Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přestárlý motorák řady 810 z regionálních tratí jen tak nezmizí

  8:30
Krajští zastupitelé tento týden přiklepli Českým drahám na dalších deset let provozování všech tratí v regionu s výjimkou dvou, které chtějí svěřit společnosti Leo Express Tenders.

Motorový vlak 810 bude vozit cestující v Pardubickém kraji i nadále, byť vozy čeká modernizace. | foto: Radek Latislav, 5plus2.cz

S rozhodnutím je spojen i jeden vzkaz pro veřejnost.

Motorový vlak řady 810, přezdívaný Autobus, který dosud vozí cestující na regionálních tratích nejen v Pardubickém kraji a jehož výroba skončila před pádem komunismu, z kolejí hned tak nezmizí.

Byť kraj před výběrem nových dopravců hovořil o tom, že požaduje nasazení moderních souprav splňující „představu o cestování ve 21. století“.

České dráhy, které by podle návrhu radních měly provozovat většinu tratí dalších deset let, se totiž bez těchto strojů neobejdou. Kraj bude postupně platit jejich modernizaci.

Přesto vlak řady 810 ztrácí pozice. Minimálně tam, kam od konce roku 2019 kraj vpustí soukromého dopravce Leo Express Tenders.

Ten nasadí na tratích 024 a 025 na Orlickoústecku do akce přibližně patnáct let staré soupravy, na spěšné vlaky elektrické jednotky Stadler FLIRT a na osobní vlaky motorové jednotky Alstom LINT. Jejich součástí jsou i vakuové toalety.

„Společnost je v tuto chvíli schopna nabídnout lepší a modernější vozidla oproti národnímu dopravci České dráhy. Proto nebudeme muset modernizovat tolik 40 let starých vozů řady 810, které by na konci smlouvy byly staré i přes 50 let, což by optikou dnešního dne znamenalo, že by jezdily ještě parní lokomotivy,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Motoráky z Králicka nahradí jinde ještě starší stroje

„Všechny naše vlaky budou bezbariérové, klimatizované a bude v nich k dispozici wi-fi připojení,“ uvedl Peter Köhler ze společnosti Leo Express.

„Uvolněné vozy Českých drah z této trati budeme moci nasadit na jiné spoje, kde jezdí ještě starší vozidla,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš.

Kde má jezdit Leo Expres

Trať 024 z Ústí nad Orlicí přes Letohrad, Králíky až do Mlýnického Dvora.

Trať 025 z Dolní Lipky do Hanušovic v Olomouckém kraji.

Motoráky sice vyhlížejí jako ze skanzenu, kdyby místo nich České dráhy koupily mladší stroje s wi-fi a třeba vakuovými záchody, kraj by na obnovu vozového parku musel dávat podstatně více než plánovaných sto milionů korun ročně.

Tyto peníze by zase chyběly jinde - třeba na silnicích, ve školách či v nemocnicích. Ale i tato úvaha je ve skutečnosti chybná, náklady na provoz malých tratí by byly tak vysoké, že by to nedávalo ekonomicky žádný smysl.

Pardubický kraj čelí kritice, že při rozhodování o nových provozovatelích tratí nedal soukromníkům větší prostor. Krajští radní tvrdí, že to z mnoha důvodů nebylo možné, a hájí i zastaralý vozový park dosud monopolních Českých drah.

„Stát bohužel na České dráhy převedl velmi zastaralý majetek, který není možné modernizovat v krátkém časovém horizontu,“ uvedl Netolický.

V kraji vyjede denně 635 vlaků

Národní dopravce v kraji zajišťuje přibližně 4,8 milionu vlakokilometrů s počtem 635 vlaků v pracovní den.

„Na dvou třetinách spojů nasazujeme vozidla nízkopodlažní, tedy vhodná k cestování nejen imobilních zákazníků, ale i maminek s kočárky a s dětmi a také seniorů,“ uvedl generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Jeho náměstek pro obchod Michal Štěpán řekl, že součástí nabídky Českých drah po roce 2019 jsou další investice do modernizace vozidel.

„Téměř 40 milionů korun budeme investovat například do dovybavení Regionov, RegioSpiderů a motorových vozů elektrickými zásuvkami, wi-fi připojením nebo informačními systémy,“ uvedl Štěpán.

„Autobus“ sehrál roli poctivého dříče

V roce 1988 byly motorové vozy řady M 152.0 přečíslovány na řadu 810. Některé z...
Na Slovensku byly desítky motorových vozů řady 810 přestavěny na novou řadu 812...

Orchestrion, Šukafon, Skleník, Plevel a řadu dalších přezdívek si vysloužil motorový vůz řady M152.0, v roce 1988 přeznačené na řadu 810. Když už mu někdo přišel na jméno, tak příliš lichotivé nebylo. Přesto tento dříč odehrál významnou roli na tuzemských vedlejších tratích. A stále jezdí.

Výroba M152.0 pro ČSD (Československé státní dráhy) běžela nejprve v letech 1975 až 1978. Mezitím dospěl do stavu vhodného pro sériovou výrobu i M475.0, pojmenovaný podle zvuku motoru Chrochtadlo. Tento velký motorák však padl za oběť centrálně řízeného hospodářství, kdy subdodavatelé stěžejních částí neměli kvůli probíhající výrobě především pro Sovětský svaz zájem vrhat se do dalších akcí.

V letech 1981 až 1984 byla proto výroba M152.0 obnovena. Celkem tak těchto motoráků vzniklo pro ČSD neuvěřitelných 678 kusů. K tomu musíme připočítat ještě dva exempláře M152.5 pro široký rozchod kolejiště 1 520 mm. Motorové vozy řady M152.0 se tak staly nejen nejpočetnějšími motorovými vozy ČSD v celé jejich historii, ale i nejpočetnějšími trakčními vozidly tohoto tuzemského dopravce vůbec.

A právě v množství a s ním souvisejícím nasazením i na tratích, kde se s nimi původně nepočítalo a vůbec tam kvůli své koncepci nepatřily, tkví i převládající averze vůči nim a celá kupa nelichotivých přezdívek. Zpravidla na dlouhých tratích totiž hrozilo, že člověk zdřevění a případně se ještě navíc uvaří.

Ani strojvůdcům nebylo do smíchu, na druhou stranu si prý někteří z nich uvědomili kvalitu vozů 810 po příchodu motorových jednotek 814 RegioNova.

Motorák M152 však obdržel i minimálně jednu přezdívku neutrální, a to Autobus. Důvod byl zcela prozaický, kvůli urychlení vývoje, dostupnosti náhradních dílů a jednodušším opravám vybrala Vagonka pro jeho pohon vodou chlazený vznětový čtyřdobý šestiválec Liaz ML 634 a upravenou hydromechanickou automatickou převodovku Praga 2 M 70 z autobusů Karosa ŠM 11.

„Skanzenoidní“ stav motoráků řady 810 měl na svědomí řadu jejich modernizačních přestaveb, z českých to byly dvojdílné a trojdílné motorové jednotky řady 814 RegioNova a RegioNova Trio.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

OBRAZEM: Zranění páteře i mrtví, záchranáři trénovali zásah u nehody autobusu

25. dubna 2024  13:16

Sanitky a hasičské a policejní vozy obklopily ve středu autodrom ve Vysokém Mýte na Orlickoústecku....

Ruina zmizí. Po letech debat půjde bývalá pardubická restaurace Bobr k zemi

25. dubna 2024  9:46

Pardubice definitivně rozhodly, že zbourají bývalou restauraci v dukelském lesoparku. Místo tzv....

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...