 ze 100 řidičů Když před třemi lety investovalo město první miliony do radarů úsekového měření, lidé nevěděli, co si o tomto projektu mají myslet.
Měření průměrné rychlosti v určitém úseku silnice bylo totiž pro obyvatele metropole úplnou novinkou. Většina z těch, kteří alespoň občas projíždějí ulicemi hlavního města, nyní musí přiznat, že radary provozu pomohly. A jejich pocity podtrhují statistiky. Zatímco těsně po zprovoznění radarů nedbala značek třetina až polovina motoristů, nyní je to jen asi každý dvacátý.
Objektiv kamery nad silnicí působí na člověka za volantem, i když je třeba mimo provoz, jak dokazují kamery na městském okruhu mezi tunely Mrázovka a Zlíchovským. Ty tu dva měsíce vůbec nefungovaly, ale řidiči způsobně drželi koně pod kapotou na uzdě.
Noční tramvaje pojedou jen čtyřicítkou
Plány na snížení hluku v metropoli však nekončí jen u snížení rychlosti a namontováním radarů. Výrazné investice se očekávají i do protihlukových stěn. Do výstavby nových bariér a oprav těch nynějších půjde bezmála miliarda korun.
Zeď oddělující silnici od zástavby do roku 2012 vyroste podél Jižní spojky od Záběhlic po Štěrboholy, na Barrandovském mostě nebo například u Černokostelecké ulice.
Dle materiálu rady, který má MF DNES k dispozici, zmizí i skleněný tunel v Řepích. Bariéru ve zdejší Slánské ulici nahradí stěny za 80 milionů korun.
Do odhlučnění magistrály v centru města půjde dokonce ještě o dvacet milionů korun víc. Zde se plánují průhledné stěny podél obou stran šestiproudé dálnice.
Zásahy čekají i tramvajovou dopravu. Nejenže noční linky budou muset zpomalit na 40 km/h, aby byla jejich jízda tišší, počítá se s opravami a odhlučněním kolejí až ve dvanácti ulicích.