Obyvatele kraje budou dalších deset let vozit vlaky Českých drah

  16:42aktualizováno  5. prosince 12:47
Zakázka za více než tři miliardy jde do finále. Radní Pardubického kraje v pondělí navrhli zastupitelům, aby v dalších deseti letech cestující s výjimkou dvou tratí vozily České dráhy. Modernizaci vlaků zaplatí hejtmanství.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Obhájení pozice monopolního dopravce není překvapivé poté, co z boje vycouvala společnost RegioJet. Druhý soukromník na železnici firma Leo Express má získat v Pardubickém kraji jen drobky - trať z Ústí nad Orlicí do Mlýnického Dvora a provoz navazující lokálky z Dolní Lipky do Hanušovic.

Jednou z viditelných změn souvisejících s novým kontraktem by mohlo být to, že vlaky s emblémem ČD v kraji projdou obnovou. Ovšem tím, kdo ji kompletně zaplatí, bude kraj. MF DNES to potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. 

„V průběhu deseti let to bude miliarda korun. Zaplatí to celé kraj. Od Evropské unie nedostaneme nic,“ uvedl Kortyš. Modernizaci provedou České dráhy, které ale poté budou od kraje dostávat vyšší platby za ujeté vlakokilometry.

Modernizací by jako první mělo projít několik motorových vozů řady 810. „Během příštího roku si určíme, na které trati chceme nasadit nové soupravy. Nebude to samozřejmě hned, od objednání do dodání uplynou přibližně tři roky,“ uvedl Kortyš.

Na nové vlaky bylo pro kraje v České republice k dispozici 7,7 miliardy korun z Evropské unie, ale ty vyčerpají pouze tři kraje, které byly nejrychlejší - Jihomoravský kraj, Moravskoslezský kraj a Plzeňský kraj. Podle Kortyše dotační podmínky neumožňovaly Pardubickému kraji o peníze v daný okamžik žádat.

Kraj bude mít větší přehled o černých pasažérech

Smlouva podle náměstka hejtmana počítá s tím, že Pardubický kraj bude mít lepší přehled o placení jízdného, České dráhy zvýší kontroly, kterými by měly odhalit černé pasažéry, a zaváží se modernizovat odbavovací systém. Dopravce přistoupil i na nový systém sankcí.

Pardubický kraj se loni rozhodl uzavřít smlouvu s dopravcem formou přímého zadání. Pouštět se do výběrového řízení na nového regionálního železničního dopravce považovalo hejtmanství za příliš riskantní.

Kvůli možným odvoláním a napadáním tendru u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže by mohl být ohrožen termín účinnosti smlouvy. Tím ale prudce stouply akcie Českých drah.

Jestliže si Pardubický kraj od výběru dopravce původně sliboval, že bude moci dopravce přitlačit k modernizaci vozového parku a nižším cenám, tak k tomu nedostal moc prostoru.

Firma RegioJet totiž vůbec nepodala cenovou nabídku, protože byla pro ni překážkou podmínka provozovat všechny tratě. Ani druhý soukromník neměl takové ambice. Takže výběr nakonec byl jednoduchý - České dráhy, nebo České dráhy.

„Přiznám se, že jsem trochu rozčarovaný, že těch možností moc nemáme. Nemůžete si vybrat, někomu říct, že si vyberete konkurenci. Naše vyjednávací pozice tak nebyla moc silná. Nicméně České dráhy nám v mnoha ohledech vyšly vstříc,“ uvedl Kortyš.

„Škoda, že se skoro všechny krajské tratě nabízely dohromady, a tak se těžko mohl přihlásit někdo jiný než České dráhy. Víc dopravců byť na různých tratích, by mohlo ukázat kraji i cestujícím, co vše se dá v regionální železniční dopravě zlepšovat,“ uvedl organizátor dopravy Robert Koblížek.

Vybraní dopravci budou zajišťovat drážní dopravu od prosince 2019. Vlaky na regionálních tratích v Pardubickém kraji ročně najedou asi 4,8 milionu kilometrů. Hejtmanství Českým drahám přispívá 105 korun na kilometr, což ho ročně stojí přes 350 milionů korun. Dalších 143 milionů korun letos poskytl kraji na regionální dopravu stát.

Autoři: ,

Nejčtenější

Do křižovatky není vidět, čílí se řidiči. Podle silničářů je tak bezpečná

Řidičům kruhový objezd u pardubické záchranné služby sice slouží teprve pár...

Kruhový objezd u sídla záchranné služby slouží řidičům v Pardubicích teprve krátce, ale už se na něj snáší kritika...

Útočník Sýkora ukončil kariéru. V Pardubicích pomůže s mládeží

Petr Sýkora z Pardubic (druhý zprava) se zkouší odpoutat od Denise Kindla.

Hokejový kanonýr Petr Sýkora ukončil kariéru. Čtyřicetiletý útočník se zkušenostmi z NHL bude v Pardubicích, jejichž...

Obnovu lesů brzdí přemnožená zvěř, tvrdí lesníci a chtějí změnu zákona

Lesní odborník Aleš Erber ze sdružení Pro Silva Bohemica prosazující šetrné...

Hynoucí jehličnaté lesy mají v budoucnu postupně nahradit cenné dřeviny, jako jsou buk či dub. Tomu ale brání...

Účetní odkláněla miliony pro malé rychlobruslaře, dostala podmínku

Jana a Roman Vodičkovi se svým advokátem.

S podmínkami odešli od pardubického Krajského soudu manželé Jana a Roman Vodičkovi. Ze slatiňanské firmy DLT dvojice...

VIDEO: Dealer drog ujížděl před policií v obci 140kilometrovou rychlostí

Policisté naháněli ujíždějícího dealera drog, museli se u toho vyhýbat i...

Drogový dealer se pokoušel ujet svitavským policistům, honičku s nimi ale nezvládl a otočil auto na střechu....

Další z rubriky

Byl to boj a peklo, říká k plavbě na člunu po moři člen výpravy Monoxylon

Na vydlabané replice pravěkého člunu se dvacet mužů plavilo po řeckých...

Expedice Monoxylon III před nedávnem brázdila vody Egejského moře. Jiří Junek, jeden z členů osádky, ve vydlabaném...

Svitavy vylepší vjezd od Litomyšle, ulici zkrášlí květinovými záhony

Pásy zeleně kolem frekventované výpadovky na Litomyšl by se měly proměnit v...

Výpadovka z Litomyšle je pro řidiče i řadu turistů dnes hlavní vstupní branou do Svitav. Město ji chce nyní proměnit v...

VIDEO: Dealer drog ujížděl před policií v obci 140kilometrovou rychlostí

Policisté naháněli ujíždějícího dealera drog, museli se u toho vyhýbat i...

Drogový dealer se pokoušel ujet svitavským policistům, honičku s nimi ale nezvládl a otočil auto na střechu....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz