Sobota 21. května 2022, svátek má Monika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 21. května 2022 Monika

Uhasit elektromobil je problém, baterie může kdykoli znovu vzplanout

  0:01
Požár elektromobilu značky Tesla po nehodě v Rakousku ukázal, jak těžké je pro hasiče vypořádat se při zásahu s těmito stroji. Zatímco uhašení klasického vozu se spalovacím motorem trvá většinou několik minut, uhasit baterii elektromobilu je otázkou hodin. A ani pak nemusí být vyhráno.

Hořící elektromobil značky Tesla hasilo na padesát hasičů. (4. října 2019) | foto: BFI/Bernhard Geisler

Čím více aut poháněných bateriemi jezdí po silnicích, tím vyšší je pravděpodobnost, že některé z nich nabourá nebo může začít hořet.

Na padesát hasičů muselo v rakouském Tyrolsku hasit teslu poté, co její řidič s autem narazil do stromu. Pak muselo být vozidlo na 72 hodin uloženo do speciálního kontejneru s vodou, aby nevzplanulo znovu.

Požár tesly v Tyrolsku

Hořící elektromobil značky Tesla hasilo na padesát hasičů. (4. října 2019)
Hořící elektromobil značky Tesla hasilo na padesát hasičů. (4. října 2019)
Hořící elektromobil značky Tesla hasilo na padesát hasičů. (4. října 2019)
Hořící elektromobil značky Tesla hasilo na padesát hasičů. (4. října 2019)

Také čeští záchranáři už trénují, jak u takových nehod zasahovat, protože každý výrobce může mít systém řešený trochu jinak.

Profesionální hasič Zbyšek Zuber, který je v Plzeňském kraji lektorem vyprošťování, vysvětluje, že prvotním úkolem hasiče u nehody je zachránit lidský život a přitom sám podstoupit jen přijatelné riziko.

„U elektromobilů musíte mít na paměti, že je tam okruh vysokého napětí. Systém elektrických vozidel by měl být konstruovaný tak, aby se při nehodě tento okruh sám odpojil. Ale stoprocentní jistotu máte v okamžiku, kdy otočíte klíčkem ve spínací skříňce do polohy nula a zapnete nebo zatáhnete parkovací brzdu, když vyjmete speciálně označenou pojistku vysokonapěťového obvodu a rozpojíte speciální konektor v místě takzvaného záchranářského odpojení nebo servisní pojistku. Hasiči musejí ještě odpojit i klasickou baterii pro spotřebiče vozidla na 12 voltů, nesmí na to zapomenout,“ vysvětluje Zbyšek Zuber.

Hasičům by měly pomáhat QR kódy

Je jedním z lidí, kteří v republice získávají informace o tom, jak jsou elektromobily konstruované, jak v nich co funguje, a pak hledají co nejjednodušší postupy pro zásahové hasiče.

Někteří výrobci začínají na předem určená místa automobilů umisťovat QR kódy.

„Když přijedete na místo, chytrým telefonem si ho načtete a na displeji se vám objeví technický list daného typu vozu. Hned víte, kde přesně jsou uložené například baterie, plynové vzpěry a další věci, se kterými musíme při zásahu počítat. Těžko ale budete QR kódy hledat při příjezdu k hořícímu autu. Tam se musíte držet taktických postupů bojového řádu,“ odkazuje hasič na metodické předpisy.

Na baterky dnes nejsou jen osobní auta. V Plzni téměř dva roky jezdila ve zkušebním provozu dvojice autobusů jen na baterie. Přibývá trolejbusů, kterým energii pro jízdu mimo troleje dodávají akumulátory.

Aby je v případě nehody záchranáři dokázali rozpoznat od klasických trolejbusů, mají jinak podbarvená čísla. Místo žluté mají samolepky s čísly tmavě oranžovou barvu.

„Hasičům jsme poskytli i technické parametry vozu, aby věděli, jak postupovat u případného hašení. V případě nehody nebo požáru se řidič trolejbusu má pokusit co nejrychleji odpojit sběrače vozu od trolejí a zajistit co nejrychlejší a nejbezpečnější výstup cestujících,“ řekl mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.

Baterie chrání před poškozením ze shora i zdola plechy

Zvládnout požár auta na elektrický pohon je pro hasiče velice náročný zásah. V osobních vozech jsou akumulátory kvůli správnému rozložení váhy většinou ve spodní části auta, navíc ve speciálních kontejnerech zdola i shora krytých plechy, aby byly co nejvíce chráněné před poškozením.

Na webu se objevují zprávy o nehodách elektroaut, která vzplála a zemřeli v nich lidé. Letos v lednu přinesla média informaci o žalobě amerických rodičů na společnost Tesla za to, že při nehodě uhořel jejich syn i se spolujezdcem.

Automobilku žalovali za nedbalost. Požár prý způsobila vadná baterie vozu. Podle předběžného vyšetřování jel řidič před nehodou rychlostí téměř 140 kilometrů v hodině a vůz naboural do zdi. Představitelé Tesly argumentovali, že nehodu v tak vysoké rychlosti by nevydrželo žádné auto.

Navíc lithium-iontová baterie havarované Tesly se po uhašení vznítila ještě dvakrát, uvedla agentura AP. Automobilka však trvá na tom, že riziko vznícení je u klasických benzinových aut mnohem vyšší.

