Novinářské rychlíky rozvážely noviny, kvůli revoluci se opozdily

  7:25aktualizováno  14:25
Sametová revoluce přinesla i revoluci na kolejích. Předznamenaly ji speciální vlaky, které z Prahy vezly uprchlíky z východního Německa na Západ. Po demonstracích jezdily takzvané novinářské rychlíky, které rozvážely noviny.

Občané NDR ve vlaku západoněmeckých drah na nádraží v Praze-Libni. | foto: ČTK

Noční službu u takzvaného lokomotivního dispečinku Československých drah (ČSD) měl 17. listopadu 1989 Zdeněk Bek. Jeho pracoviště bylo v ulici Na Příkopě u Prašné brány, kde dnes sídlí banka. Přestože Národní třída není příliš daleko, Bek si během noční směny ničeho mimořádného nevšiml.

„Provoz jsme řídili úplně normálně, jako kdyby žádná revoluce nebyla, vlaky jezdily a jezdit musely. Ale následující dny jsme na žádost tiskáren museli pozdržet některé noční rychlíky, kterými se po republice rozvážely noviny. Těmto spojům se říkalo novinářské rychlíky,“ říká pamětník. Na čerstvý tisk železničáři někdy čekali i třicet minut. „Konkrétní vlaky jsme pozdrželi, aby ten náklad stihli doručit na místo,“ vysvětluje Bek, který dnes pracuje ve Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Kvůli největším demonstracím železničáři také vypravili mimořádné vlaky, toho roku se ale nejednalo o první neobvyklé události na lokomotivním dispečinku. Zvláštní vlaky na podzim 1989 museli vypravovat také kvůli občanům NDR, kteří se rozhodli dostat na Západ útěkem přes Československo, konkrétně přes zeď ambasády Německé spolkové republiky na Malé Straně.

Některé soupravy vypravované z Prahy-Libně poslal pro emigranty západoněmecký Deutsche Bundesbahn, jiné poskytly ČSD. I nejvíce zarputilí komunisté po pádu Berlínské zdi 9. listopadu 1989 museli začít pochybovat, jestli se jejich režim v tehdejším Československu udrží.

Kdo se chtěl do tehdejší východoněmecké metropole jet podívat vlakem, musel podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského v tehdejších vlacích strávit pět hodin. Dnes je cesta o hodinu rychlejší.

Před třiceti lety nebyly vlaky klimatizované a podle Beka na některých domácích spojích v roce 1989 ještě dosluhovaly vagony s dřevěnými lavicemi. Zdeněk Bek říká, že změny politických poměrů byly předzvěstí velkých změn v kolejové dopravě. 

„Dostali jsme se do západní sféry a později vstoupili do Evropské unie a i ta děčínská trať, po které se cestuje do Berlína, se dostala do takzvaných koridorů. Ty prošly rekonstrukcí a zvýšila se rychlost,“ vysvětluje odborník. K důležitým změnám podle něj patřila instalace nového zabezpečovacího zařízení. Podstatná byla také výměna či renovace některých vozidel. „Samozřejmě snahou je, abychom se nejen do Berlína, ale také na další místa dostali vlakem ještě rychleji,“ dodává odborník ze SŽDC.

Špatný stav kolejí

Lidé, kteří cestovali před rokem 1989 na Západ, vzpomínají, že nekonečné drncání typické pro československé koleje za hranicemi většinou skončilo. Bek se ale nedomnívá, že by špatný stav tratí za totality souvisel s tím, že by stát do infrastruktury neinvestoval. Hlavním důvodem bylo přetížení železniční sítě nákladním provozem, který využíval tehdy více rozšířený těžký průmysl. Přepravovalo se také větší množství uhlí, což souviselo mimo jiné i s větším podílem uhelných elektráren na výrobě elektřiny. Například trať Mělník – Lysá nad Labem – Kolín se nazývala uhelná. K častým zimním problémům patřilo zamrzání uhelného nákladu, které zdržovalo vykládku.

