Obyvatele kraje budou dalších deset let vozit vlaky Českých drah

  16:42aktualizováno  5. prosince 12:47
Zakázka za více než tři miliardy jde do finále. Radní Pardubického kraje v pondělí navrhli zastupitelům, aby v dalších deseti letech cestující s výjimkou dvou tratí vozily České dráhy. Modernizaci vlaků zaplatí hejtmanství.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Obhájení pozice monopolního dopravce není překvapivé poté, co z boje vycouvala společnost RegioJet. Druhý soukromník na železnici firma Leo Express má získat v Pardubickém kraji jen drobky - trať z Ústí nad Orlicí do Mlýnického Dvora a provoz navazující lokálky z Dolní Lipky do Hanušovic.

Jednou z viditelných změn souvisejících s novým kontraktem by mohlo být to, že vlaky s emblémem ČD v kraji projdou obnovou. Ovšem tím, kdo ji kompletně zaplatí, bude kraj. MF DNES to potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. 

„V průběhu deseti let to bude miliarda korun. Zaplatí to celé kraj. Od Evropské unie nedostaneme nic,“ uvedl Kortyš. Modernizaci provedou České dráhy, které ale poté budou od kraje dostávat vyšší platby za ujeté vlakokilometry.

Modernizací by jako první mělo projít několik motorových vozů řady 810. „Během příštího roku si určíme, na které trati chceme nasadit nové soupravy. Nebude to samozřejmě hned, od objednání do dodání uplynou přibližně tři roky,“ uvedl Kortyš.

Na nové vlaky bylo pro kraje v České republice k dispozici 7,7 miliardy korun z Evropské unie, ale ty vyčerpají pouze tři kraje, které byly nejrychlejší - Jihomoravský kraj, Moravskoslezský kraj a Plzeňský kraj. Podle Kortyše dotační podmínky neumožňovaly Pardubickému kraji o peníze v daný okamžik žádat.

Kraj bude mít větší přehled o černých pasažérech

Smlouva podle náměstka hejtmana počítá s tím, že Pardubický kraj bude mít lepší přehled o placení jízdného, České dráhy zvýší kontroly, kterými by měly odhalit černé pasažéry, a zaváží se modernizovat odbavovací systém. Dopravce přistoupil i na nový systém sankcí.

Pardubický kraj se loni rozhodl uzavřít smlouvu s dopravcem formou přímého zadání. Pouštět se do výběrového řízení na nového regionálního železničního dopravce považovalo hejtmanství za příliš riskantní.

Kvůli možným odvoláním a napadáním tendru u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže by mohl být ohrožen termín účinnosti smlouvy. Tím ale prudce stouply akcie Českých drah.

Jestliže si Pardubický kraj od výběru dopravce původně sliboval, že bude moci dopravce přitlačit k modernizaci vozového parku a nižším cenám, tak k tomu nedostal moc prostoru.

Firma RegioJet totiž vůbec nepodala cenovou nabídku, protože byla pro ni překážkou podmínka provozovat všechny tratě. Ani druhý soukromník neměl takové ambice. Takže výběr nakonec byl jednoduchý - České dráhy, nebo České dráhy.

„Přiznám se, že jsem trochu rozčarovaný, že těch možností moc nemáme. Nemůžete si vybrat, někomu říct, že si vyberete konkurenci. Naše vyjednávací pozice tak nebyla moc silná. Nicméně České dráhy nám v mnoha ohledech vyšly vstříc,“ uvedl Kortyš.

„Škoda, že se skoro všechny krajské tratě nabízely dohromady, a tak se těžko mohl přihlásit někdo jiný než České dráhy. Víc dopravců byť na různých tratích, by mohlo ukázat kraji i cestujícím, co vše se dá v regionální železniční dopravě zlepšovat,“ uvedl organizátor dopravy Robert Koblížek.

Vybraní dopravci budou zajišťovat drážní dopravu od prosince 2019. Vlaky na regionálních tratích v Pardubickém kraji ročně najedou asi 4,8 milionu kilometrů. Hejtmanství Českým drahám přispívá 105 korun na kilometr, což ho ročně stojí přes 350 milionů korun. Dalších 143 milionů korun letos poskytl kraji na regionální dopravu stát.

Autoři: ,

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Hokejové derby vyhrotilo rivalitu, Hradec chce tunel pro hosty a víc kamer

Trenér pardubických hokejistů Ladislav Lubina při derby s Hradcem.

Kvůli útoku na pardubického trenéra Ladislava Lubinu při hokejovém derby se hradecký klub pokusí vybudovat na svém...

Další z rubriky

Pardubice se napřesrok změní ve staveniště, dopravu čeká tvrdá zkouška

Doprava na ulici 17. listopadu v Pardubicích

Pardubice po roce 2020 čeká modernizace vlakového nádraží společně s opravou klíčového silničního nadjezdu u nemocnice...

U Žamberka bouralo šest aut, silnice na Orlickoústecku jsou zledovatělé

Hromadná nehoda šesti osobních aut komplikovala provoz u Žamberka.

Na zledovatělé silnici u Žamberka na Orlickoústecku ráno havarovalo šest aut. Hromadná nehoda se obešla bez vážnějšího...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Najdete na iDNES.cz