Při pokusu baterie znovu zahořela po třech dnech

Když elektroauto už hoří, hasič by měl zasahovat v dýchacím přístroji, aby se sám chránil, a proudem vody nejlépe se smáčedlem začne likvidovat oheň.

„Skelet elektrovozu uhasíme bez problémů, to je jako každý jiný vůz. Ale co se děje v baterii, která zahoří, to můžeme jen odhadovat a sledovat ji termokamerou. Do jejího nitra nikdo nevidí,“ vysvětlil Zuber.

Požár baterie může způsobit její mechanické poškození nebo přehřátí, kdy uvnitř dojde k reakci.

„Při jednom z pokusů s elektromobilem se hořící baterie dlouho ochlazovala vodou. Pak se pomocí speciálního zařízení prořízl obal a pokračovalo se v ochlazování. Trvalo to 3,5 hodiny. Testovalo se i ponoření elektrovozu s hořící baterií do kontejneru s vodou. Ani tím nemusíme mít vyhráno. Voda se ohřívá, odpařuje a ubývá. Po třech dnech tam došlo k chemické reakci a baterie zase zahořela. Další z možností je kontejner, který jde hermeticky uzavřít. Jako hasivo se v něm používá voda a inertní plyn,“ popsal složitost hašení elektrovozidel a hledání nových postupů hasič.

Řidič uhořel. Hasiči nemohli do Tesly pod proudem (8. 9. 2016)

8. září 2016

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Emise má i elektromobil. Je poháněný uhlím, jádrem nebo plynem od Putina

BMW i4

Ujetí sto kilometrů na elektřinu stojí přibližně polovinu toho, co v současnosti zaplatí německý...

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

Nissan Leaf test ojetin

Má za sebou čtyři léta v provozu a zrovna ho nešetřili. Podle tachometru najeto 105 tisíc...

Podpora elektroaut přichází Německo draho, mluví o omezení štědrých dotací

Tankovací pistole to v Evropě s dobíjecími kabely od roku 2030 začnou u nových...

Pokus, který v roce 2016 představilo Německo jako motivační opatření pro podporu životního...

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Autem roku je v Česku opět BMW, letos poprvé elektromobil

BMW i4

VIDEO Letošní titul Auto roku v ČR získal elektrický vůz BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi...

Volvo XC40 Recharge Twin. Elektromobil, který strhne i zaryté petrolheady

Elektrická verze Volva XC40 je na svezení nejlepší ze své modelové řady. A to...

Při pohledu na elektrické Volvo XC40 Recharge se může zdát, jako by Volvo šlo proti sobě samému....

Šéf automobilky BMW varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu

Povrchová úprava karoserie konceptu BMW iX Flow s technologií E Ink obsahuje...

Šéf německého výrobce vozů BMW Oliver Zipse varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu....

  • Nejčtenější

Slovácko míří do 3. předkola Evropské ligy. Raków, hrozba pro Slavii i Spartu

Raków Čenstochová, druhým tým polské ligy, který až do posledního dechu bojoval o titul, je největší hrozbou pro Slavii...

Co bude dál s Plzní? O finanční krizi, mizejícím střelci i sázce na (ne)jistotu

Premium Po oslavách přijde náročné rozhodování. Vsadí fotbalová Plzeň, čerstvý ligový mistr, na jednu kartu a bude doufat v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

PONEDĚLNÍK: Plzeňský zázrak. Bílkův majstrštyk i Šádkovy zásluhy

Ačkoliv měl z jednání se šéfem fotbalového Baníku Václavem Brabcem dobrý pocit, jakmile Sparta náhle před koncem sezony...

Auto pro rozvoz jídla skončilo za zatáčkou na střeše, řidič nepřežil

U Nýřan na severním Plzeňsku havaroval ve středu večer třicetiletý řidič. Neudržel auto na silnici a za zatáčkou se s...

Mamataxi v Plzni poprvé narazí, ulice u družiny bude ráno hodinu tabu

Radnice prvního plzeňského obvodu chce zabránit komplikacím, které způsobují rodiče přivážející děti až ke škole. V...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Případ vysátých desítek milionů ze zdravotní pojišťovny se vrátil k soudu

Případ vysávání desítek milionů korun ze zdravotní pojišťovny se po šesti letech od prvního přečtení obžaloby vrátil ke...

Auto pro rozvoz jídla skončilo za zatáčkou na střeše, řidič nepřežil

U Nýřan na severním Plzeňsku havaroval ve středu večer třicetiletý řidič. Neudržel auto na silnici a za zatáčkou se s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Při nabíjení skútru vzplála baterie, oheň způsobil škodu za 200 tisíc

Škodu asi 200 tisíc korun napáchal úterní požár v bytě ve Zbirohu na Rokycansku. Jeho příčinou byla podle vyšetřovatelů...

Mladí Němci se jezdí učit k českým farmářům, láká je praxe na velkých lánech

V České republice je to rarita. Německý absolvent zemědělské školy přichází pracovat na farmu českého zemědělského...

Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy
Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy

Nemáte doma sušičku a trápíte se po každém praní se svým starým sušákem? Získejte jeden od Viledy. Právě na něm snadno usušíte ložní prádlo i...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...