Množství tun nákladu, které se před rokem 1989 přepravovalo po železnici, si podle odborníka ze SŽDC dnes nedovedeme představit. Za totality byl dokonce problém zařadit do provozu osobní vlaky. Dnes je přitom v pražském a středočeském regionu opačný problém a kvůli velkému množství ranních či odpoledních příměstských osobních spojů bývá komplikované zařadit nákladní vlaky.

Podoba železniční sítě zůstala podle Beka od revoluce prakticky stejná s výjimkou vybudování třetí koleje mezi Libní a Běchovicemi. Odborník se domnívá, že trojkolejný provoz by měl být umožněn až do České Třebové. Zatím trojkolejná trať končí v Poříčanech, s jejím prodloužením SŽDC počítá, ale nikoli až do východních Čech.

Vršovický útlum

K podstatným změnám, které se na železnici od roku 1989 odehrály, patří podle Beka útlum seřazovacího nádraží pro nákladní vlaky ve Vršovicích. „Ten intenzivní provoz, který tam byl, se do zastavěné aglomerace vůbec nehodil. Neustále rušil noční klid. Dnes tam prakticky zůstala jen holá pláň,“ dodává Bek.

A připomíná, že se od revoluce ve vlacích také ohromně zlepšil jízdní komfort včetně čistoty. „Podobně velký skok v kvalitě ale nastal už v roce 1980, kdy byl ukončen parní provoz, se kterým souvisel kouř se sazemi. Kvůli tomu často ani nebylo možné ve vagonech otevřít okna. Dnešní lokomotivy mají mnohem větší výkon a překonávají i ty elektrické či dieselové, které „páru“ vystřídaly. „Zatímco v roce 1989 byl pro elektrickou lokomotivu běžný výkon dva tisíce kilowattů, dnes už je běžných pět až šest tisíc kilowattů,“ vysvětluje expert ze SŽDC.

A dodává, že i když musí dnes cestující kvůli rekonstrukcím a investicím do sítě strpět na železnici četná zpoždění, před rokem 1989 bývaly vlaky zpožděné daleko častěji.

Autor:

Černého motýli na Máji už mávají křídly. Lidé si je fotí i natáčí

  • Nejčtenější

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Fotbalový svaz schválil nový stadion na Strahově, Sparta nabídla 1,8 miliardy

30. května 2024  11:41,  aktualizováno  18:24

Sparta může na Strahově postavit novou arénu s kapacitou 35 tisíc míst. Valná hromada Fotbalové...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Topící se děti s dospělým zmobilizovaly k řece všechny, vrtulník i potápěče

2. června 2024  15:32

Záchranáři v neděli vyjížděli do Hlásné Třebaně na Berounsku ke třem lidem, kteří se topili v řece...

První pražský mural na silnici vytvořili studenti, padlo na něj 70 kilogramů barvy

30. května 2024  16:53

Na pražských Vinohradech vznikla první velkoplošná malba na vozovce v Praze. Mural souvisí se...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umí řeč, chce i asistenty, píší o Priskem v Nizozemsku. Sparta ale o nabídce neví

30. května 2024  13:53

Ještě začátkem týdne byl pro zahraniční média spíš jen jedním z adeptů. V posledních hodinách už se...

Soutěž oštěpařek na Odložilově memoriálu vyhrála Tabačková

3. června 2024  18:12

Soutěž oštěpařek na atletickém Memoriálu Josefa Odložila, která je věnovaná památce Dany Zátopkové,...

Klub LTC uzavře smlouvu s Prahou, na 30 let si pronajme kurty na Letné

3. června 2024  14:20,  aktualizováno  17:42

Hlavní město uzavře s klubem LTC Praha nájemní smlouvu, podle níž bude mít v následujících 30...

Už čtvrtina Pražanů jsou cizinci. Za dvacet let jich přibylo přes čtvrt milionu

3. června 2024

Mezi lety 2001 a 2022 vzrostl počet cizinců v Praze z 61 na 345 tisíc. Cizinci tak tvoří zhruba...

Spor o psí park. Lidé si stěžují na štěkání, návrh na zrušení je však podvrh

3. června 2024

Premium Spor o štěkot psů se rozhořel na sídlišti v sousedství psího parku. Objevila se dokonce zpráva...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...